Skip to main content

TÉMA: Vize "nových" EA na příštích 12 měsíců

Co všechno chystají, čeho se zbaví a jak se jim daří?

Electronic Arts tento týden uspořádali zásadní konferenci pro své investory, která byla očekávaná i běžnými hrači. Hlavně kvůli tomu, že měla představit nové směřování firmy po odchodu dlouholetého šéfa Johna Riccitiella, aby prosperovala a vykročila k světlým zítřkům s pozměněnou strategií, což může znamenat i přerušení někerých herních sérií nebo úsporná opatření. Protože na ní bylo oznámena spousta důležitých novinek, které v konečném důsledku ovlivní celý herní průmysl, když EA mnozí jiní vydavatelé napodobují, shrnujeme všechno v tomto rozsáhlém tématu, přehledně rozčleněném podle kategorií.

MINULOST EA

  • Hry Crysis 3 a Dead Space 3 nenaplnily prodejní odhady EA (navzdory tomu, že na trhu šlo o nejlépe prodávané hry února - přesná čísla raději nebyla zveřejněna), kvůli čemuž příjmy za zimu skončily na nižší škále předpovídaného spektra. Jestli kvůli tomu EA s těmito sériemi skončí, není jasné, ale docela to je pravděpodobné (viz výroky níže), ačkoli držitelem práv na značku Crysis je Crytek, který si s ní může dělat, co chce.

  • FIFA 13 se do konce března celkově prodalo 14,5 milionu kusů, což je o 30% více kusů než předešlý ročník FIFA 12 za stejné období. Vynášely i digitální přídavky, které oproti FIFA 12 vzrostly o 94% na 200 milionů dolarů.

  • Služba Battlefield 3 Premium zajistila tržby 120 milionů dolarů od 3,5 milionu předplatitelů, přičemž 600 tisíc jich přibylo jen v posledních třech měsících.

  • Star Wars: The Old Republic po přechodu na F2P vynáší dvakrát více než předtím, i nadále bude pokračovat přísun nového obsahu každých šest týdnů. Měsíční předplatné si nyní hradí 500 tisíc lidí, do F2P modelu se celkově zapojilo 1,7 milionu nových hráčů.

  • Autor původního SimCity nazval den před konferencí start posledního dílu za "neomluvitelný, když to postihlo zákazníky platící za hru 60 dolarů". Nazval to DRM kvůli nemožnosti hrát v letadle, což EA dosud odmítají, že nejde o DRM. Ale jinak prý Will Wright nové SimCity hodně hraje a líbí se mu, jen pochybuje o nutnosti být neustále připojen.

  • SimCity je nyní na 1,6 milionu kusů, z toho polovina digitální verze s velmi vysokou marží pro EA, kteří s ním jsou spokojeni stejně jako se SWTOR.

BUDOUCNOST EA

  • The Sims 4 byli upřesněni na období leden-březen 2014 a na rozdíl od SimCity budou v singleplayeru fungovat offline. Má jít o nejvíce působivý a překvapující díl série, který si vezme ten základ, kterým se The Sims proslavili, tzn. bude se točit okolo jednotlivých postav. Zároveň však mají být přítomny nějaké nové interakce s ostatními postavami a Simíci se budou chovat novým způsobem, i díky nové technologii. Zásadním vylepšením projde i nástroj pro vytváření postav a režimy pro nákup či stavění. Na čtyřce nyní pracuje přes 100 vývojářů, včetně mnoha autorů The Sims 3 a někteří tvůrci jedničky v Maxisu vydrželi dosud. Více se dozvíme až koncem srpna.

  • Na červnové výstavě E3 bude opravdu oznámeno Dragon Age 3. Jelikož nefiguruje v release-listu pro podzim a protože v období leden - březen 2014 počítají EA s nějakými velkými zisky, které asi jen samotní The Sims 4 nevygenerují, asi sem spadne právě Dragon Age 3 (ačkoli hrozí riziko odsunu do dalšího fiskálního roku).

  • Nějaký nový titul na E3 kupodivu ohlásí i švédské studio DICE, ale prý něco jiného než Battlefield.

  • Letos vyjde další, zatím neohlášený díl Need for Speed pro konzole i PC (více se o něm ještě neví). Někdy mezi říjnem a prosincem dorazí též Battlefield 4, FIFA Manager 14 a po pauze se vrátí baseketbal NBA Live 14 (ale jen pro konzole).

  • Krátce před E3 na snídani pro investory také v běhu spatříme nový engine pro next-gen sportovní hry EA, který je už prý nyní v provozuschopném stavu. Má ušetřit náklady na vývoj a poskytnout báječnou fyziku i grafiku (i v NBA Live 14). Možná právě kvůli tomu se FIFA 14 neplánuje pro Wii U.

  • Dlouho odkládaný Command and Conquer F2P pro PC bude naostro spuštěn nejpozději na konci září.

  • V následujících dvanácti měsících (odteď do konce března 2014) EA uvedou na trh 11 velkých konzolových/PC her, což opticky zvyšují sporty jako Madden, NHL či NCAA Football, a také 15 titulů pro iOS/Android.

