Dojmy z bety Star Wars: The Old Republic
Z příběhového RPG jako v singlu je příznivec WoW nadšen.
Dlouho předtím, než jste se všichni pustili do aktuálně probíhajícího víkendového betatestu, se mi jako jednomu z mála lidí v naší republice naskytla možnost otestovat starší betaverzi hry Star Wars: The Old Republic (dále jen SWTOR). Během deseti dnů jsem zvládnul odehrát 30+ hodin, což není zas až tak moc na MMORPG, ale určitě dostačující čas na to udělat si představu o hře jako takové.
Už od začátku jsem měl jasnou představu, za koho budu hrát a komu se budu snažit co nejvíce věnovat. Během klasické tvorby postavy jsem jen zběžně prohlédnul ostatní dostupné třídy, ale po chvilce se má pozornost zaměřila na mého osobního favorita za Republiku - Jedi Consular. Po pár minutách drobných kosmetických úprav byla postava vytvořena k obrazu mému a nic nebránilo kliknout na tlačítko "Play".
Jako mladý Padawan jsem byl vyslán na planetu Tython za svým mistrem, abych tam dokončit svůj trénink Jedi. V tento moment začala nová kapitola mého života a spustil se příběhový úkol "story quest". Každá postava má svůj vlastní a odlišný story quest, který je rozdělen do několika kapitol a provází vaši postavu během celého putování po univerzu Hvězdných válek.
Po velmi příjemné cutscéně, kterými je hra doslova protkána (nenajdete zde rozhovor bez animace a plnohodnotného nadabovaní), již nic nebránilo dělat první nesmělé krůčky (WSAD) k průzkumu nového domova. Ovládání a uživatelské rozhraní mi sedlo do ruky během pár minut a veškeré herní prvky byly tak nějak podvědomě jasné (pro nováčky je vše velmi dobře vysvětleno).
První věc, co mne zaujala, je podání a celková prezentace kteréhokoli questu ve hře. Každý quest je prezentován v in-game cutscéně, kterou ovlivňujete podobně jako v jiných BioWare hrách pomocí kruhového menu. Tato interakce ovlivňuje chování (nejen) zadavatele questu. Je to první MMORPG, u kterého jsem questy opravdu prožíval (ne jen rychle odklikat a ve výsledku pořádně nic nečíst) a záleželo mi na tom, co vlastně dělám a proč. Pocit zadostiučinění se dostavoval při odevzdání skoro každého questu (opravdu není nad to, když vám někdo věrně emocionálně děkuje za pomoc). Většina questů je protkána osobním rozhodováním hráče, které ovlivňuje další dění daného úkolu a náklon ke světlé či temné straně Síly.
Příklad: Po přijetí vedlejšího questu - zničit nebezpečné nakažlivé sérum - mne za rohem oslovila další postava se snahou mne přesvědčit, že sérum by nemělo být zničeno. A pokud mám zájem si přivydělat, tak ho mám donést jemu nepoškozené. Zde je jen na vás, jakou cestou se vydáte. Buď můžete sérum zničit a nic neřešit, nebo sérum donést a prodat zájemci. Anebo zalhat, že jste sérum zničili, ale za rohem ho prodat. Jednání ovlivní vedlejší NPC a některé vedlejší questy se tak uzavřou - postava s vámi prostě už nebude chtít mluvit.
Jiný příklad nastane v momentě, kdy odevzdáváte quest (získání tajného seznamu zboží) a postava, které tento seznam odevzdáváte, se u konce rozhovoru zamyslí. A následně jen tak mimo řeč prohlásí, že by někteří lidé za tento seznam hodně zaplatili. V tomto momentě se vám nabídne možnost začít spekulovat o prodeji dokumentů na černém trhu, nebo razantně napomenout postavu, že jste tento rozhovor neslyšeli.
Podobnými questy, zvraty a rozhodováním je hra protkána na každém kroku. A musím uznat, že jsem se u toho bavil snad i více jak u běžných BioWare her či jiných singleplayerových RPG her. Pokud někdo čekáte na Knights of the Old Republic 3, tak zde ho máte. Hru můžete hrát jako čistý singleplayer s MMORPG prvky jako bonus. Za zmínku určitě stojí i fakt, že ve hře se nesetkáte přímo s questy "zabij XX pirátů". Tento quest vám nikdo nezadá, ale získáte ho jako nepovinný bonus quest při plnění jiného questu, nebo pouhým průzkumem planety. A je pouze na vašem rozhodnutí, zdali ho splníte nebo ne. Pokud ho nesplníte, tak se po určité době/fázi sám odstraní z quest logu a nezabírá tak již místo.
Souboje jsou klasika, nečekejte žádnou speciální nutnost mačkat kombinace kláves. Skillů má postava dostatek a většinou se spokojíte se základní oblíbenou sadou (dotka, stun, dmg). Ale najdou se situace, kdy už je třeba zapojit i herní skill a pořádně přemýšlet, ne jen splašeně mačkat kombinaci TAB,1,2,3. Hlavní ale je, že souboje jsou ve výsledku zábavné, nenudí a rozhodně nevypadají špatně. Dostal jsem se i do situace, kdy můj úder mečem protivník vykryl (vše je doprovázeno standardním zvukem Hvězdných válek). Nedílnou součástí soubojů a života v SWTOR jsou vaši společníci, bez nich by byly souboje o dost složitější a hra celkově počítá s tím, že sebou máte společníka nebo jiného hráče.
Jak mé dojmy z hraní bety uzavřít? To samé, co jsem zažíval před léty u WoW, jsem prožíval po deset dnů u uzavřené bety SWTOR. Nenucené seznamování s hrou, vše podávané inovativní nenásilnou formou + oživení již starého a nudného stylu MMOPRG posledních let. Takže dle mého čistého svědomí mohu říci, že SWTOR má hodně dobře našlápnuto se zařadit po bok současného krále či ho i sesadit.
Star Wars: The Old Republic vyjdou 21. prosince a dá se koupit z Xzone. Eurogamer bude v příštích dnech pokračovat ve speciálním obsahovém pokrytí s tématickými články o Hvězdných válkách či komentovanými videodojmy z hraní - zatím čtěte preview.