Průvodce výběrem postavy Star Wars The Old Republic
Velký přehled vám pomůže s povoláním a specializací.
Servery onlinovky Star Wars: The Old Republic běží naplno od 20. prosince, kdy byla spuštěna prodejní verze a herní svět již dle oficiálních čísel obývá již více, jak milión hráčů. S využitím oficiálních zdrojů i vlastních zkušeností jsme proto připravili rádce, který vám pomůže dostat se do hry a usnadní vaše rozhodování v počátcích.
Povolání postavy a talenty
Následující řádky vám pomohou při výběru frakce, povolání a jeho následné specializace. Od vaší volby se pak bude odvíjet i vaše úvodní planeta. Jediové začínají na Tythonu, kde je základna jejich řádu a sithové ve své akademii na Korribanu, který je stále místem vykopávek, jako v původním KotORu. Vojáci a pašeráci se ocitnou uprostřed zuřící občanské války na Ord Mantellu a lovci odměn budou spolu s agenty Impéria pracovat pro zločineckého lorda planety Hutta.
S hráči z druhé startovní planety se poprvé setkáte na základně flotily vaší frakce, po opuštění té vaší. Tam si kromě pokročilého povolání můžete zvolit i dovednosti vaší posádky. Ty se dělí do tří kategorií: na sběratelské, mise a výrobní. Sběratelské umožňují sbírání surovin, mise umožňují poslat společníka pro vzácné suroviny či bonusy ke světlé či temné straně síly a výrobní vám umožní vytvářet zbraně a zbroj.
Krátce po opuštění úvodní planety dostanete i možnost vybrat si pokročilou specializaci. Každé povolání má na výběr dvě a každá z nich nabízí tři stromy talentů, v nichž se můžete zlepšovat. Vaše volba pak ovlivní nejen dostupné dovednosti, ale i vaší roli ve skupině. Počínaje desátou úrovní a při každém dalším přestupu získáte jeden bod, který do nich můžete umístit. Na začátku si můžete vybírat pouze ze spodní řady, ale pokud v daném stromu utratíte pět bodů, otevře se vám jeho další řada. Utratíte-li jich deset, otevře se řada třetí a tak dále, až úplně nahoru.
Soustředit se můžete klidně pouze na jeden strom nebo své skilly rozprostřít mezi všechny tři. Mějte ale na paměti, že vám body vystačí maximálně na jeden a půl dalšího, proto své volby pečlivě naplánujte! Není myslím nutné říkat, že jsou dovednosti vyšších úrovních silnější a že se vyplatí se na ně soustředit. Jejich modrý okraj znamená, že poskytují pasivní výhody zvyšující efektivitu vašich schopností. Do většiny z nich se dá bod vložit vícekrát, což znásobí jejich účinek. Dovednosti se zeleným okrajem pak představují nové aktivační schopnosti, které lze využít v boji.
Všimněte si, že hlavní role postav jsou v The Old Republic pouze tři (dps, tank a léčitel) a jejich vzájemná efektivita by měla být rovnocenná. Každé povolání má navíc na druhé straně konfliktu svou odpovídající kopii. Zde je jejich přehledný popis, včetně specializací:
IMPÉRIUM:
Sith Warrior (Sithský válečník)
Šampión temné strany. Primární vlastnost: síla (strength)
Styl hry: Sithský válečník ovládá světelný meč jako nikdo jiný. Na své nepřátele se vrhá se silnými, drtivými údery a rychle je donutí vzdát se či zemřít. Ačkoliv je světelný meč jeho primární zbraní, používá i příkazy temné síly, aby paralyzoval, vyděsil či zabil své protivníky. Chrání se těžkou zbrojí, schopností zastrašování a do boje se vrhá střemhlav, jen aby v sobě probudil čistou nenávist a zlobu, která smete všechny, co se mu postaví do cesty.
Juggernaut (dps/tank, protipól: Guardian): Sith s neskutečnou výdrží, který je trénován v umění neústupnosti. S pomocí vytrvalosti a jasnozřivosti ohýbá juggernaut svou vůlí sílu tak, že se stává téměř nesmrtelným. Ze zranění, které by jiné zničilo, se lehce oklepe a marnost, která z toho plyne, pak plní srdce juggernautových nepřátel pochybami a zoufalstvím. Skáčou do víru zuřícího bitvy, chrání své spojence, trestají své protivníky a v zápalu boje vysávají energii svých nepřátel, aby tím dále podkopali jejich odhodlání.
