Velké xboxové exkluzivity hned od startu v Xbox Game Pass
ZÁSADNÍ ZPRÁVA + komentář.
Tak jako od doby paralelního startu PC (Windows 10) verzí bude o pádný důvod méně, proč si pořizovat důležité xboxové exkluzivity v obchodech za plnou cenu. Pokud se to ujme, může to časem změnit zažité pořádky na celém herním trhu. A vedlejším vítaným efektem je, že pak se už nikdo nebude moci vysmívat Microsoftu kvůli nízkým prodejům té které hry pouze pro Xbox One, protože ji automaticky dostanou odhadem miliony lidí v rámci svého předplatného a reálná čísla tak půjdou chytře zamaskovat.
Služba Xbox Game Pass začne odteď nabízet nové exkluzivity od Microsoft Studios hned ode dne jejich oficiálního vydání. Chcete tedy hrát například kompletní Sea of Thieves okamžitě od 20. března? OK, už nemusíte platit 1800 Kč za krabicovku na Alza.cz či stejný obnos za digitálku na Xbox Live. Stačit vám bude směšných 149 Kč (v zahraničí 10 dolarů) pro měsíční předplatné Xbox Game Pass a máte ho v plné verzi na měsíc doma (možnost hrát normálně nainstalované na harddisku Xbox One, žádné streamování apod).
Shodně to bude fungovat u všech příštích exkluzivit z dílny Microsoftu - konkrétně jmenoval, že to je jisté u State of Decay 2 a Crackdown 3 (coby nejbližších her), a pak i u nových dílů sérií Forza, Halo či Gears of War, což je mimochodem jedno z prvních potvrzení, že se chystá nástupce vlažně přijaté čtyřky od The Coalition.
Celé to lze chápat jako takovou kudlu do zad vlastnictví plných verzí natrvalo, resp. jejich skladování či sbírání do poličky, a příklon k vnímání her coby služby na určitou dobu. Hráči budou mít nově na výběr - pořídím si jen dočasný přístup k plné verzi nové hry na měsíc či dva (za 150 / 300 Kč), jen takové vypůjčení / pronájem hry na období, kdy vím, že budou mít na hraní čas a kdy mám předplatné Xbox Game Pass? Nebo naopak chci hru natolik, že ji za každou cenu musím mít napořád, budu ji hrát průběžně celý rok a nikdo mi ji už nikdy nevezme (typicky Call of Duty, GTA či FIFA)? Protože ta stovka her na službě XGP bude rotovat - každý měsíc nějaké přibudou a jiné zase z nabídky zmizí - nikde není garantováno, že tam ta vaše oblíbená vydrží, jak zrovna potřebujete.
Pro Microsoft je tohle řešení výhodné v tom směru, že když se teď zaměřuje hlavně na multiplayerové exkluzivity (krom toho Fable za pár let), díky okamžitému poskytnutí nové zásadní hry (bez dalšího poplatku) všem předplatitelům Xbox Game Pass zajistí pořádné zalidnění serverů, aby je bylo možné s kým hrát a nebude se opakovat situace jako třeba u Lawbreakers. A tihle lidé si navíc patrně zaplatí Gold členství na Xbox Live, druhou službu, aby mohli hrát mulťák.
Otázkou zůstává, jak to ovlivní existenci trial verzí, betatestů či hratelných dem: patrně už nebudou nutná, když teď můžete mít přístup k plné verzi za cenu jednoho oběda. Někdo to může interpretovat i jako reakci bezradného Microsoftu na poněkud slabší nášup exkluzivních her pro Xbox One ve srovnání s těmi letošními pro PlayStation 4, kde je i spousta singleplayerových příběhovek. Případně jako krok víceméně z donucení kvůli slabším prodejům drahého Xbox One X či někoho, kdo je v těžké defenzívě a až dvojkou na trhu, s jen zhruba poloviční uživatelskou základnou co PS4 (nemluvě o minoritním odbytu X1 verzí multiplatformních hitů v ČR).
Microsoft současně s touto zásadní změnou ohlásil, že nově zavede předplatné Xbox Game Pass na šest měsíců (od 20. března - volitelné vedle stávajícího měsíčního úvazku), přičemž jeho cena je shodná jako jedné velké nové hry (60 dolarů). Bude mít ode dneška vůbec někdo chuť kupovat si plné verze méně zaručených X1 titulů v obchodech, když u nich riskuje vyhození skoro dvou tisíc korun a s tímto získal lákavou alternativu za pouhou desetinu ceny? A co na to asi řeknou vydavatelé třetích stran, kteří teď budou oproti first-party hrám z produkce Microsoftu znevýhodněni (vůči nim skoro až nekalá konkurence, čas pro hraní není nafukovací) a lidé si je stále musejí koupit natrvalo za plnou cenu? Nebo Microsoft v budoucnu přidá do Xbox Game Pass i hry od třetích stran...?