Skip to main content

Rady a tipy pro Skyrim - 2. část

Pro nováčky i zkušenější, pro vlkodlaky i upíry.

První část rad a tipů pro hraní Skyrimu, ve kterých vám předáváme zkušenosti po padesáti a více hodinách hraní, je publikována zde a týkala se guild, šplhání po úrovních, různých stylů hraní, obchodování či bydlení. Dnešní druhá část článku obsahuje rady ohledně vampyrismu a lykantropie, popisuje souboje s draky a aktivaci Thu'um, radí, co s dračími kostmi a šupinami, vysvětluje, jak se oženit a jak na mamuty či na horolezectví, a zmíní se i o rychlém cestování nebo obtížnosti.

Vampyrismus a lykantropie

Stejně jako v Oblivionu, i ve Skyrimu je možné nakazit se nemocí "Porphyric Hemophilia" (resp. Sanguinare Vampiris), která z vás udělá upíra. Přivodíte si jí prostými souboji s vampíry. Po nakažení máte 72 hodin na vyléčení (jinak dojde k transformaci). Asi nejsnazším způsobem je zajít do jakéhokoliv chrámu, u oltáře si vymodlit požehnání a budete v cajku. Mějte na paměti, že nemoc s sebou přináší nejen ošklivý vzhled, ale i újmu na zdraví (indikovanou rudými číslicemi).

Pokud chcete hraní za upíra zažít, dočkáte se po 3 dnech od infekce různých nových schopností a vlastností - jak dobrých, tak špatných. Záleží na jedné ze čtyř fází, v níž se váš "vampyrismus" nachází, přičemž čím jste dále, tím výraznější symptomy jsou. Obecně lze říci, že lépe skousnete útoky jedovaté a ledové a budete šikovnějšími tichošlápky, avšak oheň vás bude pekelně pálit, za dne budete zesláblí a civilisté se vás budou štítit, příp. na vás rovnou zaútočí. I proto je život upíra vhodný vlastně jenom pro menšinové hráče, kteří se rozhodli jít cestou zlodějů a nenápadných vrahů, operujících pod rouškou noci.

Pro bojovníky a mágy jde o nepřínosnou přítěž. Jak se tedy upířího ega zbavit? Zajděte do kterékoliv hospody v kterémkoliv městě a optejte se hospodského za pultem, jestli se mu nedonesly nějaké drby (rumors). Dotyčná osoba by vás měla odkázat na čaroděje Faliona ve městě Morthal, který prý studuje upíry (pokud neodkáže, promluvte si s barmankou přímo v morthalské hospodě Dead Man's Drink). Zajděte tedy za Falionem a on vám už vysvětlí všechny náležitosti potřebné k rituálu na zbavení vampyrismu.

Zato vlkodlačí forma, ta se zase hodí chlapským válečníkům s velkými bicepsy a pořádnými sekyrami. Není proto divu, že vlkodlakem se stanete jenom skrze užší vztah s bojovnickou gildou Companions ve městě Whiterun. Hlavní výhodou vlkodlaka je prostý fakt, že s sebou nenese žádné statistické nevýhody - na rozdíl od upíra (jenom vám budou vadit stříbrné zbraně, ale těch je tu málo). Jste silnější, rychlejší, odolnější, imunní vůči jedům a zdraví doplňujete žraním mrtvol. Vlkodlačí "berserk" forma navíc trvá jen pár hodin, takže se skrytým vlkodlačím egem se dá nadále normálně existovat.

I lykantropii je možné vyléčit, ale na rozdíl od vampyrismu už pak neexistuje způsob, jak si jí opětovně přivodit.

Souboje s draky a aktivace Thu'um

Bitky jsou monumentální, pamětihodné, dlouhé, mnohdy překvapující, ale zdaleka ne tak náročné, jak by se mohlo zdát. Útočit na plachtící draky z dálky nemá moc smysl, protože se stejně skoro nikdy netrefíte, takže dokud nad vámi létají a plivou oheň, neustále mějte v jedné ruce uzdravovací kouzlo a užívejte jej. Jen co si drak sedne, pusťte se do něj. Mágové mohou používat blesky či kouzelnické hole (ohnivá kouzla mi přišla neefektivní), válečníci by se zase měli zaměřit na silné (tj. staminu konzumující) útoky a blokování štítem, a všem přijde vhod vyvolaný spektrální pomocník. Jo, a také s sebou vždy mějte alespoň deset léčivých flaštiček, mj. i proto, že od nějaké desáté úrovně se na vás začnou snášet i mnohem silnější, "krvaví draci".

