SROVNÁVÁME PlayStation 4 vs. Xbox One: Která konzole je pro hráče lepší?
Napříč osmi kategoriemi to u nás po týdnech vyhrává...
Tento názorový článek se nesnaží o nějaké hloubkové poměřování technických parametrů. Místo toho v něm najdete prosté "lidské" dojmy z několikatýdenního užívání obou konzolí a to z pohledu hardcore hráče, kterého příliš nezajímají nějaké ty dodatečné funkce či aplikace okolo, ovšem požaduje maximální výkon a komfort při samotném hraní. Pokud patříte mezi majitele jedné, druhé nebo dokonce obou konzolí, určitě redakce Eurogameru i čtenáři ocení, když se podělíte o své dojmy nebo poznatky ve fóru pod článkem. A ještě drobné upozornění, než se do toho pustíme: autor článku není žádný "fanboy" ani jednoho systému, hrál vždy na všech plaformách a kdyby bylo na něm, přál by si, aby všechny byly stejně dobré.
Kategorie 1: Fyzické dojmy
Někdo by mohl namítat, že hardcore hráče vzhled stroje vůbec nezajímá - jde přece o hry, ne? Ne. Podobně jako fanoušci rychlých aut si potrpí také na jejich design, i skutečný videoherní milovník vnímá vzhled stroje mimořádně citlivě, naznačuje pro něj příslib i filozofii toho, co se skrývá "pod kapotou". PlayStation 4 vypadá stylově, moderně a je výrazně menší než Xbox One (více o tom v naší HW recenzi PS4). Navíc nemá externí napájecí zdroj, na rozdíl od masivní, svítící a dokonce i (tiše) hučící "cihly" u Xboxu.
Masivní "retro" krabice Microsoftí konzole se očividně také snaží o "stylovost", nicméně v onom primitivním designu prostě chybí nějaký moderní, působivý prvek, jako to mívají třebas kvalitní skříně pro PC. Jak už asi tušíte, nejhorší dojem vyvolává přítomnost těchto dvou strojů ve skříňce v obýváku přímo vedle sebe. Jsou zkrátka v ostrém kontrastu, ze kterého Xbox vychází jako přebujelá masivní věc bez nápadu a vkusu.
Vítěz: PlayStation 4
Kategorie 2: Ovladač
Zatímco k předchozí generaci DualShocku měla řada hráčů (obzvláště těch s většími dlaněmi) řadu výhrad, Sony bez diskuse uskutečnila mimořádný comeback a DualShock 4 je proti svému předchůdci lepší v mnoha ohledech. Je větší a těžší, takže se dospělému lépe drží. Páčky jsou tužší a spouště mnohem lépe tvarované, takže už z nich nekloužou prsty. Oproti tomu ovladač pro Xbox 360 byl od začátku uznáván jako perfektní kus HW, natolik oblíbený, že se stal nefalšovaným standardem pro hraní ovladačem i na PC. Přesto se jej Microsoft pokusil ještě vylepšit a v některých ohledech uspěl: materiál povrchu ovladače méně klouže v ruce a nové spouště s vlastními vibračními motorky jsou prostě senzační. Naopak mírným krokem zpátky je o něco málo menší odpor analogových páček, které tak svádí k prudším, méně přesným pohybům.
Teoreticky by tedy měly oba ovladače být prakticky rovnocenné. Bohužel tomu tak není. DualShock 4 totiž trpí přítomností světelného panelu, který zřejmě není možné vypnout. Ve tmě vás bude jeho světlo docela prudit, nemluvě o tom, že se odráží v obrazovce televize. Druhá slabina je podle mého názoru doteková ploška. Její snímání není tak přesné (ostatně ani nemůže, jelikož ji většinu času budete používat palcem - jedním z širších a méně citlivých prstů) a podle všeho je spolu s oním prokletým světlem zodpovědná za výrazně kratší životnost baterie ovladače. A to je důležitý faktor. Mimochodem, Xbox One ovladač opět podporuje i obyčejné tužkové baterie.
