Skip to main content

TÉMA: The Elder Scrolls Online pro časově vytížené a sólisty

Užijí si toto MMORPG, ač nemají čas či přátele?

Onlinovky jsou pro zaměstnané a časově vytížené hráče mor. Na jednu stranu je fajn, že vám k vyplnění veškerého volného času stačí jen jedna hra a „máte vystaráno", na druhou stranu si po hodinových či dvouhodinových večerních seancích nemusíte takové MMORPG vychutnat úplně naplno. Jak si můžete i s nedostatkem času užít aktuální TESO? Ač mě tahle hra už před vydáním dost zajímala, na recenzi jsem fakt neaspiroval (tu napsal kolega Martin Frey zde) kvůli k časové tísni, samozřejmě. Zároveň ale dokážu snad celkem autenticky posoudit, co dá tahle hra lidem, kteří nemají čas hrát ji každý den pět hodin v jednom zátahu.

Týmu netřeba

Pro spoustu hráčů je hlavním cílem MMO dostat se na maximální level a otevřít si cestu velkým raidům a dalšímu end-game obsahu. Na nejvyšší úroveň se tu pozvolným hraním dohrabete... za dlouho! Určitě pomaleji než ve většině jiných MMORPG. To ale rozhodně není úplně na škodu. Já jsem si vlastně TESO po většinu času užíval podobně jako singleplayerová RPG s tím, že jsem se čas od času s někým spojil a pokořil nějakého tužšího nepřítele. Možná namítnete, že sólování v MMORPG se nikdy nemůže rovnat povedené singleplayerovce.

Obecně to asi platí, ale zrovna TESO v tomhle hráčům vychází hodně vstříc. Zejména strukturou, pestrostí a propracovaností questů, které vedle postupu hlavním příběhem plníte. Ale i atmosférou, interaktivitou, opravdovostí a jakousi „nepřeplácaností" herního světa. Nenapadá mě žádné jiné MMO na trhu, které by se v tomhle ohledu mohlo směle rovnat nadprůměrným singleplayerovým RPG.

Úkoly mají logiku, příběh i pozadí, zapadají obvykle do kontextu daného regionu, leckdy mají několik částí. Zhusta vás zavedou do nějakého menšího podzemí, a málokdy se omezí na „zabij 10 vlků" nebo „nasbírej 5 bylin". Jasně, i takové tu jsou, ale spíš menšinově. Zato se budete učit vyvolat démona nebo ho naopak relativně komplikovaně ničit, budete odhalovat zrádce pátráním a sledováním, tu a tam se někam musíte proplížit, nebo hledat poztrácené vesničany před evakuací z ohroženého ostrova. V tomhle TESO opravdu exceluje.

Levelování tady probíhá zvolna, i když power-leveleři samozřejmě celý proces dokáží hodně urychlit. Já ale zvolil pomalou a výpravnou cestu průzkumu, takže za jednu večerní seanci - tak dvouhodinovou - jsem obvykle poskočil o level nebo dva. A přitom jsem si posbíral trochu surovin, vyrobil v dílně pár věciček, a hlavně pečlivě prozkoumával krajinu, kterou mne příběh nenásilně vede. Škoda jen, že občas narazíte na obtížnostně trochu nevybalancovaný úkol, který - ač na odpovídajícím levelu - náročností výrazně převyšuje ostatní. I tak ale můžete drtivou většinu úkolů zvládnout bez cizí pomoci. A pokud ne, pomůže nástroj na rychlé hledání party.

V roli objevitele

Vývojáři hráče nepřímo vybízejí k pečlivému průzkumu a odměňují za něj. A nemyslím teď jen šplhání po kopcích, při kterých občas narazíte na nějaký zašantročený quest nebo dokonce skyshard (jejich sbíráním si můžete vylepšovat skilly i mimo klasické levelování postavy). Ale i pečlivý průzkum měst a dungeonů se vyplatí. Tak třeba v knihovnách se povaluje spousta knih. Kromě toho, že jde leckdy o zajímavé čtení z historie virtuálního světa, narazíte občas i na speciální knihy, o jejichž hledání vás žádá kouzelnická gilda. A nebo na manuály, které vám lehce zvýší některý z vašich skillů.

Navíc se opravdu všude povaluje spousta beden, skříní a sudů s různým harampádím. Mezi běžnými surovinami a jiným nepříliš cenným „lootem" občas najdete i zajímavější kousek, třeba nějaký recept na vaření, ke kterému se jinak zas tak lehce dostat nemůžete. Jelikož jsem na pečlivé prohledávání každého kouta a truhly zvyklý ze všech RPG, která jsem kdy hrál, tak mě tohle „zdržování" nijak nevadí, ba naopak. A každý užitečný předmět ze zdánlivě běžné bedny potěší. V tomhle je TESO vlastně mnohem interaktivnější a pestřejší nežli Guild Wars 2 a drtivá většina ostatních MMO - tam obvykle narazíte jen na pár truhel na předem určených místech, třeba po zabití bossů. A ostatní bedny a skříně ve hře jsou jen na okrasu, nemůžete na ně ani kliknout.

Nalézt všechna zajímavá místa není tak lehké jako třeba v GW2 (tam všechna vidíte na mapě, i když není vždy snadné se k nim dostat), ale průzkum se prostě vyplatí. Když rezignujete na (třeba i podvědomé) soutěžení s ostatními hráči, kdo rychleji vyleveluje a zapojí se do end-game obsahu, můžete si hlavní příběh, vedlejší úkoly a průzkum světa užívat desítky a desítky hodin. Cestování je v TESO časově o fous náročnější než v GW2, ale pořád jde o celkem přátelský systém teleportů, ne třeba o létání na gryfech.