Ke Skyrimu na Eurogameru doporučujeme: 10 zatím nejlepších modifikací, nejsrandovnější chyby, rozdílová PC recenze, 12. podcast po dohrání a 11. podcast z rozehrání.

Jen co drak lehne, automaticky absorbujete jeho duši, za níž posléze můžete odemknout některý z dračích pokřiků (shout), které jste se do té doby naučili u Stěn slov (Word Walls). Nebojte se aktivovat klidně všechny, draků je ve Skyrimu vlastně nekonečně, takže dříve nebo později se nějaká ta dušička vždycky najde.

Co s dračími kostmi a šupinami?

Nic! Tedy, po většinu hraní. Takže je směle prodávejte. Ale až (a jestli vůbec někdy) vyženete svůj kovářský perk na 100, budete schopni ukout si dračí brnění. Na stovku se můžete vyšplhat třeba tak, že budete skupovat všechno železo (a železné ingoty) a kůži (a kožené pásky) v celém Skyrimu, z nich budete dělat miliony dýk, ty pak zase prodávat a opětovně nakupovat suroviny. Užijte si to.

Jak se oženit?

Nebojte, z Elder Scrolls se nestává Fable III, groteskní to RPG se stále převažujícími prvky The Sims. Ale skutečně je nyní možné uzavřít posvátný svazek manželský. Zajděte do Riftenu, konkrétně do místní hospody Bee and Barb, a promluvte si s knězem Maramalem (není-li k nalezení, zajděte do chrámu Pany Mary v tomtéž městě). Poví vám, jak institut manželství v místní provincii funguje a za 200 zlatých prodá klíčový amulet; zdá-li se vám to moc, vyrazte na severovýchod od města Dawnstar, kde se amulet skrývá v nenápadném stanu. Šperk si nasaďte a hurá na námluvy!

Při dialogu s některými postavami (jejich kompletní seznam) se nyní otevře nová možnost a případný souhlas (ať už jde o chlapa nebo ženskou) pak vyvrcholí obřadem v riftenském chrámu. Jen co budete sví, nezapomeňte, že by to chtělo vlastní dům - a že by tam pak také chtělo čas od času zajít a svůj protějšek pozdravit, sic se s vámi rozejde. Pochopitelně tedy jde o určitý závazek, ale nebojte, překvapivě z něj plynou i bonusy! Kupříkladu spaní vedle vašeho protějšku na osm hodin zrychlí vaše levelování o 15% a jednou za den od něj můžete obdržet nějaké ty zlaťáky a jídlo s dočasně blahodárnými účinky na vaše statistiky.

Nechte mamuty na pokoji

A také obry a lední medvědy a troly. Minimálně na prvních několika levelech, ačkoliv je dost možné, že obří kyj vás několika zásahy rozmete i po třiceti hodinách hraní. Mamuti a obři jsou extrémně silnými bestiemi, které vás sice zpravidla nechávají na pokoji, ale píchnutí do nich je jako píchnutí do sršního hnízda. Bohužel, medvědi a trolové už útočí automaticky a narazíte-li na ně v rané fázi hry, asi nejrozumnějším řešením je vzít nohy na ramena. Při tom se ještě můžete modlit k Talosovi, ale nezapomínejte, že je to impérium zakázané.

Čtěte!

Já vím, bolí to, ale není od věci místní svazky aspoň symbolicky otevřít. Pokaždé, když někde vidíte knihu, najeďte na ní kurzorem - načež se vám ukáže její hodnota. Přesahuje-li 40 zlatých, jejím přečtením si pohoníte nějaký skill a to za to už stojí. Výjimečně lze z knih vyčíst zadání i nějakých vypečených vedlejších questů, jedna taková se skrývá v knihovně univerzity mágů.

Zapomeňte, že obtížnost lze měnit kdykoliv během hraní.

