Tři čtvrtiny tržeb dělá pět vydavatelů
Prodeje řetězce GameStop strmě rostou.
Prodeje nových i použitých her strmě rostou. Alespoň tedy podle řetězce GameStop. Ten je jedním z největších herních obchodů na světě a nyní zveřejnil výsledky za jeho fiskální rok 2009 (od 30. ledna 2009 do 30. ledna 2010).
Za toto období se 75 procent veškerých prodejů v řetězci GameStop týkalo her od pěti vydavatelů - Nintendo, Microsoft, Sony, EA a Activision. Tento samotný údaj je větší, než za stejné období loňského roku, kdy to bylo 71 procent.
Z těchto pěti vydavatelů má na oněch 75 procentech největší podíl Nintendo - 23 procent (loni 25). Na druhém místě je Sony se 17 procenty (loni 13) a bronzovou medaili si odnáší Microsoft s 12 procenty (loni 13). EA si na čtvrtém místě polepšila o procento a nyní má 12 procent (loni 11). Největší pětici uzavírá Activision s 11 procenty (loni "méně než 10").
Výrazně si polepšil také prodej použitých her a to konkrétně o 18 procent oproti minulému roku. Minulý rok poskočil dokonce o 28 procent. I když je prodej použitých her trnem v oku všem vydavatelům (nemají z něj ani dolar), roste i klasický prodej nových her a to o 32 procent (údaj za loňský rok).
I když se jedná a jeden řetězec obchodů, GameStop je v této oblasti největším hráčem. Všechny údaje tak budou u ostatních obchodníků podobné. Zajímavé je, že se do první pětice dostaly pouze dva 3rd party vydavatelé (EA a Activision). Další velikáni (např. Ubisoft) chybí a o jejich podílu můžeme jen spekulovat.
Největší pětka by také byla jistě odlišná, kdyby se Nintendu nepodařila sázka jménem DS & Wii, které nikdo nevěřil. Nyní je Nintendo výrazně vepředu a nevypadá to, že by si mělo pohoršit. Možná trochu překvapující je pouhých 11 procent Activisionu. U něj by se možná čekalo alespoň mírné přeskočení EA (bude kámen úrazu v monopolním postavení u sportovních sérií?).
Velmi pozitivní informací je také celkový nárůst prodejů her a to o slušných 32 procent. Tento nárůst můžeme jasně přičíst neustále se rozšiřujícím konzolovým základnám - Xbox 360 i PS3 jsou každým rokem dostupnější a nabízejí více a více možností a především více her.
Naopak negativní informací (jak pro koho) je nárůst prodeje použitých her, který se začíná pomalu rozjíždět i u nás. Systém je nastaven tak, že z těchto prodejů profituje jen a pouze obchod, nikoliv vydavatelé. Ti proti prodejům použitých her bojují především pomocí exkluzivních věcí "na jedno použití", jako jsou mapy či herní předměty vázané na jeden cd klíč a jedno stažení. Vydávání DLC obecně je bojem proti pirátství, ale vydávání DLC velmi brzy (nebo i v den vydání) po vydání hry je bojem proti prodávání použitých her. Čím déle si hru zákazník nechá a neprodá ji zpátky do obchodu, tím více lidí si koupí novou kopii a vydavatel bude mít další peníze. Systém je to sporný - vydavatelům ničí byznys, ale hráčům a obchodům vyhovuje (levnější hry pro hráče a více tržeb pro obchody).