Tomb Raider
Nové informace o návratu trpící Lary.
Lara Croft je konečně z masa a kostí - konec zázračným mírám 95-55-85, které z neohrožené archeoložky v 90. letech udělaly první herní sex symbol. V nejnovějším dílu série akčních adventur Tomb Raider totiž Laru uvidíte především krvácet a trpět, jak potvrzuje třeba i nové devítistránkové preview v španělském časopise Hobby. Co jsme se z něj dozvěděli nového a co se stane po již známém ztroskotáním lodi u japonských břehů?
Už po několika dnech na osamělém ostrově potkáte vedoucího expedice Conrada Rotha, k němuž si Lara postupně vybuduje vztah jako k učiteli a má se řídit jeho radami. Soudě dle přepisů dialogů mezi nimi bude existovat i jakýsi zvláštní druh erotického napětí a zároveň škádlivého pošťuchování. Podle situace ale oba hrdinové dovedou zvážnět, třeba když Rotha pokoušou vlci a Lara se vydá k nedaleké jeskyni, aby odsud přinesla lékárničku a rádiový vysílač.
Na většinu misí budete vyrážet z centrální části ostrova, který má fungovat jako váš domovský hub. Po dokončení misí si je odsud budete moci znovu projít dle libosti, při získání určitého počtu zkušeností si právě zde odemknete nové schopnosti či upravíte nalezené nástroje. Samotná hra se má dělit zhruba na tři části, které budou odpovídat Lařinému pomyslnému dospívání: tím prvním je holé přežití, druhým pokus o sebezáchranu a posledním snaha o útěk z ostrova.
Důležitým pomocníkem při řešení puzzlů bude zvláštní nový mód, při jehož zapnutí celá obrazovka ztmavne a hra výrazně obtáhne všechny předměty, k nimž byste v daném prostředí měli upnout pozornost - třeba stopy vlků, které vás rychleji dovedou k hledané lékárničce (přiznaná inspirace Eagle Vision z konkurenčního Assassin's Creed). Samotné puzzly nicméně nemají být jen o tom, zda jste dostatečně pozorní a všímaví, daleko častěji bude hra po Laře požadovat rychlou koordinaci svalů, reflexy nebo představivost při práci s živly jako voda nebo oheň.
Mimochodem, díky upravenému enginu Crystal dříve známému z Tomb Raider Legend mají všechny interiéry podvědomě vyvolávat klaustrofobický pocit, čehož autoři chtějí dosílit tvůrčí prací s kamerou a některými jednoduchými optickými efekty.
Jistě je také dobré vědět, že zdaleka ne všechny akční scény se vyřeší po staru - třeba při střetu s vlky budete muset sledovat tlačítka na obrazovce a mačkat je v tom správném pořadí. Stejně jako dřív bude děj přímo přecházet ve filmečky renderované v enginu.
Co se zbraní týče, Eidos zatím potvrdil jen luk a šípy, pistoli a jakýsi primitivně upravený kámen, jímž si pomůžete při lezení nebo s ním někoho přetáhnete přes hlavu. Oproti předchozím hrám se jinak změní také akrobatické scény, což ilustruje scéna, kdy Lara konečně zabije vlky a najde rádiový vysílač, načež se jí ho podaří zase rychle upustit v nedaleké jeskyni.
Jak se hrdinka z ostrého skalního převisu naklání nad propastí, aby našla cestu ke kýženému předmětu, udělá se jí zle a následně musí hráč držet balanc a správně seskočit po vyznačených místech po skaláh až na zem. Což bude zvlášť obtížné pro skalní fandy Tomb Raidera, protože Lara už se nebude automaticky přilepovat k první zdi a o tom, zda se zachytí nebo jí ujede ruka rozhodne, rozhodne jedině rychlost hráčovy reakce.
Realističtější fyzikální model má mít i ty důsledky, že řešení některých puzzlů nebude vždy zaručeně fungovat napoprvé. Pokud úspěch vaší metody závisí zrovna na mořském příboji, mihotajícím se plamínku nebo tekoucí vodě, je dobré se nevzdát po prvním pokusu a vyzkoušet celý proces několikrát - stejně jako ve skutečném světě nerozděláte oheň třeba hned napoprvé, neuspěje vždy ani Lara.
K fyzice ostatně ještě potěšující zmínka o tom, že některé části prostředí budou moci Laře spadnout na hlavu nebo ji kompletně zavalit. Že by inspirace hořícím domem z Uncharted 3?
Ačkoliv o samotném příběhu či obyvatelích tajemného ostrova zatím víme pramálo, podle redaktorů španělského časopisu budete až nezvykle často narážet na sochy Buddhy. Je tedy docela pravděpodobné, že Lara si tentokrát znepřátelí nějakou podivnou duchovní sektu. Co tomu všemu říkáte?
Tomb Raider pro PC, PS3 a X360 zatím nemá stanoveno datum vydání, očekává se nejdříve konec roku 2011.