Preview Star Wars: The Old Republic
O odlišnosti herních tříd od experta na Hvězdné války.
Solidně rozjetá uzavřená beta, každý měsíc přibývající pozitivní ohlasy a spuštění plné verze již za dva měsíce. Je zkrátka nejvyšší čas se podívat, kam se sci-fi MMO Star Wars: The Old Republic v poslední době posunulo. A protože všechny jeho hráčské třídy i lokace už jsou nějaký ten pátek známé, tentokrát prozkoumejme to, jaké jsou mezi nimi vlastně rozdíly.
Odpověď záleží na tom, ze které strany do světa Hvězdných válek (konkrétně období známého ze starších Knights of the Republic) skočíte. Každá profese totiž začíná v odlišné části galaxie a pro někoho mohou být první krůčky za pašeráka nebo sithského válečníka frustrující, ačkoliv jiný se najde v imperiálním agentovi nebo vojákovi Republiky.
Vezměme to tedy od konce a hledejme podobnosti. Ehm, a jedna drobnost na úvod - ať už si vyberete kohokoliv, ve hře automaticky neexistuje úzus, kdy lze bojovat jediným stisknutím tlačítka myši. Všechny akce včetně těch nejtriviálnějších útoků jsou v základním rozložení kláves namapované na číslové klávesy. Což člověka rychle připraví na to, že skutečně hraje tvrdé MMO a nikoliv jen akční hru s trochu lepším multiplayerem. Jasné?
Voják a pašerák
Voják galaktické Republiky i pašerák oba začínají ve vřavě občanské války na Ord Mantellu; voják jako člen elitního komanda Havoc, které se v prvních minutách hry projíždí na zádech obřího kráčejícího tanku uprostřed bitvy. Rychle se tu seznámíte se stealth specialistou Wraithem, expertem na demolice Fusem, medikem Needlesem a svým velitelem Tavusem, který vás poučí o ukradené orbitální bombě a nutnosti inflitrovat obsazenou vesnici, na jejímž kraji pak máte potkat zvěda pracujícího pro Republiku.
Na první úkol to může znít komplikovaně, ale v zásadě jde o to, abyste sejmuli pár strážních droidů, prostříleli se několika vlnami separatistů a především se rozhodli, zda vám voják jako hráčská třída sedí. Jeho bojové schopnosti se odvíjí od toho, kolik má zrovna munice a jakou třímá zbraň, nicméně i s klasickým blasterem svede zajímavé věci, např. střelbu typu Rifle Grenade (vystřelí několik rund za sebou a srazí okolní protivníky) nebo Stock Strike, kdy voják svého protivníka z blízkosti přetáhne pažbou blasteru přes hlavu.
Což je popravdě technika, kterou by člověk čekal spíš od pašeráka. Jestli patříte mezi ty, kdo si pašeráka už od červnového E3 představují jako jasného Hana Sola z původní filmové trilogie, při hraní opravdu rychle vystřízlivíte - protože pašerák je třída, která se nejčastěji schovává a spoléhá mnohem víc na defenzivní bonusy. Samozřejmě i s blasterem nebo granátem v ruce umí pašerák své, ale daleko zajímavější je jeho schopnost splynout s okolím a schovat ze za jakýmkoliv předmětem, což mu zvlášť v přestřelkách často poskytuje volňásek pryč z bitvy. Nebojte, také to pochopíte, až se s pašerákem třikrát po hlavě pustíte do boje a vždy skončíte s ustřelenou palicí.
Kde přesně se pašerák a voják poprvé potkají nebudeme prozrazovat, ale vězte, že v tom hraje roli ukradená bitevní loď, cenná pistole, protiletadlová obrana, vesnice plná uprchlíků a jeden zvěd Republiky, který má možná víc tváří než rozumu. A teď šup do opačného kouta galaxie.
