Steam zabíjel PC hraní, tvrdí bývalý zaměstnanec Valve
Epic to prý za něj napravuje.
Richard Geldreich pracoval ve Valve jako programátor během let 2009 až 2014. Podílel se například na Portal 2, DOTA 2 či Counter-Strike GO a linuxových aktivitách.
Na osobním Twitteru se pustil do tvrdé kritiky svého bývalého chlebodárce v reakci na současné dění okolo četných exkluzivit jiného digitálního obchodu:
"Steam zabíjel celé PC hraní. Šlo o takovou uvalenou třicetiprocentní daň na celou branži. Nikdo si nedovede představit, jak moc ziskový pro Valve byl, v podstatě tiskárna na peníze, která firmu pokřivila. Epic to teď napravuje pro všechny hráče".
Geldreich nekomentoval, že podobnou marži mají i Microsoft a Sony na svých konzolových platformách. Jen dodal, že ohromné zisky ze Steamu putovaly jen malé skupince vybraných lidí, kterým je osud herního průmyslu úplně ukradený. Z Valve se dle něj měla stát korporace, která brala své partnery jako samozřejmost.
Slepí hráči si prý na tento "nenasytný monopol" zvykli a nějaké sociální pouto je tam stále drží (proto musí Epic za exkluzivity platit), brání jim v migraci jinam, ale změna byla prý neodvratná - pokud by se neobjevil Epic Games Store, přišel by někdo jiný, protože není žádná věda spustit takovou službu.
Tento poněkud zahořklý (?) ex-programátor Valve předpovídá, že Steam bude nadále dobře fungovat jen pro nezávislé hry, tituly druhé kategorie, klony a porno, zatímco Epic a jiné služby zase pro AAA tituly. Tímto směrem se celý trh nyní ubírá. Funkce Steamu jako cloudové savy jsou prý z hlediska výrobců předražené, když musejí platit vysokou marži. Dříve dávali přednost Steamu před kamennými obchody a krabicovkami, ale když teď náklady na digitální verze raketově stouply, Steam na to nijak nezareagoval.
"Epic vás nicméně k ničemu nenutí, pokud chcete Borderlands 3 (Xzone.cz), klidně si počkejte rok a najdete je i na Steamu. Jeho podmínky pro výrobce už nadále nejsou zajímavé ani konkurenceschopné, přitom by stačilo tak málo, aby Gabe Newell snížil marži Valve třeba o polovinu na 15 procent," myslí si Geldreich.
Do budoucna věští, že Tim Sweeeney a spol. budou na Epic Games Store přidávat další vlastnosti, aby uměl plus mínus to samé co Steam. A ten hlasitý odpor části komunity vůči Epicu? Ten prý vydavatele stojí jen zlomek tržeb, odhadem tak 5 až 10 procent.