Skip to main content

THQ zkouší rozkouskovat hry

Komu nový model prospěje a kdo na něm prodělá?

THQ dnes blíže představili nový obchodní model, který poprvé vyzkouší v půlce května u offroardových konzolových závodů MX vs. ATV Alive. Nutno dodat, že se nejedná o nic převratného, spíš o dotažení dosavadní praxe, kdy tvůrci odstranili ze hry část obsahu a uvolnili (odemkli) ho až dodatečně. Jak tedy bude tento experiment přesně fungovat?

1) Výrobce vezme vhodnou hru, kterou rozkouskuje na malý základ a kupu přídavků. Na DVD vylisuje jen ten nezbytný základ, jak THQ říkají, "s nejpopulárnějšími herními módy či tratěmi".

2) Uvede takovou hru do kamenných obchodů za lehce sníženou prodejní cenu - konkrétně 30 liber namísto běžných 38-40 britských liber (současný standard pro většinu nových her pro PS3/X360). Součástí nově koupené hry bude kód opravňující k bezplatnému stáhnutí jednoho přídavku (v hodnotě 10 liber).

3) Pravidelně každých 14 dnů (počínaje dnem vydání) vypustí na internet placený přídavek vždy za 10 liber, který do hry podle dnešního oznámení doplní další tratě, závodníky, motorky, vozidla nebo herní režimy. Takto se bude dít po dobu "několika měsíců od vydání".

4) Pokud se tento nový obchodní model osvědčí, použijí ho THQ v budoucnu i pro další hry. Zároveň ale ujišťují, že se tak nestane u her s pokračujícím příběhem, jako Homefront nebo Saints Row 3 - čili opáčku epizod pro Half-Life nehrozí.

Výhodnost tohoto nového obchodního modelu především pro výrobce je zjevná na první pohled. Může takto teoreticky uvádět na trh jen taková větší technologická dema, která vyrobí rychleji a s nižšími náklady. K nim pak může dodělat další obsah až podle skutečného odbytu, resp. nic mu nezabrání v odfláknutí přídavků, pokud se třeba základní menší hra neujme.

THQ tímto experimentem zabijí hned několik much jednou ranou. Český Eurogamer je pojmenovává: "Výrobce sníží míru svého rizika při vývoji her, při přesunu více obsahu do přídavků se nemusí dělit o tržby s tolika subjekty (jako v případě běžných obchodů). A hlavně tím vystaví stopku všem, kdo ho dlouhodobě pálí: bazarovému prodeji použitých her (kdo by si z druhé ruky pořizoval torzo na DVD, k němuž musí doplácet za zbytek obsahu?), pirátství (přídavky se k pirátům nemají jak dostat) i herním recenzentům (nebudou moci napsat pořádnou a aktuální recenzi, protože hra se bude neustále měnit, a když si někdo bude stěžovat na mizernou kvalitu nebo málo herní náplně, může být odpálkován, že to je přeci kvůli nižší cen a že přídavek to někdy změní...). Vysokou frekvencí DLC si navíc zajistí časté zviditelnění titulu v médiích."

Pro hráče existují u tohoto obchodního modelu jen dvě výhody: nižší než běžná cena rozšíří okruh potenciálních zákazníků (THQ tímto krokem jako by reagují na četné hlasy o nutnosti snížit prodejní ceny her), kteří se mohou svobodě rozhodnout, který DLC si dokoupí (odhadnout, zda je bude mód X nebo trať Y bavit). A možná také mohou tímto způsobem vzniknout netradiční hry s neotřelým nápadem, které by se jinak do plné produkce, dlouhého vývojového cyklu a na pulty obchodů nikdy nedostaly.

Jinak zákazníci spíše tratí: za ořezaný základ hry MX vs. ATV Alive na DVD zaplatí téměř stejnou cenu jako dosud za "kompletní" obsah. Když se o tomto záměru kdysi mluvilo, očekávala se spíš poloviční prodejní cena takové zmenšené hry, nikoli tříčtvrteční. Hráčům dopředu nikdo nedá záruku, co všechno v budoucích DLC najdou, kolik jich vyjde a jaká bude jejich úroveň. Navíc je musí stahovat z internetu (pokud nebudou schovaná už na základním DVD?).

Vývojářský deník se záběry ze hry

Nejhorší na tomto experimentu je, že za základní hru a všechny další tratě či vozidla nejspíš v celkovém součtu zaplatíte vyšší částku než dosud. Malý základ hry za 30 liber + řekněme 6 přídavků (2x měsíčně po dobu čtvrt roku) po 10 librách dělá dohromady 90 liber za víceméně kompletní hru, tj. 2700 Kč. Doteď jste měli za 40 liber (1200 Kč) plnohodnotnou hru, ke které nebylo nutné nic dokupovat/stahovat a vydržela docela dlouho. I kdyby jste si k ní dokoupili třeba jen dva nejlepší přídavky, pořád jste byli pod dvěma tisíci korun.

Jaký názor máte na nový obchodní model THQ vy? Myslíte si, že takové vydávání víceméně dem do obchodů a relativně drahý zbytek hry prodávaný dodatečně skrze DLC má šanci rozšířit se i k dalším vydavatelům?

Read this next