Vítěz: Xbox One
Kategorie 3: Kamera
Tím nejvýraznějším doplňkem ke konzoli a ovladači je tuto generaci bezesporu kamera. Microsoft ji považuje za natolik klíčovou, že nový Kinect povinně balí ke každému kusu konzole (díky čemuž je také Xbox One o pětinu dražší než PS4). Nový Kinect působí podstatně robusnějším dojmem: podobně jako samotná konzole je větší a těžší, než Playstation Camera. Díky tomu mnohem stabilněji sedí na televizním stolku nebo podstavci televize, už horší by to asi bylo s jeho montáží na vrchní hranu televize. V nastavení umožňuje přepínání náhledu na vaši herní plochu v běžném, nočním nebo "hloubkovém/3D" režimu. To vám umožní lépe chápat, jak vás kamera pozná podle obličeje i potmě. Kamerka u PS4 podobné režimy v nastavení neobsahuje, ale její snímání je také výrazně přesnější než u minulé generace.
Obě kamery mají společnou mnohem praktičtější šířku záběru, takže se do nich "vlezete" i v menší místnosti. Pokud jde o snímání pohybu i jazykových povelů, nezaznamenal jsem žádné výraznější rozdíly v citlivosti jedné z kamer. Zdá se mi, že Playstation Camera o něco lépe rozeznává můj hlas, nicméně zase zatím nemá tolik rafinovaných nabídek a všestranného využití, jako nový Kinect u Xbox One, u nějž můžete hlasem nebo rukou ovládat úplně jakékoli části menu v celém systému. Některé uživatele možná bude mírně zlobit tuhý kabel PS4 kamerky, který může způsobovat hýbání celou kamerkou, s ohledem na její lehkost.
Vítěz: Xbox One
Kategorie 4: Příslušenství
S ohledem na to, s jakou oblibou na těchto věcech výrobci konzolí "rýžují" dodatečné příjmy, je až s podivem, jak skromná je při startu konzolí nabídka doplňkového příslušenství. Pro Xbox One si prakticky můžete koupit jen nabíjecí kabel a akumulátor do ovladače, který je alespoň dostatečně dlouhý pro hraní z gauče během nabíjení. Navíc akumulátor se "schová" pod krytku na baterie, takže lépe splyne s tělem ovladače. Kromě toho si k Xbox One můžete pořídit už jen headset, který je sice poměrně solidní, ale dostanete ho v základním balení konzole. A to je prozatím vše.
Sony oproti tomu k PS4 nabízí parádní nabíjecí stanici pro dva ovladače (akumulátor je opět instalován "natvrdo"), která mne potěšila svým designem i funkčností. Kromě toho si můžete koupit onu výše zmiňovanou kamerku, ovladače v barevném provedení nebo stojan na vertikální postavení konzole. Mezi chudými jednooký králem, takže s odřenýma ušima tohle kolo vyhrává Sony - z mého pohledu hlavně díky oné nabíjecí stanici, kterou bych si opravdu přál i pro Xbox One.
Vítěz: PlayStation 4
Kategorie 5: Uživatelské rozhraní
Hlavní systémové menu, ve kterém si budete nastavovat funkce konzole a přistupovat k jednotlivým hrám, aplikacím či médiím, je samozřejmě velmi důležitá složka celkového zážitku. Jistě, pokud jste herní minimalisté, můžete zde strávit minimum času a z hlavního menu prostě jen spouštět hru, vloženou do Blu-Ray mechaniky. Mnohem pravděpodobněji zde ale budete zkoumat aktivity svých přátel, brouzdat po internetovém obchodě, třídit svoje obrázky a videa z her či volné místo na HDD. Dost možná se pustíte i do online vysílání vlastní herní seance. Včera v noci jsem ze zvědavosti zabloudil do jedné, kde nějaký potetovaný AfroAmeričan s lahví v ruce odpovídal do kamery na náhodné otázky lidí v chatu jeho streamu. Ehm.
Sony i tady prokazuje stylovost a eleganci, která Microsoftu chybí. Hlavní menu konzole je v zásadě evoluce původního "Cross-Bar" systému, kdy se pohybujete řadou nabídek v horizontální nebo vertikální rovině. Není to přeplácané a podkresluje to nádherné animované pozadí, podpořené jemnou meditační hudbou. Oproti tomu Xbox One nabízí víceméně variaci Windows 8, tedy krabice - pardon, okna - naskládané vedle sebe a na sebe. Po nějaké době pochopíte, že je to vše rozdělné do tří logických celků (Pins/Home/Store). Více jsem o tomto systému povídal ve svých prvních dojmech z konzole, takže si to můžete připomenout nebo prozkoumat tam.
