DOJMY z The Evil Within
Dva levely odměňovaly za překonání vlastního strachu.
Do sálu s prezentací Bethesdy vešel slavný designér Sinji Mikami a sklidil hlasitý potlesk, ještě než vypustil první větu. Na pódiu se choval jako správný japonský vývojář, pobíhal ze strany na stranu, názorně předváděl, co se ve hře bude dít a byl vysmátý od ucha k uchu. Naštěstí úvod v jeho podání byl krátký a hru samotnou nám představil jeho anglicky mluvící kolega.
„The Evil Within je čistokrevný horor, budete se u něj hodně bát, ale zároveň vás odměníme za to, že dokážete strach překonat," pronesl a na plátně se rozjel prolog, který naneštěstí nebyl komentovaný, pouze hratelný. V něm se představil hlavní hrdina, detektiv Sebastian.
Cestou k místu činu zjišťoval, k jakému případu byl vyslán, ale z vysílačky se ozvalo pouze „Nebezpečí je neznámé". V autě sedí s dvěma kolegy, z nichž jedna je žena. Vcházejí do zahrady obří vily, která je kupodivu nemocnicí. Na jejím nádvoří je podivný kovový kříž. Situace je dost napjatá na to, že se jedná o prvních pár minut příběhu. U domu je asi deset policejních aut, všechna prázdná a beze zbraní.
Na herní svět se díváme z pohledu třetí osoby, kdy hlavní hrdina je na levé straně obrazovky, podobně jako v sérii Batman. Policisté vchází do budovy a jakmile otevřou dveře, ucítí hnusný zápach. Lobby je plná mrtvol. Jeden z přeživších lékařů situaci příliš neosvětlil, a tak se Sebastian vydává k obrazovkám bezpečnostních kamer. Vidí své kolegy v úzké chodbě, jak po něčem zuřivě střílejí. Za chvíli podivný bílý stín všechny pozabíjí, hlavní hrdina se ani nestačí otočit, když se potvora zjeví za jeho zády a prohání mu dýku tělem.
V další scéně Sebastian visí vzhůru nohama v místnosti plné hnijících mrtvol, mezi nimiž prochází obrovské monstrum. Jedno tělo odřezává a táhne k zakrvavenému stolu. Detektiv se po jeho odchodu na laně rozhoupe a z mrtvoly před sebou vytáhne nůž. Řezník dále porcuje mrtvá lidská těla, na háku nad stolem se blýská klíč, který po odchodu bestie opatrným postupem vpřed Sebastian sbírá a otevírá červené dveře. Za nimi jsou schody vedoucí do horního patra.
Celá scéna připomíná nějaké sklepení, vlevo od lávky, po které Sebastian prochází, jsou uloženy čtyři motorové pily. Chvilka nepozornosti ovšem znamená velký problém, protože svým neopatrným pohybem detektiv spouští sirénu. Řezník se za ním rozeběhne, sebere jednu z motorovek a honí ho v dlouhé úzké chodbě, která nemá konce.
Následuje akční scéna, ve které se snažíte uprchnout, nejprve pod padajícími dveřmi, posléze mezi rotujícími noži. Při úniku se Sebastian zraní a kulhá. Už když to vypadá, že unikl, řezník ho v další místnosti dohoní a hlavnímu hrdinovi nezbývá nic jiného, než se schovat do kovové skříňky a pozorovat amok zakrvácené bestie, která ničí veškerý nábytek kolem.
Celá scéna je variací na hru kočky s myší. Sebastian se v nemocničním pokoji schovává za závěsy a snaží se utéct. V jednu chvíli sebere lahev a hodí ji na druhou stranu místnosti, aby odlákal pozornost. Detektiv nemá, jak by řezníka zlikvidoval a nezbývá mu nic jiného, než unikat z jeho zorného pole.
Poslední část ve sklepě se odehrává na chodbě plné invalidních vozíků, mezi nimiž se Sebastian snaží uniknout do výtahu. Z něho vystoupí na další nemocniční chodbu v přízemí budovy, načež budovou cloumají obrovské otřesy. Když se vybelhá před dveře ústavu, vidí obrovskou díru v zemi, která pohltila celé město včetně mrakodrapů. Co se to zatraceně děje?
Druhá ukázka je z úrovně nazvané Perth House. Producent nám k tomu řekne jediné: „Nic není tím, čím se zdá". Prostředí jako by z oka vypadlo Resident Evil 4. Sebastian se pohybuje v dřevěných domech stejné architektury jako u zmíněného titulu a dokonce i nepřátelé vypadají podobně.
Ačkoliv nám autoři slíbili ukázat soubojový systém, je patrné, že střílení si příliš neužijeme a bude nutné počítat každou kulku. Na začátku úrovně jich má Sebastian šestnáct a dalších šest najde na poličce.
Hlavní hrdina zabíjí první dva protivníky, kteří mají pytel na hlavě a tělo prošpikované obřími dřevěnými kolíky. Nepřipomíná vám to něco? Enji se vůbec nezdráhá okatě odkazovat na Resident Evil. A to je pro nás hráče dobře! Velkou roli v Evil Within očividně hraje průzkum. Abyste nalezli trochu munice, musíte prolézat každou místnost, každý roh, každý šuplík.
Sebastian pak skrze okna zjistí, že na něj nabíhá obrovské množství nepřátel a je předem jasné, že s počtem nábojů, které má u sebe, je neodrazí. V interiéru budovy pod okna položí jakési miny, které část nepřátelské vlny zlikvidují. Přesto není schopen nápor odrazit, protože přesila je moc velká.
The Evil Within pro PC, PS4, PS3, X1 a X360 má vyjít někdy v letošním roce.
další obsah o hře zde.
Utíká zpět do sklepa. Když prochází úzkou chodbou, prostředí se změní podobně jako v F. E. A. R., stěny před vámi utíkají, prodlužují se a na jejich konci je malá místnost s kostnatou ženskou v bílém plášti a dvěma páry rukou.
The Evil Within považuji za slibný titul. Důvodů pro to mám několik. Hru vyvíjí veterán série Resident Evil, který se nepodílel na posledních akčních dílech. Strach hraje prim, budou chybět náboje a každý souboj je potencionálně smrtelný. Dobře vypadá grafika ID Tech enginu, jejíž skvělé dynamické stíny umocňují strašidelnou atmosféru. A v neposlední řadě na hře pracuje Bethesda, která snad ani neumí vydávat špatné hry.