Tomb Raider, Deus Ex či Thief mění majitele, aby Square Enix mohli investovat do NFT a cloudu
Zbavili se slavných značek a studií ve prospěch THQ Nordic + důvody.
Velká, velmi nečekaná bomba vybuchla na přestupovém trhu v pondělí ráno.
Japonský vydavatel Square Enix se rozhodl, že prodá práva na série i vlastní studia za Tomb Raider, Deus Ex, Thief, Legacy of Kain, Sleeping Dogs atd. (starý katalog celkem 50 kousků) švédské skupině Embracer, která vydává pod značkami THQ Nordic či Koch Media.
Hodnota akvizice je 300 milionu dolarů (platba v hotovosti) a její uzavření se čeká do konce září. Pro zajímavost, Square Enix koupili Eidos v roce 2009 za 120 milionu dolarů (se započtením inflace odpovídá dnešním 162 milionům dolarů), takže na tom vlastně vydělali.
Vše zahrnuje tři studia - Crystal Dynamics, Eidos Montreal a Square Enix Montreal - zaměstnávající přes tisíc lidí v Kanadě, Šanghaji a Londýně.
Oficiální důvody od Square Enix zní takto: "Chceme investovat do blockchainu (NFT - viz výroky ze začátku roku), umělé inteligence a cloudu, aby se naplnila naše nová strategie. Maximalizovat výnosy, tlačit nové trendy v herním průmyslu a soustředit se na naše japonská studia. Ačkoli evropská pobočka bude zachována a vydávat další díly sérií od externích studií, jako Just Cause, Outriders či Life is Strange."
Neoficiální důvody dle analytiků: Poslední hry od západních studií Square Enix na trhu propadly, například Marvel's Avengers, Guardians of the Galaxy, ale i předtím poslední díly Deus Ex, Thiefa, Hitmana i Tomb Raidera nebyly prodejně nějakým zázrakem. Růst zaznamenali zejména od japonských studií v titulech pro mobily či MMO.
Naopak nový majitel všeho v tiskové zprávě ujistil, že vidí budoucnost v singleplayerových AAA titulech pro PC i konzole. Že převzatá studia budou makat na AAA projektech, která budou jak pokračováním existujících sérií i novými značkami. Crystal Dynamics prý nyní makají na několika počinech (všechny na Unreal Engine 5), včetně toho již oznámeného Tomb Raidera pro posunutí vyprávění a hratelnosti na nextgen úroveň.
Ačkoli to tedy nebylo nikde přímo na plná ústa řečeno, tento přesun je pozitivem pro hardcore hráče, protože Square Enix už řadě sérií nevěřili (po nepříliš přesvědčivých výsledcích posledních dílů), kdežto pod majitelem THQ Nordic dostanou novou šanci prosadit se, protože na to půjdou jinak i budou mít realističtější očekávání od prodejů než japonský gigant.
Série Tomb Raider se dosud celkově prodalo 88 milionu kusů a Deus Ex 12 milionu kusů (součet všech dílů). Crystal Dynamics jinak budou nadále vypomáhat s rebootem Perfect Dark, navzdory této akvizici.