Marauder (dps, protipól: Sentinel): Vládne dvěma světelnými meči a nepřekonatelným hněvem. Sithové trénovaní jako Maraudeři se prosekávají nepřátelskými řadami a v jejich stopách jde smrt a nemilosrdná efektivita. Vědí, kam zasáhnout a každý jejich úder je maximálně účinný - jejich protivníci přitom mnohdy ani nestačí mrknout okem. Ať už likvidují skupinu vojáků republiky či jen jednoho rytíře jedi, dokáží vždy odhadnout jejich slabiny a zasáhnout přesně tam, kde to nejvíce bolí. Nikdy neváhá ani neklopýtne a v celé galaxii není rychlejšího jedince, který by působil bolest.
Sith Inquisitor (Sithský inkvizitor)
Hrozivý a záludný nositel síly. Primární vlastnost: síla vůle (willpower)
Styl hry: V inkvizitorovi sálá nekonečný hněv schopný rozpoutat bouři ničení, ať už stojí proti zrádným sithům ve vlastních řadách nebo proti davům vojáků Republiky. Znalost v ovládání síly mu umožňuje čerpat nejen z vlastních životních energií, ale i cizích. Tuto energie pak může použít pro posílení svých vlastností, zranění nepřátel a v neposlední řadě i k podpoře svých spojenců. Stejně úchvatná je však i inkvizitorova schopnost ovládat světelný meč. Inkvizitoři používají rychlé, zrádné a smrtící manévry a své protivníky umí zasáhnout s překvapivou rychlostí.
Sorcerer (dps/léčitel, protipól: Sage): Temná síla skrývá nebezpečná tajemství - a dává neskutečnou moc těm, kteří se je odváží odhalit. Sorcerer bloumá v nejtemnějších zákoutích síly, aby ovládl nestálé energie, s jejichž pomocí může způsobit zkázu svých nepřátel nebo posílení či vyléčení svých spojenců. Vzduch kolem sorcerera praská temnou energií blesků a ti, kteří jsou natolik bláhoví, že se mu postaví do cesty, brzy na vlastní kůži poznají novou podstatu utrpení.
Assassin (dps/tank, protipól: Shadow): Assassinovými zbraněmi jsou rychlost a klam. Může se skrýt a infiltrovat základnu republiky, kde potichu odstraní vysokého hodnostáře, nebo takticky podpořit obrovskou bitvu. Jejich oboustranné světelné meče kmitají se smrtící přesností, která se stane základem nelítostného útoku a v případě potřeby i tvrdé obrany. Assassin ale se stejnou lehkostí ovládá i sílu a na nepřátele může útočit silou vůle. Ovlivní tak střetnutí s nimi, aby své straně zajistil potřebný náskok.
Bounty Hunter (Lovec odměn)
Lovec, stopař a nájemný zabiják. Primární vlastnost: míření (aim)
Styl hry: Lovec odměn sleduje své cíle se zarputilým odhodláním a metodickou přesností - a je jedno, zdali jsou za tím kredity nebo vyšší princip. Na bojišti jsou známí svou všestranností a schopností postavit se i uživatelům síly. Díky svým legendárním schopnostem si vysloužili přezdívku "zabijáci jediů". Lovci odměn jsou do každého bitvy vyzbrojení tou nejpokročilejší technologií, která se dá sehnat na černém trhu, sází na mohutnou palebnou sílu a vždycky mají v záloze několik triků nebo vychytávek.
Powertech (dps/tank, protipól: Vanguard): Powertechovo těžké plátování je jako jeho druhá kůže, a i proto se nikdy nezalekne nejmodernějších prototypů a technologií, zvlášť zdokonalí-li jeho obranu či záchranné mechanismy. V používání štítů je nejlepší a jeho chytrá defenzivní taktika zkombinovaná s ničivými plamenomety z něj na bojišti dělá nepřekonatelnou překážku, které unikne jen velmi málo nepřátel.
Mercenary (dps/léčení, protipól: Commando): Je-li nejlepší obranou útok, pak je scoundrel chráněn nejlépe v celé galaxii. Jeho dva modifikované blastery, smrtící naváděné střely a jetpack z něj dělají doslova pohyblivou těžkou střílnu. Neexistuje problém, který by neuměl vyřešit větší palebnou silou a každý, kdo ví, co je zač, se nechce dostat mezi něj a jeho cíl.
