Dojmy z předváděčky Total War: Rome 2
Veni, vidi, vici.
Proč Rome II? "Protože byl nejžádanější," zopakoval na úvod prezentace na Eurogamer Expo vedoucí designér James Russell z Creative Assembly známý důvod pro návrat do Říma. Od prvního Rome uplynulo osm let, během nichž jsme se podívali do napoleonské Evropy i exotického císařského Japonska, a teď je čas se zase vrátit. Na uzavřené prezentaci v rámci záříjové Eurogamer Expo nám vývojáři předvedli kus dobývání starověkého Kartága a ačkoliv celá akce trvala jen deset minut, bylo čeho si všímat.
Dobývání Kartága
Hned první momenty v demu o masivním obléhání Kartága potvrdily, že Rome II je bez diskuse nejgrandióznější Total War titulem vůbec. Jak známo, Kartágo leželo u vody, na druhé straně Středozemního moře, ovšem námořní bitvy, ani v období punských válek, nikdy nepatřili k nejsilnějším stránkám starého Říma. Obé hra akurátně reflektuje. K opevněnému Kartágu připlouvaly desítky trirém, až po okraj nacpaných legionáři, kteří se po jasné instrukci "Žádné smilování! Pobijte je všechny!" začali bleskově hrnout přes palubu směrem k hradbám. Mezitím jejich směrem Kartaginci začali vysílat projektily z katapultů, až to celé krapet připomínalo vylodění spojenců na Omaha Beach.
Pre-alpha verze, jíž James Russell ukazoval, ještě neobsahovala HUD ani žádné jiné ukazatele, takže se těžko odhadovalo, jak moc hráč do dění "tam hluboko dole" zasahoval, resp. jak moc soběstačné legie vojáků byly. Ale zřejmě se uměly postarat docela dobře, protože po stržení hradeb se prezentující věnoval pouze několika šikům, které bezprostředně vtrhly dovnitř Kartága, a ignoroval většinu zbývajících jednotek, co se stále teprve vyloďovaly nebo osazovaly hradby pomocí dobývacích věží. Vlastně jsem tak ani neviděl, jestli lodě nějakým způsobem zasahovaly do boje, protože minimálně v některých bitvách to dle Russella půjde. Dvojice záludně vplouvajících trirém do odlehlé zátoky něčemu nasvědčovala. A kdo hrál Age of Empires, ví, že stavět klíčové budovy blízko pobřeží je pěkná blbost - ale to je přeci jen trochu jiná káva.
Na Eurogameru o Rome 2 čtěte také preview, poslechněte si podcast Expo-speciál nebo se podívejte na první video z hraní.
Rozjímání nad taktickou mapou jsme se na Eurogamer Expo bohužel nedočkali. Russell pouze naznačil, že se bude roztahovat od dnešní Británie až na Střední východ, od Skandinávie až do Afriky, a kromě klasických kultur bude obsahovat plejádu exotických kmenů. (Že takové šíře římské impérium nikdy nesahalo? Nu, mluvíme přeci stále jen o hře.) Russel doslova řekl, že půjde o "největší Total War hru v historii Total War", ale zřejmě tím myslel obsah - co co do čirého počtu kilometrů čtverečních bylo Empire: Total War větší. Ani nebylo prezentováno žádné rozvíjení měst, chránění obchodních stezek či výzkum technologií, třebaže všechny tyto aspekty prý ve hře budou a budou oproti minule obměněny.
Mravenčí práce
Na hře je veškerá věnovaná péče zatraceně znát už při prvním pohledu na kráčející legie římských vojáků. Zatímco dříve jsem měl vždy pocit, že z ptačí perspektivy koukám na geometricky perfektní obdélníkové formace robotů, teď už jsem konečně viděl pochodující šiky lidí. Jeden voják trčel trochu do strany, jiný se zase jindy napřahoval nebo měl mezi svými bratry ve zbrani větší rozestupy, než kolega o pár řad zpátky. V žádném případě se formace při prostém přesunu nerozpadávaly, jenom prostě působily lidsky. Ledaže jste s kamerou plynule vylétli do doslova nebeských výšin, kde bylo možné spatřovat pouze pomalu se sunoucí ikonky à la Supreme Commander.
Že máte pod kontrolou uvěřitelné bytosti, si nejlépe uvědomíte naopak maximálním přiblížením kamery. Rázem se dostanete do výšky očí vašich poslušných Římanů, jejichž mimika i animace budou přímo odvislé od právě nastalé situace. Před bitvou je z jejich výrazů čitelná koncentrace, možná i strach, ale jak začne velitel hecovat před vyloděním na pobřeží nebo otevřením brány do nepřátelské bašty, vojáci počnou vykřikovat a když jsem pak jednoho takového viděl zasazovat smrtelný úder bezejmennému Kartagincovi, zběsilá krvežíznivá grimasa pomalu připomínala reka God of War. Dokonce prý budou jednotliví vojáčci reagovat na to, že souputník v bezprostřední blízkosti obdržel letící kopí přímo do šišky, což mimochodem nebožtíkovi velice efektně vykopne jeho nohy nahoru a případně zastaví na místě, postupoval-li zrovna nekryt směrem k opačné straně barikády.
Hardwarová náročnost
Viděli jsme na vlastní oči "pouze" tu epickou bitvu o Kartágo, kde se mydlily houfy vojáků najednou, kde stovky letících šípů pomalu zakrývaly slunce, a kde - tramtadadá - počet snímků za vteřinu nikdy neklesl pod magickou třicítku. Přátelské hardwarové nároky nebývají u Total War titulů samozřejmostí, ba naopak. Proto potěšilo Russellovo prohlášení, že Rome II si prý v klidu zahrajete i na letitých strojích a že má mít zhruba shodné minimální HW nároky jako minulý díl série (Shogun 2). Ovšem budete-li chtít sledovat hořící pleněnou metropoli v celé své destruktivní kráse nebo si dostanete-li zálusk na prozkoumávání nejkrásněji zpracované vodní hladiny s vlnami v historii real-time strategií... Průměrný stroj samozřejmě nepostačí.
Total War: Rome 2 vyjde koncem roku 2013 jen pro PC, pravděpodobně s českými titulky od Comgadu.
rezervovat na Xzone.
Zazní to tu již poněkolikáté, ale Total War: Rome II je prostě masivní hrou s obřím záběrem. Vše, co zatím Creative Assembly ukázali, dělá jejich unikátní strategické sérii skvělé jméno. Tisíce znesvářených jednotek se po nájezdu efektně mísí jako zrnka hrášku a kukuřice, vaše římské legie poslušně strhávají sochy znesvářených vůdců na náměstí Kartága a vy si jako správný císař z pohodlí křesla vybarvujete mapu. Veni, vidi, vici.
Příště se podíváme hlouběji na vývoj hry, jak vlastně Rome II vzniká a které nesmírně propracované systémy se skrývají za oponou.