Agent a loved lidí
Na toxickém, žlutavém světě Hutta nejen že sídlí rodina stejnojmenných, proslulých gangsterů, ale také se tu sbíhají úvodní cestičky pro třídy lovce lidí a imperiálního agenta. Oba musí usilovat o přízeň současného vládce planety Nemra Hutta, který sice nám známějšího Jabbu předchází asi o tisíc let, ale jinak je stejně slizký a vypočítavý. Lovec lidí potřebuje Nemrův souhlas k tomu, aby se mohl zúčastnit Velkého lovu, výjimečné mezigalaktické soutěže, naopak imperiální agent musí v roli ctěného hosta infiltrovat Nemrův palác a pokusit se zabránit tomu, aby gangsterova monopolní organizace dobrala celý obchodní sektor.
Pokud si vzpomínáte na to, co jsme před chvílí říkali o vojákovi a pašerákovi, jistě tu najdete podobnosti: lovec lidí je těžce ozbrojená třída, kdežto imperiální agent vyniká hlavně v hledání úkrytu. Kdo si vybere lovce, může například střílet rakety zaměřující až tři cíle naráz, nebo v davových situacích využívat plamenometu (viz výbava Jango Fetta z filmové Epizody II). Lovec má ale jeden háček: zatímco ostatní třídy typu vojáka musí po střelbě nabíjet, lovec si v akci "zahřívá" celý svůj oblek a po určité době musí na chvilku přestat bojovat a odpočinout si, dokud se mu znovu nedobijí síly.
Mezi agentovu hlavní přednost patří umění rychlého, smrtícího bodnutí na blízko, a především střelba z odstřelovacího blasteru. V kombinaci s dobrým úkrytem se tak z agenta může stát ideální camper, kterého se hodí mít schovaného třeba na skalním převisu, když se skupinkou podnikáte raid na vesnici. Přímo v akci se ale na agenta spolehnout nemůžete.
Třeba na letošním veletrhu Comic-Con předevedli autoři jeden z pozdějších questů, kdy se agent spustí z oběžné dráhy a na povrchu planety nejprve pronásleduje nepřítele v předprogramované honičce na motorkách a la Epizoda VI. Pak dojde na obsazování tří kontrolních stanovišť, jak vám to uložil plukovník na palubě křižníku, a za těchto okolností nejspíš potkáte i zběhlého rytíře Jediho. Vypadá to asi tak, že můžete počítat vteřiny...
Hráči se obecně shodují, že vhodnější způsob, jak se přesvědčit o nevyvinutosti vlastní postavy, v nových Star Wars nenajdete. Protože podobně jako když se před lety rozjela onlinovka Galaxies, i tady představují vyvinutí Jediové skoro jistou smrt: hbitého, rychlého válečníka, který na vás skočí a často vás rozseká několika švihnutími meče, než vůbec stihnete poprvé vystřelit. O důvod víc, proč se třídy jako agent nebo žoldák musí rychle naučit splývat s okolím a podobným situacím se vyhýbat. A další důvod, proč hra všechny nováčky co nejrychleji dává dohromady - sami by v tomhle světě zkrátka neobstáli.
To naopak lovec je v bitvě velmi efektní, a časem nemrhá, ani když dostane za úkol, aby pro Hutty vystopoval žoldáka rozkrádajícího rodinný majetek u kiosků ve městě. Zatímco lovec pobíhá po městě, střílí nepřátelům rakety rovnou do tváře a když padají na zem, doráží je pro jistotu plamenometem, agent se zaplete do vysoce politických intrik a v roli domnělého gangstera Red Bladea proniká až do paláce Huttů - zrovna ve chvíli, kdy konflikt místní ochranky s bossem dalšího gangsterského klanu přeroste v plnohodnotnou bitvu.
Inkvizitor a válečník
Jak sithský válečník, tak inkvizitor začnou na ponuré, nehostinné planetě Korriban, která od dob prvního dílu Knights of the Old Republic ještě víc potemněla a každým coulem dává najevo, že slabé povahy tu nemají šanci přežít. Válečník i inkvizitor začínají vyslýcháním vězňů a prozkoumáváním jeskynních hrobek dávných Sithů, i když každý za jiných okolností: válečník se musí zodpovídat agresivnímu, naštvanému nadřízenému, který jej pár minut po začátku hry začne nutit k vraždě jednoho ze svých kolegů a všerůzně se mu snaží komplikovat život.
