Skip to main content

TIPY A TRIKY pro začátečníky v Bloodborne

Vydržte, zkoumejte a hledejte oranžovou.

Obtížnost Bloodborne (recenze) je zvláštní fenomén. Když hru spustíte poprvé, asi si budete říkat: "Tohle se vůbec nedá hrát!". Pokud ale vydržíte a hru dohrajete do konce, budete si na konci říkat: "Vždyť ta hra je trapně jednoduchá." a nechápavě kroutit hlavou nad tím, proč vám to na začátku tak nešlo.

Osobně úvodní obtížnost připisuji hlavně kombinaci dvou faktů. Tato hra je v mnoha ohledech jiná, než běžná mainstream konkurence. Vyžaduje tedy trochu jiný přístup. No a pak nemá v úvodu žádný pořádný tutoriál, který by tyto odlišnosti nastínil. Hráč se musí úvodem nějak probojovat a mechanismy odhalit ze zoufalství sám. Běžně ve hrách tutoriál slouží k tomu, aby vám ukázal, jak hru hrát. V Bloodborne slouží spíše k tomu, aby vám ukázal, že hru hrát nedokážete a doufá, že budete mít chuť dokázat si opak. Diskuse, zda je to dobře či špatně by byla asi na delší dobu.

Pokud jste tedy hru pořídili a zjistili, že se nejste schopni nikam probojovat, dal jsem dohromady pár tipů a rad, které jsem při hraní nasbíral. A které by mi pomohly, když bych o nich věděl hned na začátku. Předem upozorním, že článek nebude obsahovat ani žádné příběhové spoilery, ani konkrétní návody na konkrétní situace. Půjde jen o směs všeobecných tipů, které vám pomohou pochopit herní mechanismy, ale průchod hrou nechají na vás. Jen si při tom hraní nebudete muset tolik naříkat. Obrázky od Martina Zavřela jsou pouze ilustrační.

Tip 1: Vydržte

Tato rada zní asi nejblběji, ale úvod Bloodborne považuji za nejobtížnější část celé hry. Hru neumíte pořádně hrát. Nemůžete levelovat a máte tedy pocit, že jste zaseknutí v jednom bodě a vaše snažení nikam nevede. A úvodní náměstíčko plné nepřátel obsahuje asi největší koncentraci protivníků, na jakou ve hře narazíte. Kombinace těchto tří prvků ústí v šíleně obtížnou pasáž, kterou není lehké projít. Pokud to ale dokážete a se zatnutými zuby ji přejdete, Bloodborne se stane úplně jinou hrou, která vás pohltí a nepustí. Jednak budete schopni levelovat, takže i když budete umírat, vaše postava bude růst a zmizí pocit marnosti, že jste ničeho nedosáhli. A jednotlivá střetnutí budou jednodušší. Takový chumel protivníků už nepotkáte.

Tip 2: Zkoumejte

Bloodborne není Call of Duty nebo Uncharted. Herní prostředí není v žádném případě lineární. Naopak je plné zkratek. Jak očividných (velká brána, kterou je nutno otevřít z druhé strany sloužící místo checkpointu), tak mnoha skrytých, které nejsou na první pohled vidět, a přitom vás umožní dostat se k cíli výrazně kratší cestou, bez nutnosti po každé smrti procházet zdlouhavě celou úroveň kompletně znovu. Nechci nic prozrazovat, ale toto platí i na samotném začátku. Pokud po zkratkách nekoukáte, můžete snadno zakysnout. Půjdete-li očividnou cestou, asi vás na nižším levelu čeká dlouhá strastiplná cesta. Pokud budete prostředí zkoumat důkladně, možná se nebudete stačit divit, jak primitivní je postoupit ve hře dál.

Tip 3: Hledejte oranžovou

Tento tip bude jen pro úplné začátečníky v úvodu hry. Sami na něj asi brzy přijdete. Město Yharnam je celkově temným místem. Některé interaktivní objekty si ovšem tvůrci dovolili nenápadně označit pomocí oranžového světla. Pokud uvidíte pod dveřmi prosvítat oranžové světlo, určitě půjde na dveře zaklepat. Pokud na zdi svítí oranžová lucerna, možná bude vedle ní špatně viditelný žebřík. Tyto zářící objekty tedy nepřehlížejte. V úvodu si můžete snadno přijít na několik předmětů, informací, či třeba vedlejších úkolů, pokud nebudete různé lampy ignorovat jako bezvýznamnou součást světa.

Tip 4: Naučte se protiútok

Tzv. Visceral Attack není nijak tajný či skrytý herní mechanismus. Hra vám jej zmíní hned na začátku. Ale protože jej není nutné ihned použít a hru lze hrát dlouho bez něj, snadno na něj nováček zapomene a k tutoriálové zprávě se již nevrátí. Většinu protivníků (včetně některých bossů) lze omráčit. Buď tím, že jim dáte zezadu plně nabitý silný útok. Případně když je střelíte pistolí těsně před tím, než vás oni zasáhnou. Pokud téměř okamžitě (moc velký prostor na to není) na omráčeného protivníka zaútočíte, provedete speciální extra silný útok, který mnoho protivníků složí na jednu ránu. A silnějším vezme nezanedbatelnou část zdraví. Pokud se potřebujete dostat přes opravdu silnou obludu, správně načasované výstřely z vaší pistole mohou souboj výrazně zjednodušit.

