Dojmy z The Darkness 2
Bude více komiksovější, brutálnější a temnější.
Pravděpodobně nejbrutálnější a nejnásilnější hra se mi ukázala doslova v novém světle. Autoři totiž prezentovali zatím neviděnou pasáž, která byla samozřejmě plná krve a amputovaných končetin, ale také se významně zaměřovala právě na roli světla. Kdo zná původní titul z roku 2007, anebo kdo si dokáže přeložit název a něco z něj odvodit, ví, že tady jsou lampy, baterky či reflektory nežádoucí.
Na rozdíl od většiny ostatních first-person akcí, při hraní The Darkness 2 si v temnotě budete libovat, budete jí cíleně vyhledávat a budete jí šířit.
Jen co Jackie Estacado, hlavní protagonista hry, z něhož si život udělal dobrý den, vstoupil v demu do proudu fotonů, nenadálá záře mu vrazila přes čumák. Jako kdyby vám někdo uprostřed noci zničehonic pověsil nad postel rozsvícený světlomet z fotbalového stadionu. Pokaždé, co se Jackie ocitl mimo stíny, byl na chvilku oslepen, pár vteřin se rozkoukával, obraz nikdy nenabyl původní ostrosti a pištivý zvuk v uších varoval jako poplašný alarm. Ale co je nejhorší, dvojice živých zubatých chapadel - oněch ikonických "paží temnoty", se schovala jako upír před poctivou domácí česnečkou.
A bez Temnoty s velkým "T", kterou Jackieho rodinu omylem proklel už jeho prapraděd Anthony, je Estacado junior bezbranný. Což je zvláštním paradoxem, neboť on Temnotu a její chapadlovité ztělesnění celým srdcem nesnáší. Přišla bez pozvání, paraziticky obsadila jeho tělo a bez možnosti zasáhnout jej donutila sledovat brutální vraždu přítelkyně Jenny. Jíž bude Jackie posedlý i v The Darkness II a čas od času se mu zjeví její duch, houkne na něj, zaběhne za roh a pak zase zmizí.
Takže zatímco v jeden moment Temnota Jackiemu nepostradatelně asistovala a zachraňovala mu kejhák, když trhala cizí hlavy..., chvilku nato se už mezi sebou schizofrenicky hádali. Chapadla chňapala, syčela, tahala za samopal a na oplátku byla posílána do nejzazších řitních otvorů matky Země.
Kde by se Temnotě možná i líbilo, protože tam ani čelovka pána Boha nedosvítí. Aneb zpátky k světelným problémům, kterým se novinářské GC demo věnovalo. Zatímco v ostatních střílečkách se při konfrontaci s nepřítelem zaměřujete jen na něj, v The Darkness II si často budete muset samotnou výměnu svištícího olova nejdříve "připravit". Vlastně tím navazuje na trend z jedničky. V prezentaci se často stávalo, že nepřátelé stáli pod pouličním osvětlením, že přijeli autem s rozsvícenými reflektory, že s sebou záměrně nosili baterky a louče, že házeli světlice. Takže než s nimi mohl Jackie vůbec zatočit, musel okolí ponořit do temnoty, neb jinak by jeho chapadlovití souputníci své zoubky nevycenili a neměl by přístup k žádným speciálním schopnostem. Hra je samozřejmě od začátku budovaná tak, že bez Temnoty se jí prokoušete jen velmi stěží.
Již zítra si předplatitelé zlatého účtu na Xbox Live budou moci zkusit hratelné demo. PC a PS3 demo bude k dostání o týden později 24. ledna.
Trochu jsem se na předváděčce podivoval, čím to, že všichni protivníci evidentně znali Jackieho největší slabinu a snažili se jí se všemi těmi zdroji světla využívat pokaždé trochu jiným způsobem. Než jsem však stihl dotaz položit, producent jakoby mi četl myšlenky a začal mluvit o Bratrstvu, pradávném spolku, který se jeví být hlavní antagonistickou strukturou ve hře. Jejich původní záměr byl šlechetný, nechtěli nic více, než Temnotu vymazat z povrchu zemského; evolucí se však dopracovali ke zhoubné touze Temnotu ovládnout. A tak jdou Jackiemu po krku.