Naopak inkvizitor se do akademie dostal jen díky uvolněným přijímacím nárokům a teď se musí zalíbit podezřívavým profesorům tím, že včas odstraní další kadety nebo se ukáže třeba jako mistr vedení výslechů. Obě profese nicméně své první krůčky udělají uvnitř jedné kobky, kde hned čekají i vedlejší questy: imperiální velitel vás poprosí, abyste místo vyčistili od příšerek K'lorů, zatímco vámi náhodně nalezený datapad odhalí mezeru v bezpečnosti hrobky, kterou nějací místní vykrádači hrobek využívali k vynášení cenných artefaktů.
Obě třídy jsou vybavené světelnými meči, který pochopitelně lépe ovládá válečník. Hromaděním základních bodů a útočných pohybů se velmi rychle naučí šermovat a pochopí skill Force Charge, což je de facto "remixovaná" dovednost Jump Power právě ze starých Knights of the Old Republic (na vysvětlenou: neobyčejně, nadpřirozeně dlouhý skok přímo před nepřítele, zakončený hbitým a často smrtícím švihnutím světelného meče). Naopak pravá síla inkvizitora ovem pochází z jeho zničující znalosti Síly, nejlépe demonstrovaná tehdy, kdy postava z konečků prstů začne metat smrtící blesky jako císař Palpatine ve filmech.
Konzul a rytíř Jedi
Nakonec jsou tu samozřejmě strážci dobra, řád Jediů, kde sice nemusíte intrikovat, ale po každé bitvě se vyplatí usednout na patnáct vteřin na zem, zameditovat si a přitom doplnit zdraví a Sílu (nezní to podobně, jako když se lovci lidí přehřeje oblek?). Ať už v roli Jedi konzula nebo rytíře začnete na akademii na planetě Tython a jako první se budete muset zorientovat v systému dialogů a promluvit si se svým mistrem.
První questy obou tříd jsou veskrze triviální, ale jak se budete pohybovat po okolí a rozmlouvat s nejrůznějšími Jedi, už tady začne formování vaší postavy - ostatně když budete v odpovědích neustále zdůrazňovat, jak jste silní a nepřemožitelní, narážky a varování před pýchou a Temnou stranou Síly už budou přicházet na denním pořádku. Mějte také na paměti, že začínající Jedi ještě není vybavený světelným mečem, nýbrž pouze plechovou nahrážkou, byť i s tou se nadaný šermíř naučí pořádně ohánět za pár hodin.
Pro jakou třídu se v online Star Wars rozhodnete určí průběh celé další hry: systémy, kam jako první zaletíte, přátele a skupinky, s nimiž budete podnikat první organizované akce, a samozřejmě i váš konečný cíl. Všichni se naštěstí vždy sejdou na správném místě, třeba právě u slizkých Huttů, kteří pořádají divoký sport jménem Huttball - gladiátorské zápasy všech, kdo se chtějí účastnit, ať už jsou na straně Republiky nebo Impéria.
Mimochodem je to také jediný moment, kdy ve hře mohou na jedné straně bojovat Jediové i Sithové. Z čehož by se George Lucas možná osypal, ale jinak by na BioWare musel být hrdý. Ať už své první hodiny ve světě The Old Republic strávíte kdekoliv, atmosféra Hvězdných válek na vás bude dýchat z každého coulu. A dojem neuvěřitelné epičnosti a propracovaného univerzi, kde se to hemží tisícemi planet a nováčků začínajících stejně opatrně jako vy - inu, jestli se dočkáme koncem letošního roku, jak slibují EA, bude letos velmi, velmi dlouhá zima.
Star Wars: The Old Republic pro PC vyjdou těsně před Vánocemi (více o důvodu tohoto načasování zde) a dají se předobjednat z Xzone