The War Z dojelo na podvody vůči kupujícím
Zdaleka totiž nešlo jen o klamný popisek na Steamu.
Zprvu by se mohlo jevit, že tato kauza je pouhým pokračováním obviňování z vykradení nápadu modu DayZ pro ArmA 2 nebo o spiknutí amerických médií proti firmě z Východu (viz jméno producenta Sergeje Titova a zdůrazňování jeho chyb v anglické gramatice). A že se Valve chtěli populisticky zalíbit masám, tak vyhověli nátlaku, aby se ukázali jako správňáci. Jenže vypuštění The War Z na Steamu začátkem tohoto týdne provází tolik pochybení, často zjevně úmyslných a podvodných, že to už nemůže být náhoda, zvlášť v kontextu s dřívějšími přešlapy téže firmy. A z nadějného survival MMO hororu (viz preview) se stal jeden z největších skandálů roku, který vrhá špatné světlo na všechny studia z Východu.
Začalo to klamným popiskem The War Z na produktové stránce Steamu, která zákazníky lákala na "několik map o roloze 100 až 400 kilometrů čtverečních" a "až 100 hráčů na serveru". Ale ve skutečnosti je zatím obsažena jediná mapa (Colorado) velká sotva 100 km2 a hráčů na ní mohlo hrát naráz maximálně pouze 50.
Tvůrci z Hammerpoint Interactive to vysvětlovali dezinterpretací popisku, že se jedná pouze o slib plánovaných vlastností v budoucích aktualizacích jako u jiných postupně se rozvíjejících onlinovek. A že 100 hráčů na serverech teoreticky umožňují a klidně je hned znovu zapnou, ale na základě hráčské ankety se počet rozhodli snížit (nechytré dohadování Sergeje s redaktorem GameSpy na toto téma a neochotu se omluvit nechme stranou jako učebnicové PR selhání).
Toto samo o sobě by asi stačilo Valve k rozhodnutí dát pryč The War Z z obchodu a nabídnutí vrácení peněz zákazníkům, kteří se cítí být oklamáni. "Čas od času se stává chyba a jedna taková se přihodila uvedením The War Z na Steamu, za což se omlouváme. Dočasně ho odstraňujeme, než budeme mít čas na jednání s tvůrci a důvěru v novou verzi," diplomaticky vysvětlili Valve. Podle veřejných statistik souběžně hrajících hráčů se odhaduje, že si The War Z mohly pořídit desítky tisíc lidí (předešlé bety se dle tvrzení autorů účastnilo 150 tisíc unikátních hráčů denně) a vyhlouplo se do čela žebříčku Steamu.
Všichni tito hráči byli šokováni, když zjistili, že za svých 15 eur, 23 eur nebo 45 eur (v závislosti na volbě balíčku dle počtu přibalených kreditů do hry) obdrželi ještě nehotový polotovar, který však už oficiálně není nazýván betou, nýbrž "základním vydáním". A že jde v reálu spíš o variaci na F2P tituly fungující na principu "pay to win" (plaťte pro vítězství).
Den po vypuštění na Steamu totiž bylo The War Z opatchováno o šokující novinku, že po každém vašem úmrtí ve hře musíte na obnovení postavy čekat dlouhé čtyři hodiny (původně to byla jen hodina). Ale pokud zaplatíte herní měnou zhruba 10 Kč, vrátíte se do hry okamžitě. A herní měna je dokoupitelná pouze v balíčcích nejméně za 100 Kč. Někteří sice mohou namítnout, že každý hráč disponuje pěti persistentními (na rozdíl od DayZ) postavami a může mezi nimi rotovat, ale takovýto herní princip se všeobecně čeká spíš od her zdarma než od těch za plnou cenu. Zvlášť když nemají systém proti hackerům a podvodníkům, kterými se to tam prý jen hemží.
A podezřelými mikrotransakcemi to zdaleka nekončí. Čtenář Kotaku objevil, že propagační artworky The War Z se zombíky obsahují postavy okopírované z The Walking Dead nebo jiných zdrojů, např. ze setkání fanoušků tohoto žánru, jak dokládá srovnání níže.
PCgamesN se pustili do pátrání ohledně velikosti mapy Colorado a podle doby nutné na přejití celé mapy z jedné strany na druhou (dle některých hráčů řádově desítky minut) vypočítali, že může mít jen zhruba 30-40 kilometrů čtverečních, nikoli těch proklamovaných sto. Další přinesli důkazy, že The War Z mohlo být reálně ve vývoji jen 6 měsíců, což nezachránilo ani antidatování vzniku firmy na časové linii Facebooku. Navíc bylo pravděpodobně pouze transformované z předešlého, náhle pozastaveného titulu War Inc. (od těch samých tvůrců), jejímž hráčům byl slíben přístup do The War Z, ale nedočkali se ho.
Hammerware Interactive v minulosti nechvalně prosluli i okopírováním (cut and paste) podmínek užívání služby z jiné hry League of Legends. Zavádějící jsou i jejich oficiální screenshoty: Zachycují třeba vozidla, propracované animace pohybů postav, pokročilé grafické efekty, scénu z velkoměsta (jak z Crysis 3), zůstávající mrtvoly zombíků ležící na zemi, jejich hromadné útoky nebo vábení na světlici. Asi po tom všem uhádnete, že nic takového se v současné verzi hry nikde nenachází...