On má zase pifku na ně a "mise" z předváděčky ho tak zavedla do ponuře opuštěného zábavního parku. Tma, rozšklebený klaun, ruské kolo, podezřelé ticho - tohle nikdy nedopadá dobře. Nebo aspoň v hororových filmech, v Max Paynovi a v The Darkness II ne.
Oblast se totiž hemžila příslušníky Bratrstva, kteří po vlákání hrdiny do pasti rozpoutali karneval určitě divočejší, než tam mají za denního provozu. Ještě štěstí, že záporáci se vždycky u těch hrdinů trochu přepočítají a Jackie s Temnotou jim vše vracel i s úroky z úroků.
Střílení byla rázem nuda a já se zájmem sledoval precizní chirurgickou práci dvojice prodloužených zubatých paží. Jackiemu podávala ze země čerstvé zbraně, vrhala plynové bomby nebo jednou vylomila dveře auta, udělala z nich štít a hráč pálil skrz okno. A když mohly, chapadla v cuku letu nepřítele odhodila, probodla, přišpendlila ke zdi vrženou tyčí, ukousla mu hlavu, vyrvala jeho srdce anebo jej zvedla do vzduchu a rozpůlila. Většinu těchto poprav navíc provázel bližší pohled do nešťastníkovy tváře, ze které strach a agonie tekly proudem. Načež tekla krev...
Hektolitry krve! Více, než původně, a ve více komiksově cel-shadovém zpracování. Každá vražda chapadly zacákala obrazovku třikrát tolik, co kousanec ozubeným Lancerem v Gears of War, a když ke konci dema Jackie vystřelil do hloučku Bratrstva malou černou díru, zdi v okruhu deseti metrů změnily barvu z šedivé na sytě rudou. Nutno podotknout, že Temnota za to hráče pochválila a Darkling, jakýsi zmutovaný opičí poskok, který bude Jackiemu od začátku do konce asistovat a skákat nepřátelům na hlavy, si v červeném rybníčku snad chtěl i zatancovat.
Po deseti minutách šíleného řádění nastala chvilka oddychu. Producent s ovladačem v ruce narazil na démonicky pulzující svatyni, skrze niž se pan Estacada mohl naučit novým schopnostem. Drobný RPG prvek dělil skilly do čtveřice odvětví a jeho cílem je prý obohatit hratelnosti z minula; a zrovna schopnost "gun channeling", kterou producent reprezentativně zvolil, vystavěla pod jeho sliby pevné základy. Skill spočíval v tom, že Jackie se na chvíli vrhl do berserk stavu, v každé ruce třímal samopal a s nevídanou přesností i kadencí rozséval smrt jako sršně při útoku na včelí úl.
Gun channeling přišel vhod o to více, protože ke konci dema na scénu vyskočili jacísi pseudo-kovbojové. Práskali kolem sebe bičem a jen co to šlo, hráčovi vytrhli zbraň z rukou. Když to udělali poprvé, z nějakého důvodu jsem nadskočil a do mozkovny mi najednou doteklo, že The Darkness II je vlastně docela děsivé a plné lekaček. Nejméně příjemné překvapení ale stejně přišlo až na chvostu předváděčky, když se při průchodu anonymní ulicí najednou po všech stranách rozsvítila světla. Pronikavě oslňující záře srazila Jackieho na zem, začal ztrácet vědomí. Už jen jakoby z dálky se k němu linuly výsměšné nadávky Viktora, hlavouna Bratrstva. A pak přišla tma...
"Neboj se, Jackie, my tě vyléčíme!" pravil doktor a odešel. Podíval jsem se kolem. Spíše než spásnou nemocnici připomínaly oprýskané počmárané zdi zlovolné sanatorium. Vůbec jsem netušil, co se děje. Ještě před chvíli přeci Viktor... Kde? Proč? Jak?
The Darkness 2 vyjde 10. února pro PS3, X360 a PC.
koupit na Xzone
Už první The Darkness vynikalo na žánr nevídaně povedeným příběhem i jeho prezentací. Dvojka si na vysoce nastavenou laťku očividně brousí zuby a fakt, že za svou krátkou prezentaci dokázala několikrát překvapit, a že mě zanechala upřímně zvědavého a lačnícího po odpovědích, je tím nejlepším možným předpokladem pro světlé zítřky. Nebo vlastně radši temné..., ale v tom darknessovském slova smyslu.