Dungeony

Co zabírá v MMORPG obecně nejvíc času (resp. nejvíc času „v kuse")? Obvykle skupinové dungeony a jiné eventy pro více hráčů. To totiž není jen čistě o proběhnutí dané zóny, ale taky o domluvě, přípravě, případně cestě na místo určení. A o tuhých bojích, samozřejmě. Časově nejpřátelštější je v rámci aktuálních MMORPG probíhání dungeonů v Guild Wars 2. Už pár měsíců v něm funguje jednoduchý a celkem účinný nástroj na vyhledávání a sdružování partiček přímo s určením, kam chcete (hned) vyrazit.

A samotné dungeony? Časově se sice liší, ale jsou tu i takové, které zvládnete do hodinky úplně s přehledem. A jde o příběhové dungeony i „farmovací" rubárny z Fractal of Mist. Což je pro člověka časem šetřícího super zpráva. I když z pochopitelných důvodů hraní s náhodnými spoluhráči nemůže být tak zábavné ani účinné jako dobrodružství v sehrané partě třeba s lidmi z české gildy.

A jak je na tom TESO? Už v začátečnických lokacích narazíte na menší dungeony. Ty se dají proběhnout celkem rychle, aspoň tedy v týmu. Případně se můžete aspoň částí proplížit. K end-game dungeonům jsem se nedostal, to přiznávám upřímně: ale kdyby ano, asi těžko bych mohl zhodnotit, jak TESO přeje občasnému hraní, že? Z ohlasů hráčů je však celkem jasné, že nejtužší end-game obsah až pro 12členné tlupy zabere stejně jako v jiných MMO obvykle pár hodin v kuse. K tomu se ovšem ti, kteří počítají každou hodinu volna, stejně nedostanou :). Ale otázkou je, zda po honbě za nejlepšími předměty v end-game dungeonech běžní hráči prahnou. Tipuju, že spíš ne - je to prostě činnost hlavně pro skalní fanoušky, kteří chtějí hru vytěžit maximálně a mají na to čas.

PvP řežba spíš pro náročné

Od desátého levelu se v TESO můžete pustit do PvP radovánek. Na rovinu říkám, že jako casual hráč (myšleno v rámci MMORPG, jinak mám občas choutky na hardcore tituly, jejichž recenze se na Eurogamer ani nikam jinam nehodí :)) se PvP v onlinovkách obecně moc nevěnuju. I v již zmíněné a chválené GW2 se pořádné velké bitvy (World vs. World) za pár minut odehrát nedají, resp. se do nich za pár minut ani nedokážete zapojit. TESO je v tomhle ohledu časově ještě o dost náročnější. Provincie Cyrodiil, ve které se boj mezi třemi aliancemi odehrává, je opravdu obrovská. Strategické možnosti jsou navíc hodně pestré (dobývací stroje, předsunuté kempy, speciální skilly jen pro PvP atd.).

To dohromady znamená jediné: Kdo má fůru času, může si PvP skvěle užít, ale půl hodinky či hodinka po večerech na to ani náhodou nestačí. A nepomůže ani rychlé cestování mezi hlavními opěrnými body kontrolovanými vaší aliancí. Navíc tu na rozdíl od GW2 není žádné „menší PvP", třeba v podobě rychlých zápasů malých týmů v arénách. Na druhou stranu - třeba se něčeho takového dočkáme v nějakém updatu.

Chybějící aukce

Jako více méně sólistovi s nedostatkem času mi v TESO oproti většině MMORPG chybí klasická aukce. Autoři ji prý do hry nedali úmyslně, aby podpořili sociální interakci hráčů. Nic proti, onlinovky o interakci mezi postavami jsou, to ano. Nicméně ohledně obchodování na to může doplatit občas hrající a do silné gildy nezapojený hráč (což jde tak nějak ruku v ruce: nejlepší gildy obvykle požadují aspoň relativně pravidelné aktivní hraní). Vykřikování na in-game fórech (a vlastně i domlouvání se na mimoherním neoficiálním tržišti) je přeci jen méně komfortní a hlavně pomalejší než klasická aukce.

Takže, jak to s tím občasným hraním TESO tedy je? Stejně jako jakoukoliv jinou MMO hru je lepší jí věnovat spousty a spousty hodin, ale pokud fandíte příběhu, průzkumu a questování, tedy PvE obecně, tak si tuhle hru můžete užít výtečně. V podstatě jako povedenou RPG singleplayerovku s občasnou výpomocí od náhodných či spřátelených hráčů. Ještě o něco snáze (a bez měsíčních plateb) si sólisticky sice zahrajete v již několikrát zmíněných Guild Wars 2. Ale TESO je aspoň změna a taky posun ke klasičtějšímu RPG pojetí. Rozhodněte se tedy podle měsíčních poplatků; ač nejsou nijak přemrštěné, jde prostě o princip. Pokud chcete moje neformální hodnocení, budiž: v současné podobě 7/10, pokud by šlo o free-to-play s rozumným modelem (á la GW2), pak mezi osmičkou a devítkou.

Čtěte také návod pro začátečníky v The Elder Scrolls Online.

Read this next