Čtyři miliony prodaných kusů českého Machinarium
Kolik berou jeho tvůrci a co považují za nadbytek peněz?
Speciální vydání časopisu Forbes s podtitulem NEXT přineslo až překvapivě otevřený rozhovor s Jakubem Dvorským, šéfem domácího studia Amanita Design. Upozornil na něj nejprve na Twitteru Martin Schovanec z Xzone, kterému tímto děkujeme za poskytnutí podrobností.
Hry Machinarium se už prodaly přes 4 miliony kusů, což je součet za všechny myslitelné platformy. Nejvíce kusů tvoří verze pro mobily (iOS), ale tam se prodává za nižší cenu, takže výnosy jsou srovnatelné s PC verzí, kde hodně kusů naskákalo ve slevách (původní cena byla 20 dolarů, pak 10). Firmě hra vygenerovala příjmy nižších stovek milionů korun.
Ve studiu Amanita pracuje kolem 20 freelancerů. Animátor či programátor bere 30 tisíc korun měsíčně, je-li sám, zatímco když živí rodinu, tak to je dvojnásobná částka. Možná jste čekali více, ale důležité dle rozhovoru je, že prací si všichni plní své sny. A hlavně to není typický plat, nýbrž spíš jen taková záloha do budoucna, pak dostane nějaká procenta ze zisku, pokud je hra úspěšná.
S odbytem posledního titulu Samorost 3 v objemu 300 tisíc kusů jsou tvůrci údajně spokojeni, protože soupeří s 500 denně vydávanými hrami, což není žádná legrace. Sází na dobré vztahy a vstřícnou komunikaci s Apple (či s Google), který je pak propaguje a doporučuje na AppStore apod. Mezi pro ně zásadní trhy prý patří Čína, Korea, Japonsko a Asie obecně, kde Samorost 3 vykompenzoval, že v USA se nechytl tolik jako Machinarium.
"Mám rád, když lidé hrají naše hry v klidu a přistupují k nim jako ke knížkám, jako k intimnímu zážitku. Takže třeba večer v posteli to je super," uvedl.
Dvorský dále ve Forbes NEXT přiznal, že měli nadbytek peněz (desítky milionů korun), které se sám namísto jachet snaží investovat zpět do her, protože žánr adventur a puzzle her považuje nadále za rizikový, kam běžní investoři finance nenasypou. Baví ho prý pomáhat talentovaným lidem při tvorbě pěkných věcí, které by si na sebe třeba nevydělaly, ale mají svůj smysl. A když prorazí jen každá několikátá z nich, bude s tím v pohodě.
Momentálně má Amanita čtyři aktivní týmy tvořící čtyři hry, většinou ještě neohlášené, přičemž již známá Chuchel od autora Botanicula vyjde jako první z nich koncem letošního roku.