  • Žádná z těch Star Wars her od EA nevyjde dříve než v dubnu 2014. BioWare ale už na své hře z Hvězdných válek delší dobu pracují (a to není narážka na Mass Effect :)

  • Tvůrci logické hříčky Bejewled z PopCapu uvedou nějakou novou hru nejpozději do konce března 2014.

  • EA Sports a FIFA prodloužili licenční smlouvu na oficiální fotbalové hry až do konce roku 2022:

  • Podezřelé je, že vůbec nebyla zmíněna ta nová hra od zakladatelů Call of Duty ze studia Respawn, kterou měli EA vydávat, což se možná nestane vzhledem k údajné exkluzivitě na příští Xbox (nestal se jejím vydavatelem nově náhodou přímo Microsoft namísto EA Partners?).

  • Platforma Wii U přijde celkem o 15 EA her poháněných Frostbite 3 enginem, včetně Mass Effect 4 a Dragon Age 3.

  • Pro jistotu zaregistrovali domény pro Battlefield 13 až 21.

  • Související mimo konferenci: Britský obchod GAME začal jako termín FIFA 14 uvádět 4. říjen.

  • Související mimo konferenci: Klient Originu v poslední betě přidává achievementy do podporovaných her, více informací zde.

  • Související mimo konferenci: Seznam všech změn v nadcházejícím patchi 3.0 pro SimCity, který offline režim nepřinese.

  • Níže přehled všech herních služeb, které budou EA provozovat i v příštích 12 měsících:

HOSPODAŘENÍ EA

  • EA je momentálně ziskovou firmou, nyní má na bankovním účtu téměř dvě miliardy dolarů i pozitivní cash-flow.

  • V reakci na všechny tyto zásadní novinky z konference a v reakci na příslib vedení EA, že náklady neporostou nad udané předpovědi, vzrostla hodnota akcií EA o 17 procent, což je nejvýše od konce roku 2011.

  • Na pozici šéfa po odejitém Riccitiellovi se hledá primárně vhodný externí kandidát, což prý ještě zabere delší čas, ale není vyloučen ani adept zevnitř firmy.

  • Potvrzeno, že počet zaměstnanců se snížil o 10 procent, čili ke konci března v EA dostalo výpověď celkem 900 zaměstnanců. O něčem takovém se minulé týdny spekulovalo, ale EA to dříve nechtěli komentovat, a ani nyní neupřesnili, kterých poboček nebo studií se to nejvíce dotklo, nejspíš všech (viz zavřená kancelář v Portugalsku, zeštíhlení té české o komunitního manažera atd.). Odstupné všem propuštěným bude firmu stát 16 milionů dolarů. Zavření divize EA Partners se ale nepotvrdilo.

  • Aby se ušetřilo, byla ukončena licenční smlouva s výrobci skutečných zbraní, ale ty se ve hrách od EA budou objevovat i nadále. Frank Gibeau to zdůvodnil argumentem, že kniha také neplatí za každé použití slova Colt.

  • I do budoucna se počítá s licencemi na golf PGA Tour a bojovky od UFC, ale žádná hra s nimi do konce března 2014 nevznikne.

  • Náklady na výzkum nových technologií pro next-gen budou poprvé v 31-leté historii EA tak nízké, že se tyto náklady nepřenesou do dalšího fiskálního roku, což se zdůvodňuje vystavením PS4 a Xboxu na architektuře PC.

  • Digitální prodeje tvoří 22 procent tržeb EA, čemuž přispěly downloady plných her (tržby skoro 100 milionů dolarů!) a mobilní Real Racing 3 (30 milionů instalací a 2,5 milionu aktivních hráčů denně) s The Simpsons: Tapped Out (13 milionů instalací, tržby od loňského srpna neuvěřitelných 50 milionů dolarů, což je zařadilo mezi pět nejlépe vynášejících her pro iPhone).

  • Origin má tak vysoká čísla počtu uživatelů kvůli tomu, že do těch celkových 47 milionů počítá i 20 milionů uživatelů z mobilních her.

VÝROKY OD VEDENÍ EA

  • "Stručně řečeno, fiasko se SimCity způsobili zákazníci, jejichž prvotní nával zahltil naší herní službu. Už se to nestane. Do budoucna jsme se z toho poučili a budeme své jiné služby lépe dimenzovat".

  • "Zvládnutí přechodu na novou generaci konzolí rozhodne o lídrovi trhu na zbytek dekády."

  • "Minimalizovali jsme výdaje na všechny podpůrné struktury uvnitř firmy, abychom měli jistotu, že studia mají peníze na vývoj."

  • "Transformace na nové konzole je naším přítelem. Nyní jsme si utáhli opasky, abychom firmu přichystali na budoucí růst a úspěch."

  • "Nové konzole pro EA nebudou okamžitým zásadním generátorem příjmů."

  • "Jakmile se rozjedou nové konzole a expandují svou hráčskou základnu, počet našich titulů bude stoupat."

  • "Provedli jsme důkladnou analýzu nákladů souvisejících s našimi produkty a zbavujeme se těch, které nerostou, které nyní nejsou dostatečně velké, nebo nejsou na platformách s dobrým výhledem do budoucnosti." (nepřímá narážka na Wii U i VITA).

Read this next