Steam začal třídit a označovat nehotové hry
Sekce Early Access s těmi, které se postupně zlepšují a rozšiřují.
S dotahujícím Originem za zády, který už má 40 milionů zaregistrovaných uživatelů (za poslední měsíc nárůst o milion zejména díky povinné registraci u SimCity), jen o 10 milionů méně než Steam, se musí Valve snažit trochu více než dříve. Proto se chytili posledního trendu a s velkou pompou na své digitální distribuci založili novou sekci Early Access pro třídění ještě nedodělaných her v nabídce obchodu v horním vodorovném menu.
Část z nás by mohla sarkasticky namítnout, k čemu to jako má být, když v nehotové fázi v současnosti vychází drtivá většina velkých her, které se pak musí mohutně patchovat až po vydání. Nicméně na Steamu se touto kategorií myslí ty, které jsou dopředu zřetelně označené za ještě nekompletní, resp. nefinální produkty a nyní si je s plným vědomím kupujete v betě nebo alfě. Dozrají až časem, třeba i na základě vašich hodnotných připomínek: "Jde o hry, které se postupně mění, zatímco je hrajete, když je autoři vylepšují nebo přidávají další obsah". Čili něco jako to bývá u onlinovek, ale zde jsou i singleplayerové záležitosti.
Zajímavé je, že byl zvolen vznešený název Early Access namísto jasnějšího např. "bety" nebo prostě "nedodělané hry". Zřejmě kvůli tomu, že za bety lidé nejsou zvyklí nebo ochotni platit a takhle to působí určitě lépe. Navíc často o bety v pravém slova smyslu ani tak nejde, spíš o obsahově nebo co do vlastností nedotažené tituly.
Valve tak zareagovali na popularitu posledních trháků, jako je Arma 3 nebo The War Z, které si lidé houfně pořizují navzdory varování o nedokončenosti, i třeba díky cenovému zvýhodnění nebo pouhému přání zahrát si je pokud možno co nejdříve. Roli v tom nepochybně hraje i rozmach Kickstarteru nebo systému Greenlight, u nějž je leckdy zbytečné čekat několik let na vzdálenou finální podobu. Věřme, že se tento trend bude dále růst a vezmou ho za svůj i některé AAA tituly.
A samozřejmě šlo částečně i to, že zavedením tohoto třídění a ocejchování jsou nyní Valve z obliga, protože každému stěžovateli na zabugovanost či nesplněné sliby v popisku mohou v klidu odpovědět, že se to přece nacházelo v jasně nazvané sekci Early Access a že u každého takového produktu bylo varování velkým modrým písmem, tudíž se s tím musí počítat. Jen trochu zamrzí, že Valve se k této problematice rozhodli přistoupit tímto pro ně nejjednodušším možným způsobem namísto toho, aby všechny hry před nabízením na svém obchodě pořádně otestovali a schválili k vydání, aby neprodávali zmetky typu IL2: Cliffs of Dover nebo v úvodní den Brutal Legend PC, s jejich tržbami by si to určitě dovolit mohli.
Momentálně je v rámci programu Early Access k dispozici 12 her, většinou neznámých od malých nebo nezávislých studií, v cenové hladině 5-20 eur: StarForge, Prison Architect, Kenshi, Kinetic Void, Under the Ocean a jiné.