Imperial Agent (Imperiální agent)
Assassin, sabotér a tajná zbraň Impéria. Primární vlastnost: lstivost (cunning)
Styl hry: Imperiální agenti spoléhají na pečlivou strategii a dávají přednost vzdáleným cílům. Jejich hlavní zbraní je překvapení, nejmodernější vychytávky a smrtící arzenál. Ačkoliv vynikají především ve střelbě z dálky či ze stínu, dokážou s dobrým vybavením uhýbat i nepřátelům na blízko. Mohou se k nim však také tiše přiblížit a zasadit jim svou vibročepelí smrtící úder přímo mezi žebra. Prst na spoušti však nechávají v každé situaci, ať už jdou do mise sami či v týmu.
Operative (dps/léčitel, protipól: Scoundrel): Operative se umí kdykoliv přizpůsobit jakémukoliv terénu a zajistit, aby byly cíle Impéria dosaženy. Ať už se skrytý blíží k místu přepadení, tiše likviduje nepřátele v boji na blízko či používá pokročilé medicínské technologie, aby udržel své přátele naživu, vždycky dokáže odhadnout, co která situace vyžaduje a náležitě se podle toho zachovat.
Sniper (dps, protipól: Gunslinger): Imperiální snipeři patří mezi nejelitnější a nejprofesionálnější střelce v galaxii, a proto se soustředí především na taktickou kamufláž či na eliminaci nepohodlných cílů. Po důkladném tréninku se z jeho dlouhé blasterové pušky stane zbraň s neskutečnou přesností, což mu umožňuje využívat zranitelnost svých cílů a udeřit v ten pravý moment, aby zvrátil běh boje.
REPUBLIKA:
Jedi Knight (rytíř jedi)
Statečný a odhodlaný ochránce míru. Primární vlastnost: síla (strength)
Herní styl: Role rytíře je zásadní v jakémkoliv konfliktu, ať už chrání spojence, tím že odráží střelbu z blasterů nebo když se postaví zrádnému lordovi sithů. Jeho schopnosti pramení z dávného učení, které se tisíce let předávalo z generace na generaci. Zkombinují-li se tyto časem ověřené manévry s uměním síly, je rytíř schopný vykonat mimořádné činy.
Guardian (tank/dps, protipól: Juggernaut): Guardian stojí tváří v tvář přečíslení pevně jako zeď mezi dobrými lidmi Republiky a jejich nepřáteli a nebojí se na své protivníky zaútočit. Dokonalá koncentrace a využití síly mu i v těžké zbroji umožňuje plynulý pohyb - a díky tomu je velmi těžký cíl. Je vůdcem na bojišti i mimo něj a dokáže své spojence povzbudit k neskutečným výkonům, což z něj dělá nepostradatelný článek jakéhokoliv konfliktu.
Sentinel (dps, protipól: Marauder): Charakteristickou známkou sentinela je ovládání a soustředění. Během let tréninku se naučil používat dva světelné meče zároveň a dokáže s nimi splétat pavučinu úderů tak rychle, že je téměř nemožné se jim vyhnout. Manipuluje se silou a díky tomu vidí díry v obraně nepřátel, možné nedostatky ve své vlastní technice a dokáže tyto znalosti využít ve svůj prospěch.
Jedi Consular (konzul jedi)
Jasnovidec a velvyslanec, který hledá moudrost Jedi. Primární vlastnost: síla vůle (willpower)
Herní styl: Schopnosti konzula nespočívají jen v meditaci či ve vyjednávání a jeho ladné pohyby v boji jsou toho důkazem. Může být obklopen armádou vražedných droidů nebo zastižen uprostřed nevydařeného vyjednávání, ale vždy v něm proudí nespoutaná energie a své nepřátele vyřadí či zničí pomocí drtivé síly hmoty.
Sage (dps/léčitel, protipól: Sorcerer): Síla skrývá mnoho tajemství. Jedi Sage, který je s ní hluboce spjat a je odhodlán odhalit i to poslední, to ví mnohem lépe, než kdokoliv jiný v galaxii. Tito mistři umí manipulovat s hmotou a jsou obdivováni pro svou moudrost a empatii stejně tak, jako pro své schopnosti obrany a léčení. V krušných časech Sage sáhne s hlubokým porozuměním po moudrosti minulosti a využije sílu k tomu, aby ovlivnil dění a události v galaxii.
