Preview Star Wars: 1313
Filmové triky, pašerácká akce a žádní Jediové.
Ve filmových Hvězdných válkách je opravdového násilí málo. Dokonce i když Darth Vader uřízne ruku Lukeovi Skywalkerovi, nikde na plátně není vidět ani kus krve. Ve third-person akci Star Wars: 1313 se sice také nepovalují uřezané končetiny a nikdo tu sprostě nenadává, ale krve je na podlaze dost.
A to přeneseně platí o celé hře: jinými slovy prostě čekejte víc šejdířů z kantýny v Mos Eisley než roztomilých medvědů Ewoků. Celková atmosféra 1313 v kánonu Star Wars nejvíc připomíná dnes již stařičké Shadows of the Empire, shodou okolností také temnou pašeráckou akci - ale nepředbíhejme.
Dočasný hrdina
1313 je pojmenované podle úrovně v hlavním městě Coruscant, které má až 5000 pater. V patře číslo 1313 se shlukují někteří z nejzáludnějších a nejnebezpečnějších kriminálních živlů v galaxii - včetně našeho hrdiny, nájemného lovce, o němž toho zatím příliš nevíme. Už proto, že během E3 předváděčky vývojáři používali jen jeho dočasný model s nikterak charakteristickým obličejem (nechtějí příliš brzy prozradit totožnost hlavního hrdiny).
Je to krutý svět, vyvedený v odstínech šedé a černé. Snad poprvé v historii Star Wars her (nepočítáme-li odbočky typu Episode I: Racer) půjde o hru, v níž se nebude šermovat světelnými meči a kde se za celou dobu nenaučíte používat Sílu. Pokud prameny nelžou, za celou dobu nepotkáte jediného Jediho.
LucasArts nechtějí prozrazovat nic o příběhu, zřejmě proto, že 1313 by mohlo na trh přijít v době uvedení hraného TV seriálu (jehož velká část by se mimochodem měla natáčet v Česku), který je podobně jako hra zasazený mezi III. a IV. filmovou epizodu. Ví se akorát, že nájemný lovec se na Coruscantu stane obětí spiknutí.
Špinavé triky
E3 předváděčka hry prozradila v první řadě silnou inspiraci Uncharted: po většinu hraní se musíte schovávat za překážkami nebo absolvovat náročné akrobatické sekvence, v nichž hra (přesně jako v Uncharted) dokonce červenou barvou vyznačuje nápovědu. Vaše postava je vybavená základním blasterem (jako má ve filmech Han Solo), který kromě běžných střel umí nabít i silnější ránu - ta poté nepřítele srazí k zemi.
A protože jsme ve světě, kde je povolání nájemného lovce spjaté s postavou Boby Fetta, neměl by překvapit široký arzenál udělátek: jetpacky, plamenomety či otrávené šipky ve filmech figurují tak výrazně, že bez nich by 1313 snad ani nedávalo smysl. Nadto hlavní hrdina není žádný superman. Pokud se ocitne přečíslen pěti nepřáteli, musí si důkladně naplánovat situaci a využít každého špinavého triku, aby nepřátele přelstil.
Pokud se někomu dostanete až k tělu, nechybí ani možnost udeřit protivníka v boji na blízko nebo jej třeba popadnout za krabicí a mrštit s ním za hlavou.
Roztavený kov
Autoři zatím ukázali jen krátkou misi, v níž dvojice pašeráků na své lodi přistává na 1313. úrovni Coruscantu. Tehdy se otevře krabice pašovaného zboží a než se stihnete rozkoukat, na palubě už vám pobíhají desítky droidů podobných generálu Grievousovi a střílí po všem, co se hýbe.
Charakteristický pro hru bude způsob, jakým filmečky pravidelně přecházejí v samotné hraní.
Na konci vaše postava popadne znepřáteleného zabijáka, mrští s ním do únikového modulu, hodí mu do ruky granát a zabouchne dveře. Scéna je to pěkná, ale výbuch tak silný, že odmrští i vaši loď a celá akce se přesouvá do exteriéru. Zatímco obě lodě neodvratně míří hlouběji a hlouběji na povrch Coruscantu, musíte přeskakovat mezi tavícím se kovem a snažit si zachránit krk.
Hodně charakteristický pro hru asi bude způsob, jakým tu filmečky pravidelně přecházejí v samotné hraní - vlastně nejde ani o filmečky v pravém slova smyslu, jen ty části vyprávění, kdy se kamera potřebuje přesunout do lepšího úhlu a navodit filmovou atmosféru.
ILM, Lucasové a Skywalkeři
Hodně tomu hraje do karet mimořádná vizuální úroveň hry: obličejové animace nad úrovní L. A. Noire a celkové zpracování herního světa, jaké dokonce ani v lize Star Wars her nebývá běžné. Koneckonců na trikové složce hry spolupracují všichni od LucasArts a Lucasfilm Animation až po zvukový Skywalker Sound nebo proslulé studio Industrial Light & Magic.
Plápolající oheň, odletující částice, vesmírné lodě prolétávající vám přímo před nosem, zasekávající motory - v každou chvíli se tu zkrátka děje něco jiného, a na konzolovou hru to působí neobyčejně živě.
Pro LucasArts je to velká investice, mimochodem první interně vyvíjený projekt od dob Force Unleashed 2. Na konci E3 dema vývojáři upozornili, že Star Wars: 1313 je zatím ve velmi rané fázi vývoje - jinými slovy ještě jednu E3ku si tahle hra rozhodně střihne. Zatím má dobře nakročeno.