Defaultní prostřední "Adept" je ideálním nastavením pro většinu hráčů. Ano, občas se stane, že zemřete a ano, občas zemřete několikrát za sebou na tom samém místě. V ten moment ale nenastává čas snižovat obtížnost, v ten moment nastává čas sebereflexe! Zkuste se např. zamyslet nad tím, že nejlepším útokem není vždy jenom útok - experimentujte s lektvary, experimentujte s podpůrnými kouzly, využívejte toho, že spousta osob je ochotných vydat se s vámi do boje (ať už za úplatek, nebo z čisté vděčnosti). A myslete na to, co napsal Andrej Anastasov na Facebooku: "Adept je směšně easy!"

Mimochodem, ve Skyrimu fungují de facto ty samé cheaty, co ve Falloutu 3. Nejsou však "oficiální" a je proto možné, že poškodí hru.

Ztrácíte se? Nefunguje vám fast travel?

Není možná! Až na pár skutečně výjimečných výjimek je možné všechny questy aktivovat ve quest logu, načež se vám pak zobrazí i na mapě. Před lety se ve hrách bloudilo a ztrácelo, teď už se to nenosí.

Co se fast travel (tj. rychlého cestování po mapě) týče, použít jej můžete jenom na místa, které jste už předtím osobně objevili. Zároveň nefunguje z interiérů a máte-li přetížený inventář, pročež se ploužíte jako slimák. V ten moment buď něco z batohu vyhodíte, nebo se vydáte na nekonečnou šnečí pouť, nebo otevřete inventář a vypijete lektvar síly, který zvýší vaší nosnost o několik desítek bodů. Avšak jen co se někam takhle přemístíte, efekt lektvaru pomine a opět se budete plazit. Proto doporučuji přemisťovat se do Whiterunu, kde máte obchod se zbraněmi - tedy "odbavovací" prostor pro inventář - přímo pod nosem po každém příletu.

Jak na horolezectví?

Svět Skyrimu je otevřený, ale i tak zde existují přirozená omezení, např. v podobě masivních hor, které jsou mnohdy příliš příkré na to, abyste se po jejich svazích vyškrábali výše. Dovahkiin sice nemá cepíny ani mačky, ale za to má zadek s přícuckou. Vážně! Otočte se ke kopci zády, začněte skákat dozadu a váš hrdina začne pomalu stoupat.

Jen před každým takovýmto chrabrým aktem horolezectví raději svou pozici uložte. Je docela možné, že se zaseknete v nějaké trhlině (textuře), z níž už nevyskočíte; nebo že se prostě zabijete pádem.

Horké klávesy

Abyste nemuseli neustále lézt do inventáře, není od věci mít ty nejdůležitější věci po ruce. Nehledě na verzi hry si daný předmět označte v inventáři jako "oblíbený" a, hrajete-li na konzoli, pak při hraní zmáčknete D-pad směrem nahoru. U PC verze je třeba stisknout klávesu Q, přičemž vyskočivší předměty pak ještě můžete přiřadit číslicím 1 až 8.

Drobky na závěr

Hrajete-li verzi pro Xbox 360, NEinstalujte jí na pevný disk zařízení. Tato operace paradoxně degraduje kvalitu textur. Patch by měl tento nepochopitelný glitch opravit, ale do té doby hrajte jenom z disku.

Ačkoliv pohled z třetí osoby je nyní konečně použitelný, stále se jedná o primárně first-person záležitost. Podle toho tak i hrajte, zejména v soubojích je to mnohem pohodlnější a nemusíte se navíc dívat na Dovahkiinovy animace, které jsou někdy trochu humorné.

Narazili jste při hraní Skyrimu na nějaké další zajímavosti a fígle, které vám usnadnily život a měl by je každý znát? Podělte se v diskuzi!

Ukládejte! I na konzoli se dá ukládat kdykoliv a kdekoliv (samozřejmě jen mimo souboje). Také není od věci si v nastavení zvolit pětiminutový interval pro autosave. Když už jsem u toho nastavení, nezapomínejte, že v menu hry se nachází i obsáhlá pomocná (Help) sekce, v níž najdete podrobné odpovědi na všechny fundamentální otázky - proto jsem se jim zde ani nevěnoval.

A na závěr jedno doporučení rázu poetičtějšího: Skyrim je překrásná, rozsáhlá a obsahem přetékající hra. Vychutnávejte si jí! Nedržte se jen questů, cestujte pro radost, toulejte se a kochejte se, bezcílně objevujte věci a vězte, že zažijete parádní hraní!

Read this next