The Sims Medieval
Vychází Dragon Age pro masy. Či spíš dětské Fable?
Naskytla se mi příležitost cestovat o pár století zpátky v čase při prezentaci dnes vycházející hry The Sims: Medieval. Někdo ho nazval Dragon Age pro široké masy. Základem všeho je samozřejmě vaše středověké království, které získáte již při startu hry v celkem rozvinutém stavu. Nemůže tudíž chybět hrad či královský palác, tržiště, kouzelníkova věž, pár přístřešků obyvatel, nějaká ta hospůdka, kde můžete pít, vystupovat při divadelních představeních, nebo hrát nejrůznější hry, a obligátní kovárna, kde vylepšujete vaši zbroj, zbraně apod. Kromě vedení království totiž budete moci ovládat jakéhokoliv hrdinu (v originále Hero Sims), který se ocitne ve vašem království, nebo ho můžete vytvořit od základu.
Viděl jsem menší pobřežní říši, kde kromě výše zmíněných budov byl navíc přístav a ohromný větrný mlýn u skalního útesu. Šlo tedy spíše o symbolické znázornění celého velkého království s několika málo ulicemi. „Řízení království, diplomacie a sledování nejrůznějších statistik není vaším jediným posláním. V hradě sice máte místnost, kde můžete sepisovat zákony a sledovat jejich dopad na vaše obyvatele, ale pro nás bude důležitější ovládání již zmiňovaných hrdinů, s pomocí nichž se rovněž vypráví příběh," rozpovídal se producent o základních principech hry.
Samotnou dějovou linku si můžete v The Sims Medieval určovat sami podle toho, jaké úkoly budete z rozsáhlé nabídky s vaším hrdinou plnit. Jinými slovy to znamená, že každá hra se nejspíš odvíjí trochu jinak, protože splněné úkoly budou mít různé následky. Pro začátek to bude třeba nalezení zatoulaného chlapce a vše může skončit zachráněním obyvatel před morovou epidemií, útokem znepřáteleného království, nebo naopak sňatkem s princeznou ze sousedství. Celkově to zní rozhodně zajímavě a je to pouze malý výčet z několika desítek úkolů, které jsou v plné verzi.
Nepředstavujte si však žádný Total War nebo Civilization, pokud jde o válečné konflikty. Vše se bude dít spíše „obrazně" - žádných krvavých soubojů obrovských armád nebo strategického velení jednotek se tu nedočkáte. Naopak musíte vaše obyvatele zbavit pár nepřátelských vojáků, kteří se budou potloukat po ulicích. Tento systém mi připadá trochu zvláštní.
Měl jsem možnost spatřit i část hry, v níž si předvádějící vyhrál s vytvořením nového hrdiny. Z nabídky povolání, jako byl bojovník, alchymista, kouzelník a mnohá další, si vybral právě mága. Kromě slušivého fialového hávu s dlouhými černými rukávy mu zvolil i několik charakterových vlastností, jako byla kupříkladu náchylnost k obezitě a láska k alkoholu. Vše šlo samozřejmě velmi snadno vybrat z jednotlivých nabídek - oproti předchozím dílům The Sims se zde nic nezměnilo.
„Jako kouzelník se můžete naučit či dokonce si vytvořit vlastní kouzla. Půjde buďto o prospěšná kouzla jako uzdravení, růst plodin, teleport, nebo naopak ofenzivní kousky. Ať tak či onak, každé z nich si bude muset postava zapamatovat a magickou formulku včetně správných pohybů hůlkou předvést při vyvolávání. Každý z hrdinů bude mít i další atributy, které bude pilovat na nejrůznějších cvičištích." Současně s tím se nezapomnělo ani na stylové zařízení už předtím docela útulného domečku kouzelníka. Proměnil se ve skutečně magické doupě se správným barevným nádechem, který ladil s hábitem hrdiny a nejrůznějšími kouzelnickými pomůckami.
Cesta herního hrdiny následně pokračovala na hrad, kde se pokusil králi vnuknout nějakou myšlenku (také jste si vzpomněli na film Inception?). To se mu zhruba na druhý pokus podařilo, a kdyby nechal věci plynout dál, mohlo by to vést kupříkladu ke snížení obliby u obyvatelstva v důsledku některých rozhodnutí, nebo k jeho nucené dovolené někde v teplých krajích. Místo toho raději zkusil zaútočit na krále magickými šípy. Samotné vyvolávání kouzla trvalo bezmála pět vteřinek, ale výsledný efekt stál zato. Škoda jen, že ostatním postavám v hradě to nepřišlo divné a nevyřídili si to kouzelníkem hezky ručně. Jako perličku na závěr proměnil krále na obyčejného trhana pomocí dalšího kouzla.
Na scénu následně vstoupil temný rytíř, který krále vyzval na souboj. Ten nabídku samozřejmě přijal a oba tasili meče. Souboje přímo jako u běžných RPG neovládáte. Místo toho určujete z nabídky, jaký druh útoku či obrany, který jste se dříve naučili, má být použit. Celou akci můžete tudíž kdykoliv pozastavit a dobře si rozmyslet následující postup. V našem případě byl temný rytíř poražen a bohužel jsme se nedozvěděli, jaké následky by mělo zabití krále. Podle slov předvádějícího by musela být rychle nalezena náhrada, která by však již nemusela být u obyvatelstva natolik oblíbená. Následovala opět obligátní přestavba klasického trůnního sálu do temné podoby a další hrátky se středověkým nábytkem.
Mapa okolního světa je znázorněna jednoduchou 2D mapkou okolních království a několika jednoduchými statistikami, jak jste na tom s obchodními styky či po stránce samotné diplomacie. Zajímavý je také vztah dvou znepřátelených církví, jejichž majestátné kostely ukázal předvádějící na samotný konec předváděčky.
The Sims: Medieval rozhodně není hrou pro fanoušky Total War či Dragon Age. Možná se zalíbí hráčům Fable III, protože pár společných elementů by se rozhodně našlo. Samozřejmě, že základem celé hry jsou stále staří známí The Sims, což znamená podobné ovládání a možnost modifikace prakticky čehokoli ve hře. K tomu si přidejte pečování o království, trénování hrdinů a minimálně desítky nejrůznějších úkolů, a dostanete hodně zajímavý mix. Jak celá pohádka o jednom království dopadne, se dozvíte z plné verze, neboť hra pro PC a Mac právě dnes vychází, u nás bohužel jen v angličtině.