Skip to main content

Valve couvli a ruší placené modifikace

Přiznali chybu po odporu komunity.

Po vzpouře, kterou čtvrteční zavedení možnosti zpeněžit modifikace do Skyrimu vyvolalo, hodili Valve zpátečku a funkci prozatím zrušili.

"V minulých letech jsme představili spoustu funkcí cílených na tvůrce obsahu a byly přijaty kladně. Je však zřejmé, že toto nebyl ten případ. Chtěli jsme, aby se z více skvělých modů staly produkty, jako DOTA, Counter-Strike, DayZ a Killing FLoor, resp. aby na nich jejich tvůrci mohli pracovat na plný úvazek a uživit je, ale podcenili jsme rozdíly mezi dříve úspěšnými obchodními modely a přidáním modů do Skyrim Workshop," vysvětlili dnes v noci Valve v prohlášení, což je od nich určitě sympatické.

Přiznali, že vstoupit do mnoho let existující komunity kolem Skyrimu nebylo správné a minulo se účinkem. Všem kupujícím proto vrátí peníze a budou procházet rozsáhlou zpětnou vazbu od uživatelů, než s tím podniknou něco dalšího.

Bethesda toto odstranění možnosti zpeněžit mody komentovala jen velmi krátce, protože z její hlavy asi nevzešlo: "Ačkoli jsme měli jen ty nejlepší úmysly, ohlasy byly jasné, nešlo o funkci, kterou byste chtěli. Vaše podpora je pro nás nadřazena nad vším ostatním, takže vám nasloucháme."

Gabe Newell na Redditu přiznal, že za úvodní den díky této funkci utržili asi 10 tisíc dolarů, ale ty prý pokryly jen 1% zvýšených nákladů kvůli práce navíc, které s tím má zákaznická podpora Valve. Řekl, že naštvat skoro celý internet se nikdy nevyplácí a stojí firmu celkově miliony dolarů. I takový je zkrátka život inovátora, který se snaží prosadit nové nápady, což se ne vždy povede. Ale když ano, posune to celou branži o značný kus dál a těží z toho všichni, typicky viz rozmach modelu Early Access.

Komunita kolem Skyrimu si stěžovala na spoustu nepříjemných souvislostí: např. že nové zpoplatnění jednoho důležitého modu, přes nějž se mnohé spouští, způsobí nedostupnost stovek dalších, které jsou na něm životně závislé. Nebo že se často stává, že jeden mod rozbije druhý, protože se vzájemně tlučou, ale jejich autoři to i po budoucím opatchování hry nedokáží opravit a za almužnu (25% podíl z tržeb) nemohou do budoucna zákazníkům poskytovat podporu jako profesionální vývojáři klasických DLC, jak od nich přitom lidé očekávají.

Valve vše zpočátku mysleli dobře, ale špatně to realizovali, což se jim nestává zdaleka poprvé, viz Greenlight atd. Kvůli tomuto kroku prý komunitu kolem Skyrimu opustila spousta talentovaných tvůrců nebo tím aspoň vyhrožovali. Jiní se zase báli, že jim někdo mod z hlubin internetu ukradne a bude ho chtít prodávat. Hezké nebylo ani to, že zástupci Valve v popiscích modů údajně mazali linky na dobrovolné přispívání externí cestou, kterým to nadále zdarma dostupné mody šikovně obcházely a autoři se tak nemuseli dělit o podíl. Toto je právě tím, co komunita chce - mít možnost jen dobrovolně přispět tvůrcům za jejich odvedenou práci, ale nic po uživatelích nevynucovat.

Read this next