Shadow (dps/tank, protipól: Assassin): Shadow slouží Řádu jedi jako tichý pozorovatel, ale v případě nouze vládne i rychlou rukou. Musí se vyhýbat ukvapeným rozhodnutím Rady, a proto se pohybuje neviděný, sbírá informace a tiše kazí plány těm, kteří by snad chtěli Řádu jedi vyhrožovat. Umí využít sílu tak, aby zatemnil nepřátelům mysl, dokáže se nepozorovaně dostat na nepřátelské území a je-li to nutné, udeří se svým obouručním světelným mečem se smrtící efektivitou.
Trooper (voják)
Někteří hrdinové nevládnou světelnými meči, jen touhou bojovat. Primární vlastnost: míření (aim)
Styl hry: Voják dokáže své nepřátele zasypat nedostižnou salvou nábojů, ať už bojuje v malé úderné jednotce nebo jako předvoj mnohem větší síly. Jeho nejlepší přítelkyní je puška, a možná i proto armáda každý rok vyrábí její rychlejší, účinnější a spolehlivější modely. S touto zbraní v ruce a pod ochranou bojové zbroje navržené nejlepšími inženýry republiky se pak voják nemusí bát vkročit ani do křížové palby. Pro boj je jednoduše zrozen a jak při dobývání základny, tak na bitevním poli, jeho puška čistí cestu svobodě a spravedlnosti.
Commando (dps/léčitel, protipól: Mercenary): Commando je vytrénovan v pokročilé útočné taktice a na bojiště vbíhá s obrovskými blasterovými kanóny, které protivníky ohromí svou palebnou silou. Jeho ničivý bojový arzenál vždy vládne celé bitevní vřavě, ať už soustřednou palbou obsazuje nepřátelský bunkr nebo zahání imperiály dávkou třaskavých střel. Běda nešťastníkům, kteří se mu dostanou na dostřel. Mnoho velkých vítězství Republiky se dá připsat rázným činům, které podnikly různá Commanda na bojišti.
Vangaurd (dps/tank, protipól: Powertech): Vanguard nosí pokročilou těžkou zbroj a v boji je nebojácný a nezastavitelný. Je první a nejlepší obrannou linií, kterou armáda Republiky má. Tento neochvějný voják ignoruje nebezpečí a vědomě se vrhá do přímé střely, aby ochránil ohrožené spojence a nevinné. Jeho role je sice z taktického hlediska značně nebezpečná, ale díky své geniální obranné taktice a pokročilé technologii má vanguard až téměř neskutečnou schopnost přežít.
Smuggler (pašerák)
Rychlý, chytrý, je rád svým pánem. Primární vlastnost: lstivost (cunning)
Styl hry: Pašerákův přístup k boji spočívá ve lstivosti a improvizaci. Již od začátku boje spoléhá na element překvapení, umí se plížit a jeho finty často zastihnou nepřátele nepřipravené. I přes tuto úskočnou taktiku ale dokáže být rovnocenným protivníkem i ve férovém boji. Svůj blaster tasí rychle a míří s ním přesně, což je i důvod, proč ve většině případů střílí první a na bojišti zůstává poslední.
Gunslinger (dps, protipól: Sniper): Mistr klamných výstřelů se dvěma blastery, který se v mžiku schová do krytu a neváhá využít každé příležitosti, která se mu naskytne. Gunslinger se umí strefit do nohou, aby svému cíli zabránil v rozběhu, a dokáže jej i oslepit, takže cíl ani nestihne tasit zbraně a jeho vážná zranění pak způsobí maximální zmatek. Každá neshoda se dá ukončit mnoha způsoby a gunslinger je zná všechny, stejně, jako vnitřek své lodi.
Scoundrel (dps/léčitel, protipól: Operative): Scoundrel nemá čas na slušnost férového boje. Ke svému věrnému blasteru si přibalí opasek maskování, brokovnici a lékárničku - vše, co potřebuje proto, aby vyřadil nepřítele, otočil se a dostal se pryč celý. Nejvíc se mu daří, když je neviditelný, ale ani sith, který se k němu proseká skrze zástupy světelných mečů, neunikne překvapení, když ho jeho brokovnice pošle tam, odkud přišel. Scoundrel vždy střílí první.
