Skip to main content

Čtvrtina velkých YouTuberů už vzala peníze od výrobců her

Jak si to zdůvodňují?

Gamasutra podnikla zajímavý průzkum mezi 141 hvězdami herního YouTube, když se pokoušela zjistit, jak vlastně tito lidé vnímají etiku při spolupráci s herními firmami a ve vztahu k divákům jejich videí.

Skoro čtvrtina z těch, kteří mají více než pět tisíc odběratelů (mimochodem dost nízký limit) přiznala, že už obdržela nějaké peníze za jejich produkci videa. Dalších pět procent to již udělalo, pokud peníze pocházely od herních vývojářů. Otázkou je, jestli to bylo označené jako reklama nebo nikoli.

Jeden z těchto respondentů jeho postoj vysvětlil takto: "Žijeme ve složité době, kdy se předpokládá, že budeme pracovat zadarmo. Držitelé práv nám zakazují monetizaci, nikdo nemá rád reklamy, nikdo nechce placený obsah, ale přitom trávíme spoustu času natáčením videí z her, čímž v podstatě poskytujeme hře skvělou propagaci zdarma. Pokud tedy některý autor na YouTube chce peníze za to, že vyrábí bezvadný obsah, není to nic špatného, je to pouze kompenzace."

Drtivá většina z těch, kteří mají méně než pět tisíc odběratelů, ještě nikdy žádné peníze nepřijala, ale není jasné, jak by reagovali, kdyby se tato příležitost naskytla. 36 procent z nich by s tím prý nemělo problém.

Někteří lidé z oboru upozorňují, že neexistují žádná pravidla pro vztah mezi autory na YouTube a výrobci her. Proto když někdo dostane exkluzivní přístup ke hře před vydáním, aby ji předvedl svým fanouškům a zdržel se přitom větší kritiky, může prý za to dostat výplatu, pokud to transparentně sdělí odběratelům, což se však většinou neděje.

Kompletní výsledky anonymní ankety si můžete přečíst zde.

Read this next