Skip to main content

Lagování Skyrimu vysvětleno

Tvůrce Fallout: New Vegas: Je to chyba enginu.

Nepříjemné lagování Skyrimu, které i po patchi trápí hráče PlayStation 3 verze, je podle všeho chybou samotného enginu hry. Problematiku totiž trochu osvětlil hlavní designér a vedoucí projektu Fallout: New Vegas, Joshua Sawyer.

Podobný problém totiž potkal i rok starý Fallout: New Vegas a ještě starší Fallout 3 a Sawyer prozradil, že se jedná o chybu enginu, který byl v obou hrách použitý. Skyrim má být sice poháněn novým enginem, ale několik "zbytků" ze staré verze v něm přeci jenom zůstalo.

Jedním z těchto zbytků má být právě problém se systémem ukládání hry. Engine veškeré změny ve světě a rozdíly mezi uloženými pozicemi ukládá do jednotlivých databázových souborů. Při načítání uložené pozice pak engine načítá všechny rozdíly, které se ve hře udály. Což je pro obří hru s tisícovkami objektů a stovkami postav problém.

Soubor uložené pozice tak postupně bobtná a stačí jen pár MB "navíc" a nastane problém. Velkých je už 14 MB a podle Sawyera může být například 19 MB velký soubor zdrcující. Individuální data změn jsou miniaturní, ale jak hra obsahuje obrovské množství objektů, každý s vlastními parametry, velikost souboru začne růst. Po čase pak může narůst až do obřích rozměrů 14+ MB.

Sawyer upozornil, že se ale nejedná o obyčejný bug, který by šlo lehce opravit. Alespoň v případě Fallout: New Vegas to prý nešlo.

"Není to tak, že někdo napsal funkci a špatně tam napsal desetinnou čárku. Tady je řeč v podstatě o tom, jak engine samotný řeší ukládání a odkazování dat v reálném čase. Restrukturalizace této funkce by si vyžádala spoustu času," napsal Sawyer na svém Formspringu.

Tím by se dalo vysvětlit pouze omezení, nikoliv eliminování problému v posledním PlayStation 3 patchi.

Proč tímto problémem ale trpí pouze hráči na PlayStation 3 a nikoliv na Xboxu 360?

"Xbox 360 má unifikovanou paměť 512 MB RAM, použitelnou buď pro systém, nebo pro grafiku. PlayStation 3 má rozdělenou paměť: 256 MB pro systém, 256 MB pro grafiku. Ve výsledku je to stejné číslo, ale vývojář s tím nemůže nakládat tak flexibilně."

Kompletní oprava tohoto specifického problému tak může být v nedohlednu. Mezitím musí vývojáři zjistit, jak tuto funkci enginu obejít. Zajímavé je, že se s tím nesetkali testeři ani u jedné ze tří her (Fallout 3, Fallout: NV, Skyrim) a problém se tak nevyřešil včas.

Lagování Skyrimu zachyceno v praxi.

Read this next