Skip to main content

Two Worlds II

Dvakrát dva světy. Řekl tu někdo Oblivion či Gothic?

Díky mizerné verzi pro Xbox 360 má polské RPG Two Worlds v zámoří otřesnou reputaci. Tamní média hru strhala s vervou málokdy vídanou a vznik pokračování, které původně mělo být pouze datadiskem, je tedy pro mnohé překvapující. Autoři jakoby si dali za úkol v prvé řadě vylepšit jméno značky, opravit všechny předešlé chyby a udělat pořádné, konkurenceschopné RPG. Oni samotní se na E3 rozhodně nešetřili.

„První Two Worlds se nám úplně nepovedlo. Bylo to naše první RPG a hlavním cílem Two Worlds II je napravení chyb jeho předchůdce," uvedl E3 prezentaci až překvapivě upřímný Jőrg Schindler, PR hlavoun z distributorského TopWare Interactive, a navázal: „Zaznamenali jsme tři hlavní problémy – souboje, příliš nudný svět a nedostatečně chytlavý příběh." S Jőrgem se nedalo nesouhlasit a rozhodně nebudu jediný, kdo minimálně kvůli těm dvěma posledním Two Worlds nakonec ani nedohrál.

Aby byl příběh ve dvojce o poznání více vtahující, najali si autoři profesionálního spisovatele, který má mj. zajistit konzistentnější podání. Dohrání hlavního příběhového questu podle tvůrce tudíž zabere „jen" 15 až 20 hodin, děj bude rozdělen na devět kapitol, byť celý svět se zpřístupní až po té třetí a putování bude na základě vašeho jednání vyplněno klidně i milostným románkem (BioWare trend?). Samozřejmostí má být spousta klíčových rozhodnutích s kritickým dopadem na vývoj příběhu, ačkoliv v tomto ohledu autor zmínil akorát pětici guild, ke kterým se bude moci hlavní hrdina přidat, ale úkoly ve všech guildách postupně začnou eskalovat, navzájem se křížit, až třeba bude jedno společenství vyžadovat vraždu šéfa toho druhého a dveře se začnou zavírat.

A jak to bude s návazností na jedničku? „Abych pravdu řekl, ani jeden z konců Two Worlds nebyl moc dobrý..., ale příběhové pokračování se ve hře snažíme ospravedlnit co nejrozumněji." Na pořádné vysvětlení si musíte ale počkat až do vydání. Na každý pád hra začne v podzemním vězení, kterážto pasáž bude fungovat i jako tutoriál (řekl tu někdo Oblivion?). Po sedmi letech v žaláři, kde samozřejmě přišel o všechny své schopnosti z jedničky, hlavního hrdinu vysvobodí „komando" orků (překvapení hned na začátek, orkové byli v jedničce nepřátelští) spolu s tajemnou vražedkyní Par Pha. Arcizloun Gandohar má totiž ještě zlejší ambice než předtím a je třeba s ním zatočit, aneb okolo tažení proti němu se Two Worlds II točí.

Byly dvě věci, kterými mě E3 demo příjemně překvapilo hned v prvních minutách. Zaprvé, a narozdíl od svého předchůdce, Two Worlds II bude plné drobných renderových scének i krátkých filmečků přímo v enginu hry, kteréžto metody mají posloužit ke vtahující prezentaci děje. Zadruhé, Two Worlds II vypadá na pohled překrásně. Běží na interním Grace enginu, který zajišťuje pohledné nasvícení, pestré modely postav a hlavně v něm vyniknou detailní exteriéry.

Předvádějící mě vzal do lesů, do vesničky, do prorostlého dungeonu a jeho obří zatuchlé knihovny, do bažin či džungle, do typického středověkého města, i do jakési čínské metropole a vizuální dojem byl díky ostrému obrazu prostě skvělý. Ještě dodám, že PC verze vypadala o poznání lépe, než PS3 build a konečně se pustím i do samotné hry.

Základní RPG formuli vývojáři měnit nehodlají. Na výběr bude z trojice obligátních povolání (válečník, mág, zloděj), k dispozici asi pět desítek skillů rozdělených do šestice, pro všechny charaktery neomezeně přístupných škol (boj nablízko, lukostřelba, kouzelnictví, zlodějství, obchodní skilly a nakonec nějaké „obecné"), a systém levelování bude fungovat na klasickém principu sbírání zkušeností za zabité potvory a splněné questy. Podle vývojáře bude svět zhruba stejně velký jako v jedničce (což je údajně asi o třetinu větší plocha než v Oblivionu) a pěší cestování bude zjednodušeno jízdou na koni (budou koňské závody!), teleporty a pro hry netradičním plachtěním.

Co to? Jőrg odpověděl: „Herní svět bude rozdělen na několik ostrovů v různých klimatických pásech a s různými kulturami. Svět v Two Worlds II bude rozličný, a to nejen vizuálně, ale i třeba co se nátury lidí nebo cen na trzích týče." Takže proto ta loď; třebaže plavat mezi hejny rybiček hlavní hrdina umět opět bude a při kraulu čubil tak rychle, že se po stranách monitoru rozmazával obraz, jako to známe ze závodních her. Na cestování mezi ostrovy by mu to však asi nestačilo.

Znovu zopakuji, že Two Worlds II vypadalo na pohled fenomenálně, jenomže to i jednička působila nadstandardním vizuálním dojmem a nakonec se hrála jaksi kostrbatě a ploše. Na tom musím trochu nešťastně navázat vzpomínkami na souboje v E3 demu Two Worlds II, které stále působily groteskně a splašeně. Byly sice bohatší, když hrdina kromě úskoku zpět (jenž byl díky bohu přepracován) uměl skákat i do stran, zvládal efektivní blokování a údery se odvíjely od jeho postoje. Nepřátelé to dovedli jakbysmet, nemluvě o tom, že podle autora se někteří oponenti přizpůsobí hráčovu způsobu boje a pokud budete neustále útočit stejným atakem, nepřítel se proti tomu naučí jednat a zle vám to spočítá.

Jenomže zbrklé animace a zbraně projíždějící nepřáteli, namísto toho, aby je skutečně zasáhly, přeci jen v E3 demu trochu roztrpčily a v tomto ohledu tedy doufám ještě ve zlepšení. V současné podobě mi bitky přišly prostě... neuspokojivé.