Primární vlastnosti
V SWTOR je sedmero základních vlastností: strength, presence, aim, cunning, endurance, willpower a expertise. Následující seznam vám pomůže se rozhodnout, který předmět kvůli jeho bonusům používat a který ne:
Strength (síla) - zvyšuje udělené poškození a šanci na kritický zásah v boji nablízko.
Presence (vliv) - zvyšuje zdraví, poškození a léčení vašich společníků. Tato vlastnost ovlivňuje pouze statistiky vašeho společníka, a je proto ideální pro sólování.
Aim (míření) - zvyšuje udělené poškození a šanci na kritický zásah se střelnými zbraněmi.
Cunning (lstivost) - zvyšuje poškození způsobené technologickými schopnostmi.
Endurance (výdrž) - zvyšuje vaše celkové zdraví a jeho regeneraci.
Willpower (síla vůle) - zvyšuje udělené poškození a léčení schopností síly. U útoků síly ovlivňuje pravděpodobnost kritického zásahu.
Expertise (znalost) - zvyšuje množství poškození a léčení, které udělíte, a snižuje zranění, které schytáte v PvP boji. Tato vlastnost se aplikuje pouze při PvP.
Sekundární vlastnosti
Téměř většina vaší výbavy se bude na prvních úrovních skládat především z bonusů k vaší primární vlastnosti a k výdrži. Čím se ale budete dostávat výš, tím více vedlejších statů budete vídat. Některé předměty navíc mají i modifikační pozice pro vylepšení. Pomocí nich si je můžete přizpůsobit přesně tak, aby sedly k vašemu hernímu stylu. Zde je seznam sekundárních vlastností, na které můžete ve hře narazit a jejich účinek:
Absorption (absorpce) - zvyšuje odolnost vašeho štítu a jeho schopnost absorbovat větší poškození.
Accuracy Rating (přesnost) - zvyšuje vaší šanci na zásah. Ve chvíli, kdy ji namaxujete, začne snižovat nepřátelskou zbroj nebo odolnost (na schopnosti síly). Jakékoliv povolání, které se intenzivně soustředí na boj na blízko či na dálku, by mělo zvažovat zvýšení této vlastnosti minimálně na 105% (pro plnou přesnost a alespoň částečné snížení zbroje).
Alacrity (hbitost) - hbitost zrychluje aktivaci schopností a snižuje dobu potřebnou k soustředění u některých průběžných schopností síly (i u těch, kde je to jen 1,5 sekundy). Na normální útoky ale vliv nemá.
Armor (zbroj) - zbroj snižuje poškození plynoucí z kinetických (zásahy na blízko, Jedi schopnosti) a energetických útoků (střelba blasterem, útoky blesky). Nesnižuje efekt útoků, které působí vnitřní nebo elementální zranění.
Critical Rating (kritický úspěch) - zvyšuje pravděpodobnost kritického úspěchu u všech schopností (útoky, síla, léčení atd.)
Defense Rating (obrana) - zvyšuje pravděpodobnost vykrytí útoků a odražení střel.
Force Power (moc síly) - zvyšuje účinnost schopností síly (jak útočných, tak léčících).
Power (moc) - zvyšuje účinnost všech vašich útoků, ať už jde o útoky síly či o normální zásahy na blízko. Je to silná vlastnost, ale nesetkáte se s ní zas až tak často.
Shield (štít) - zvyšuje šanci na aktivaci štítu během útoku.
Surge (ráz) - zvyšuje bonus k poškození, které způsobuje kritický zásah. Tato schopnost je velmi závislá na pravděpodobnosti kritického úspěchu a na používaném vybavení. Je důležitá hlavně pro PvP.
Tech Power (moc techniky) - zvyšuje účinnost technických schopností (jak útočných, tak léčících).
Většina výbavy je vám přidělována inteligentně a pravděpodobně nedostanete moc předmětů, které byste nemohli nějak využít. V první řadě se ale vždy soustřeďte hlavně na vaši primární vlastnost. Později, až budete lepší, se vám budou hodit i ty ostatní, jako je accuracy, critical rating či alacrity. Platí přitom, že čím silnější jsou vaše základní vlastnosti, tím silnější budou i ty sekundární.
Příště se zaměříme na systém dialogů, volby temné a světlé strany síly, rozhovory s účastí ostatních hráčů, typy lokací, hraní ve skupině, společníky, craftování, vesmírné lodi a na další všeobecné tipy.