Tip 5: Hlídejte Insight

Asi jste si při spouštění hry všimli, že neobsahuje žádné nastavení obtížnosti. Nelze zvolit žádnou snazší obtížnost. To ale ve skutečnosti není tak úplně pravda. V pravém horním rohu obrazovky máte dvě čísla. Jednak Blood Echoes, které slouží místo zkušenostních bodů. A hned pod nimi záhadnou hodnotu zvanou "Insight". Tu v průběhu hry získáváte převážně za zabíjené bosse. A lze za ni nakupovat speciální výbavu nebo zvát jiné hráče do vašeho světa. Insight ovšem na pozadí nenápadně ovlivňuje i obtížnost hry. Vyšší hodnota může znamenat, že někteří protivníci budou mírně silnější, nebo dokonce budou používat nové útoky. Přijde-li vám, že hra nějak přitvrdila, máte-li vysokou hodnotu Insight a nemáte-li potřebu si dokázat, že to zvládnete, můžete zkusit Insight za něco utratit a trochu jej snížit. Jen mějte na paměti, že při hodnotě pod 10 se vám mohou opět znepřístupnit některé funkce v Hunters Dream. Sice hru nesrazíte na obtížnost „Snadná". Ale ze „Sakra brutálně těžké" ji můžete srazit na pouhou „hodně těžkou".

Tip 6: Online - Zprávy

Hrajete-li online, budete po světě nacházet mnoho vzkazů od jiných hráčů. Pokud potřebujete radu a nechce se vám z principu sahat po návodu, zkuste na ně mrknout. Kvůli tomu, že do zpráv nelze psát libovolný text, ale musí se skládat s předem připravených vzorů, tak některé zprávy nejsou hned srozumitelně a je snadné je zavřít jako nesmysl. I já ze začátku takto ignoroval několik velmi užitečných zpráv, jejichž genialitu jsem pochopil až později. Zkuste číst mezi řádky, někdy je v nich skryta ideální taktika na bosse, upozornění na tajnou cestu, nebo naťuknutí k netradičnímu postupu, apod. Rozhodně také vzkazy pro ostatní hráče nechávejte. Kdykoliv někdo váš vzkaz označí a užitečný, doplní vám zdraví na maximum. Sice na tento způsob léčení nemůžete spoléhat, ale vždy potěší a s trochou štěstí vám může i zachránit život.

Tip 7: Online - Zvěte

Bloodborne lze hrát v co-op režimu s ostatními hráči. Je-li na vás hra těžká, nestyďte se někoho přizvat. Právě co-op je myslím tím největším prvkem, který z extrémně těžké hry, dělá normálně hratelnou záležitost. Pro někoho je toto zápor a hraní online je pod jeho úroveň. Pokud ale nepatříte mezi hardcore fanoušky, můžete si touto cestou výrazně pomoci. Zejména někteří bossové mohou být v jednom hráči pořádný oříšek. Ve dvou zvladatelní s minimálním rizikem. A ve třech si ani neškrtnou. Přizváním dalších hráčů lze překonat téměř jakýkoliv zákys. Přitom lze tuto možnost v začátcích snadno přehlédnout, podcenit nebo z ní mít strach, protože po zavolání pomocníka k vám může proniknout i útočník, který vás bude chtít zabít. Věřte ale, že výhody tu silně převyšují rizika.

Tip 8: Online - Navštěvujte

Pokud máte s nějakou lokací potíže, nebojte se jít vypomáhat jiným hráčům. Možná si říkáte: "Proč bych měl v této lokaci někomu pomáhat, když ji sám nemám dohranou?" Odpověď je jednoduchá. Pokud zemřete během vypomáhání cizímu hráči, tak vám zůstanou všechna Blood Echoes. Vypomáhání v neznámých lokacích je tedy perfektní způsob, jak si nové prostředí osahat bez stresu a rizika, že přijdete o nasbírané zkušenosti. Můžete si tak dovolit více riskovat a nebudete mít potřebu se každou chvíli zdlouhavě vracet do Hunters Dream směnit zkušenosti za dovednosti. Až se vypomáháním s lokací seznámíte, tak již ve své hře postoupíte dál snadno.

Tip 9: Nelinearita

Bloodborne je značně nelineární hrou. I když se nejedná o klasický open world, tak hned po opuštění úvodní lokace se vám prostředí hodně otevře. Skoro vždy máte k dispozici přístup do několika dalších velkých lokací. Pokud někde příliš narážíte, zkuste jít jinam a do problémové lokace se vrátit později. Bloodborne patří mezi RPG hry a i pár levelů navíc může být docela znát. Pokud se třeba na obtížného bosse vyprdnete a vrátíte se k němu o deset až patnáct levelů později, nebudete se stačit divit, o kolik je souboj jednodušší. Toto neplatí pouze pro bossy. Ale ani běžné protivníky není vždy nutné vymlátit všechny. Pokud je někde těžký prevít, může být správnou taktikou zbabělý úprk a až později se přijdete podívat, zda z něj nevypadne nějaký speciální předmět.

A to je vše, přátelé. Pokud bych tyto drobnosti znal již při spuštění hry, mohl jsem si ušetřit půlden zoufalých pokusů, které vůbec nikam nevedly. Když jsem hru pustil podruhé, nestačil jsem se sám divit, jak strašně jednoduchý Bloodborne je, když nejste odkázání na pokus a omyl. Proto doufám, že jsem těmito poznatky minimálně pár hráčům pomohl, zachránil několik rozmlácených ovladačů a s trochou štěstí ke hře zpět přitáhl i pár nešťastlivců, kteří ji v úvodu vzdali a ochudili by se tak o desítky hodin luxusní zábavy.

Read this next