UbiSoft o ochraně s přerušováním hry
Rozehraný úsek AC2 ztratíte jen při delším výpadku.
UbiSoft oficiálně reagoval na kauzu, která hýbe herní scénou od včerejška - a to vyhazování z hraní do menu při výpadku vašeho internetového připojení kvůli přítomnosti nové protikopírovací ochrany. Od výrobce se daly čekat jen dvě možné reakce: buď že zjištění PC Gameru popře a svede je pouze na recenzentskou kopii. Nebo že zprávu PC Gameru potvrdí a bude se snažit vše zlehčit. Kterou variantu tipujete?
"Pirátství na PC pro nás představuje velmi závažný problém, který musíme řešit. Herní PC scéna pirátstvím trpí a my se s ním pokoušíme bojovat nejépe, jak umíme. Novou online službu a toto DRM bychom nezaváděli, kdyby jen měla naštvat zákazníky. Slibujeme si od ní tři výhody: nepotřebujete mít disk v mechanice, můžete hru nainstalovat, kolikrát chcete, a vaše uložené pozice se budou automaticky uploadovat na servery UbiSoftu," začal zeširoka své povídání zástupce UbiSoftu v dnešním telefonickém rozhovoru s PC Gamerem. A jaká je odvrácená strana tohoto řešení?
"Pokud dojde při hraní k výpadku vašeho internetového spojení, hra se bude donekonečna snažit o obnovení spojení s master serverem UbiSoftu. Jakmile se vám internet zase rozjede, budete okamžitě vráceni do hry," dodal mluvčí. Dobrá, ale nejdůležitější je, jak to bude s postupem ve hře - dojde jen k pozastavení (zapauzování) hry, jak tvrdily prvotní informace o uPlay, nebo přijdete kvůli vyhození ze hry do menu o část vašeho postupu, což je z pochopitelných důvodů předmětem celé kontroverze?
Princip fungování
"Kam přesně do hry budete po znovunavázání internetového spojení vráceni, záleží individuálně hru od hry. Třeba Settlers 7 vás hodí zpátky přesně do místa, kde jste se nacházeli, když vám vypadlo připojení (rebootoval se router atd.). Oproti tomu Assassin's Creed II PC vás vrátí pouze k poslednímu checkpointu," přiznal zástupce UbiSoftu nemilou pravdu pro server ArsTechnica. Neocitnete se tedy u posledního auto-savu, jak se dosud myslelo.
"V Assassin's Creed II se nachází checkpointů spousta, takže dostání se zpět do místa, odkud vás hra vykopla do menu, je otázkou chvilky," snažil se to UbiSoft zachránit. Obáváme se, že jeho vysvětlení většinu kritiků neuspokojí, spíš naopak. "Chápeme, že požadavek permanentního připojení pro možnost hraní netěší mnoho PC hráčů, ale je to nezbytné k tomu, aby celý systém správně fungoval."
Seznam her a budoucnost
Tento systém bude součástí naprosté většiny momentálně oznámených PC her UbiSoftu a týká se jak těch krabicových, tak i z digitální distribuce. Konkrétně Splinter Cell: Conviction, Silent Hunter 5, Prince of Persia: Forgotten Sands či Ghost Recon: Future Soldier. "Lidé, kteří toto DRM vymysleli, věří, že je jen velmi těžko cracknutelné," prohlásil mluvčí UbiSoftu. Akceptoval, že vše se sice dá obejít, ale toto řešení má být dostatečně bezpečné k tomu, aby to UbiSoftu stálo za všechny ty nepříjemnosti okolo.
Chcete slyšet aspoň něco pozitivního? K oněm vyhazováním hráče zpět do menu prý bude docházet jen při déle trvajících výpadcích vašeho internetového spojení. Pokud se přeruší jen na jednu nebo dvě vteřiny, každá hra s touto ochranou se pouze zapauzuje, ale nepřijdete v ní o váš postup. To jen tehdy, když se internet "rozbije" více, resp. na delší dobu. Vliv by podle slov UbiSoftu nemělo mít ani dočasné zpomalení vašeho připojení - verifikační server UbiSoftu si prý pro ověřování autenticity vaší verze hry vystačí pouze s rychlostí (šířkou pásma) 50kbps.
Výrobce dále v rozhovoru pro PC Gamer potvrdil, že pokud bude jeho verifikační server nefunkční nebo zahlcený, nepůjde hrát vůbec. Bude se prý snažit, aby se to nestávalo, ale... Garantuje, že nějakých 5 let po vašem pořízení Assassin's Creed II PC budou tyto verifikační servery fungovat. A kdyby to snad časem nebylo ekonomicky rentabilní, může někdy vypustit patch, který povinnost permanentního online připojení během hraní odstraní, ačkoli momentálně to neplánuje.
Komentář
Takže čtvrteční zprávy PC Gameru nelhaly. Nová protipirátský systém UbiSoftu má řadu výhod, ale zároveň může přivodit nemalé trable při samotném hraní, pokud vlastníte nespolehlivé, například bezdrátové připojení. Kdo doma z nějakého důvodu nemá internet nebo čeká na jeho zapojení, třeba po stěhování a změně poskytovatele, nebo chce hrát na chatě, příp. na notebooku v letadle nebo u přítelkyně, ten si nezahraje vůbec (podobně jako u her vyžadujících jednorázovou prvotní aktivaci přes Steam).
Jako nejhorší se na celé věci jeví zkažení zážitku při neustálém vyhazování hráče do menu a povinném opakování již jednou absolvovaného úseku. I nepříjemný pocit, že záležitost není čistě ve vašich rukou a nic s tím v případě potíží neuděláte. Toto není nějaká teorie z oblasti sci-fi, nýbrž situace, která může z různých důvodů nastat velice lehce každý den. V Assassin's Creed II se navíc pohybujete skrz rozlehlé italské město, kde checkpointy rozhodně nejsou za každým rohem jako v koridorových akcích, ale obvykle až po dosažení částečného cíle v dané misi. Ukládat pozice kdekoli se tu nedá.
UbiSoft se dá v jistém směru chápat. Musí si moc dobře pamatovat, jak před dvěma lety přišel o tržby z PC verze prvního dílu Assassin's Creed kvůli jeho úniku celý měsíc před plánovaným vydáním. Chce proto zavést tvrdší opatření proti zlodějům her, na něž však, jako vždy, bohužel doplatí i poctiví majitelé originálek. Zašlo to celé příliš daleko. Budeme muset odteď u všech singleplayerových PC her nově informovat - v této bude vaše hraní při výpadku internetu jen přerušeno, zatímco v jiné ztratíte z vašeho postupu toto, tamto a támhleto?