Starfield se odkryl v patnáctiminutovém videu s obřími ambicemi
Bude to hned několik her v jednom - naše dojmy!
Nejočekávanější moment měsíce pro celý herní průmysl a pro fanoušky Skyrimu snad i roku nastal dnes v půl deváté večer. Todd Howard, šéf studia Bethesdy vystoupil na závěr xboxového vysílání, aby vůbec poprvé předvedl Starfield.
Celkem nám nabídl dlouhých patnáct minut záběrů z hraní této konzolové Xbox exkluzivity (existující i pro PC), se stále neupřesněným termínem v první polovině 2023. Bude to nejvíce ambiciózní titul od Bethesdy, který v sobě vlastně skrývá několik her v jednom.
Jako nejslabší působila úvodní pasáž na měsíci Kreet v roce 2330. Postava tam přistála s výsadkovou lodí, prošla se po vesměs prázdném povrchu směrem k opuštěné výzkumné základně, přičemž po cestě potkala pár brouků jak ze Starship Troopers a načetla něco o surovinách ze skály (to je to zmiňované prozkoumávání). Pak se to přepnulo v akci s piráty, kteří se schovávali uvnitř a byla to chvíli klasická first-person střílečka, s pěknými raytracovanými odrazy povrchů. V interiérech byla grafika rozhodně o třídu lepší než venku, kde se mimochodem dalo i chvilkově létat, aby se překonalo výškové nerovnosti, a hrdina jako by plaval ve stavu beztíže.
Další úsek předvedl rušné město New Atlantis na planetě Jemison, kde se přidáte ke Konstelaci, poslední skupině vesmírných průzkumníků. I tady grafika vypadala jak z pár let staré hry, aneb omezení starého enginu byla dost zřetelná, například oproti Cyberpunk 2077. Tady se mluvilo s ostatními postavami v pohledu z vlastních očí a říkaly vám, jak je celý vesmír plný jiných skupin s odlišnými zájmy, než jsou ty vaše, což může změnit odsud lidstva navždy.
Následně Howard ukázal editor postav, což je něco, v čemž je toto studio silné. Má být nejvíce flexibilní ze všech jejich dosavadních her, můžete si přizpůsobit prakticky cokoli (ačkoli na Saints Row to nemá). Zvolíte si příběhové pozadí postav, což ovlivní tři startovní schopnosti, případně volitelné rysy, každý s unikátními výhodami i nevýhodami. Nejde přitom jen o vzhled postav, ale i o jejich rozvoj. Postupně si odemknete při levelování další dovednosti a dokončíte výzvy, přičemž chybět nebude ani propracovaný systém výroby, například zbraní, abyste přežili. Jakási malá budovatelská strategie přišla na řadu vzápětí, když si můžete postavit svou základnu a je jen na vás, kde a jak to bude. Najmout si můžete i postavy, které se o ní budou starat a udržovat v provozu.
Zajímavě vyhlížela další část Starfield a to stavba vlastních vesmírných lodí. Zvolíte si členy posádky, jaký bude mít design, přizpůsobíte si vzhled, různé moduly, což pak ovlivní, jaký bude mít výkon a vlastnosti, štíty, motor atd. S takovou vaší lodí se pak můžete proletět vesmírem ve střílečce na oběžné dráze, která nejen svým retro sci-fi kokpitem připomínala staré časy osmibitů, protože to engíne už vůbec nezvládal. Nemluvě o srovnání s Chorus od Deep Silver či se Star Wars: Squadrons od EA.
Zlatý hřeb prezentace přišel na úplný závěr, když si sám Howard položil otázku, jak vlastně velká celá hra bude: "Můžete přistát kdekoli na planetě. A to nejen na této Jemison, ale na kterékoli z planet, v celém hvězdném systému. Některé mají být bohaté na suroviny, jiné zase plné života. A takových hvězdných systémů mají být ve hře stovky, takže tisíc planet". V rychlém sestřihu byly následně demonstrovány některé s dinosaury, palmami, horami, zasněžené, osázené stromy, s kaňony atd.
Výsledný pocit je zhruba takový, že buď to bude nesmírná pecka (aneb už chápeme ty výroky xboxového bosse Phila Spencera o mega ambicích Starfield), nebo strašný průšvih. Stačí si vzpomenout na zabugovanost většiny her od Bethesdy v době vydání, nebo na fiasko okolo podobné procházky po planetách z rozšíření Elite Dangerous. P.S. Půjde o první singleplayerovou hru Bethesdy se zabudovaným Photo módem, našlo se v rozhraní.