Star Wars The Old Republic - konec zlatého věku MMO?
Kolik musí vydělat a proč nemůže skončit jako free-to-play?
V době, kdy velké onlinovky houfně přechází na model free-to-play a kdy se herní průmysl snaží vymanit z důsledků ekonomické krize, vyšlo patrně poslední velké MMO jedné éry. Star Wars: The Old Republic (recenze, 9/10) se chtě nechtě stalo přelomovým bodem v historii online hraní. Jeho úspěch či případná prohra s největší pravděpodobností rozhodně, zda se v dalších letech ještě vůbec dočkáme dalších finančně naddimenzovaných onlinovek na bázi pravidelných měsíčních poplatků. Ostatně i Blizzard už uvažuje, že novou onlinovku může financovat z příjmů z reklamy.
Jen v herní Guinnessově knize rekordů má The Old Republic několik zápisů: nejdražší MMO hra všech dob, nejvíce natočených hlasových vstupů, nejdelší hype, největší koncentrace rytířů Jedi v kyberprostoru... Je ale třeba předeslat, že na poli onlinovek ale The Old Republic měla již více než důstojného předchůdce ve Star Wars Galaxies.
Navzdory jisté míře kritiky směrované především ke svému designu se Galaxies těšily hráčskému zájmu, dočkaly se několika přídavků a pole onlinovek před pár měsíci slavnostně opustily jedině proto, aby The Old Republic neubíraly hráče. Galaxies vyšly v nejlepší možné době pro placené onlinovky a jako první dokázaly, že propracovaný svět Hvězdných válek může být nosným kyberprostorem pro MMO. Galaxies se prodalo přes milion kopií, přestože začátkem roku 2006 měly údajně jen 11 tisíc stálých platících hráčů. Taková čísla si The Old Republic nemůže dovolit: jen vývoj hry se odhaduje mezi 80-100 miliony dolarů, v čemž nejsou započítáné výdaje na propagaci hry. Pokud by po neúspěšném APB šlo o další prodělečnou onlinovku, bude vývoj podobných áčkových her do budoucna definitivně zpečetěný.
Že částku vydanou na vznik The Old Republic lze označit jako naddimenzovanou, to přiznal například Frank Gibeau, šéf EA Games. "Přál bych si, aby ta hra nebyla bývala tak drahá, jako asi každý v EA," řekl Gibeau v rozhovoru se serverem Games Industry. "Podle mě půjde o poslední a největší MMO na klasickém modelu s pravidelnými měsíčními poplatky," dodal ve sloupku pro tentýž server nedávno John Smedley, šéf Sony Online.
Případný výbuch The Old Republic si nikdo nepřipouští a podle prvních prodejních čísel mu nic nenasvědčuje. EA tvrdí, že by byli spokojeni s 500 tisíci platícími hráči - pokud by každý přispěl 15 dolary za měsíc, jde o velmi slušných 7,5 milionů dolarů. Po zhruba devíti měsících by se takto vývoj hry zaplatil a předpokládejme, že do dvou let by EA mohli začít vydělávat, počítáme-li náklady na marketing a samozřejmě údržbu serverů, technickou podporu a tvorbu dalšího obsahu. Ten má nicméně být podle analytika Nicholase Lovella neobyčejně nákladný proto, že každý dialog ve hře je a i v přídavcích má být namluvený.
Eurogamer měl exkluzivní příležitost popovídat si s producentem Star Wars: The Old Republic o jejich budoucích plánech.
Problém je v tom, že současný trend naznačuje klesající zájem hráčů o hrazení pravidelného předplatného a především strmý pokles u všech onlinovek, které začínaly slibně. "Online hry už neumí dlouhodobě zaujmout. Uděláte si postavu, dosáhnete na maximální level, ale váš zážitek se nebude lišit od singleplayerového titulu nebo nanejvýš týmové akce jako v Call of Duty," myslí si Marie Croall, hlavní designérka Fallen Earth. "Ve správném MMO má člověk každé ráno přijít do nového světa a říct si: co se tak asi stane dnes?"
Z finančního hlediska je třeba brát v potaz prvotní investici do krabicové verze The Old Republic, která vyjde na více než tisícovku korun. V Americe dnes onlinovky hraje 46 milionů hráčů, z nichž v průměru 12,5 milionu lidí si koupí krabicovou verzi. I kdyby jich po The Old Republic skočila jen desetinka tohoto čísla, pořád by to BioWare přineslo výtěžek 75 milionů dolarů, tedy v podstatě náklady na vývoj hry. A to se pohybujeme spíš v opatrných číslech. Zatím se ví, že v úvodních dnech se do hry zaregistrovalo milion hráčů.
Čísla přesto nemohou zcela vysvětlit úsilí, které EA do The Old Republic investovali. Kromě oněch 80-100 milionů dolarů jsou to desítky tisíc hodin, které mohli vývojáři investovat do dalších dílů Mirror's Edge nebo Dungeon Keepera a nad nimiž tak lamentovali akcionáři firmy. Z jejich pohledu nestačí, aby se The Old Republic zaplatilo - ono musí vydělávat, výrazně a dlouhodobě, ideálně se aspoň přiblížit číslům World of Warcraft.
Američtí hráči vloni na onlinovkách utratili 2,6 miliardy dolarů, z toho polovinu ve hrách na free-to-play modelu (ve zbytku světa je poměr cca 60-40 pro free-to-play hry, přičemž každý rok se zvyšuje na úkor předplatného cca o 25%). O možnosti, že by The Old Republic dříve či později také přešlo na free-to-play model, samozřejmě nikdo otevřeně nemluví - a jak potvrdí kdejaký vývojář, není to ani čistě obchodní záležitost.
"Na podobná rozhodnutí se musí brát značný ohled už při designu hry," tvrdí Scott Hartsmann, šéf vývoje onlinovky Rift. "Spousta mých přátel pracovalo na hrách, které si na sebe vydělávaly na modelu free-to-play, ale protože takto nebyly od začátku stavěné, nedařilo se jim. I když se najdou výjimky," tvrdí Hartsmann a upozorňuje, že i přechod z pravidelného, placeného měsíčního modelu na free-to-play stojí nemalé peníze.
V rámci našeho velkého speciálu k Star Wars: The Old Republic najdete řadu dalších tématických článků nebo průvodce hrou.
Letmý pohled do statistik online hraní Hartsmannova slova potvrzuje: ani Lord of the Rings Online, D&D Online nebo DC Universe Online nepatří mezi nejvýdělečnější onlinovky, přestože na stávajícím free-to-play modelu vynáší víc, než když dříve fungovaly s měsíčním předplatným. Největšími obchodními hity jsou naopak World of Tanks, League of Legends nebo Shaiya, tedy hry přímo šité na míru modelu free-to-play a mikrotranskacím.
Jinými slovy, Star Wars The Old Republic nezbývá, než se pokusit přitáhnout hráče unavené konkurenčním World of WarCraft nebo případně hráče singleplayerových RPG typu Knights of the Old Republic. Nepůjde o "tvrdé jádro", jenž dá přednost EVE či Perpetuum, ani hráče preferující model free-to-play, ba ani ty, kteří dají přednost hraní Guild Wars 2 nebo Diabla III. Musí jít především o lidi, kterým nevadí platit tisíce korun ročně (cca 300 Kč měsíčně) za svůj příspěvek do světa Hvězdných válek. Zařadili jste se už mezi ně i vy?