Nicméně se svým zaměřením na média dělá Xbox One menu jednu věc parádně: aktuální hlavní aplikaci vidíte v "Home" obrazovce v reálném čase zmenšenou (užitečná vlastnost, pokud třeba čekáte, až se naloaduje mise). Navíc je zde možnost "snapování" sekundární aplikace do primární, takže můžete třeba číst web během sledování filmu nebo hraní hry. Ve výsledku mi tak přijde menu Xbox One chytřejší a funkčnější, zatímco menu PS4 hezčí a snadnější na orientaci. A to se těžko poměřuje, záleží na vašem vkusu a využití konzole.
Vítěz: Nerozhodně
Kategorie 6: Dostupné hry při uvedení
V tomto okamžiku je možné na obou konzolích hrát většinu zásadních multiplatformních titulů z podzimu, od Battlefieldu 4 přes Call of Duty: Ghosts až po Need for Speed nebo Assassins Creed 4. Pokud tedy nemáte silné PC a těšili jste se na vychutnání těchto trháků v maximální kvalitě, obě konzole vás dokonale uspokojí. Aktuální kauza s vyšším rozlišením her na PS4 mne zas tak nepřesvědčila: z vlastní zkušenosti vím, že hraní několika stejných her na obou platformách bylo pocity z grafiky prakticky totožné (více o tom v rozdílové recenzi PS4 a PC verzí).
Jinak jsou tím hlavím na miskách vah samozřejmě hry exkluzivní. Killzone: Shadow Fall (recenze) se zajímavým způsobem vyrovnává s Ryse: Son of Rome (recenze). Obě hry po stránce hratelnosti nejsou žádný zázrak, ale audiovizuálně vám dokonale splní přání zažít názornou demonstraci výkonu konzole. Knack bohužel nedopadl moc dobře (naše recenze v příštích dnech), ale zase je to asi jediná "rodinná" hra z těch exkluzivních, navíc hratelná ve dvou u jedné televize. Dead Rising 3 je parádní hra a ze všech startovních exkluzivních titulů na obou konzolích jsem se u ní bavil nejlépe (důvody si přečtete ještě před Vánocemi v recenzi).
Novou Forzu jsem bohužel nehrál, ale fanoušci žánru si ji pochvalují (až na ty šílené mAkro-transakce, která má řešit patch). Černým koněm Sony je pak Resogun (recenze), nenápadná stáhnutelná střílečka s raketkou, jejíž návykovost a audiovizuální kouzlo jsou už teď pověstné. Pamětníci si ale mohou stejně tak užít old-school "raketko-draka" na Xbox One v Crimson Dragon. Nakonec je to tedy s odřenýma ušima, ale zdá se že poměrem tří velkých exkluzivních her ke dvěma (a jedné menší) tohle kolo vyhrála ta větší krabice. Samozřejmě ale záleží na vašem vkusu a žánrových preferencích. Navíc Sony má dlouhodobě lepší pověst i lepší potenciál na příští rok, pokud jde o exkluzivní hry.
Vítěz: Xbox One
Kategorie 7: Instalace her
Na PS4 můžete hrát zhruba během minuty po vložení BRD disku do mechaniky a pro hraní singleplayeru není potřeba mít instalovaný poslední patch. Na Xbox One můžete hrát po čtvrt hodině a instalace se vůbec nespustí, dokud se nestáhne (často gigabajtový!) day one patch. Že by jeden z pozůstatků starého "online only" konceptu konzole? WTF? (více o srovnání rychlosti instalace zde).
Vítěz: PlayStation 4
Kategorie 8: Podpora v ČR
PS4 se u nás od pátku 13.12. oficiálně prodává, takže podpora je maximální: od dostupnosti HW, přes český manuál či záruční list (dokonce i některé české prvky v menu konzole) až po nakupování v online obchodě s placením českou kreditní kartou.
Xbox One se u nás zatím oficiálně neprodává (a možná nebude až do 3. čtvrtletí 2014), takže sem jen několik odvážných obchodníků dovezlo pouhou hrstku konzolí (podle všeho je možné je spočítat na prstech jedné ruky!), navíc můžete zapomenout na české manuály a bohužel také na platby českou kreditní kartou v online obchodě (údajně to lze obejít předplacenými kupóny nebo Paypalem, nezkoušeli jsme).
Záruka Xbox One by snad neměla být problém, pokud vám prodejce dal ke konzoli účet - ze zákona je záruka 24 měsíců. Nedělám si ovšem iluze o tom, jak snadno a rychle se taková reklamace vyřídí (byť to má jít i z nepodporovaných zemí). Přesto je s podivem, že prakticky všechny obchody nemají problém s nabízením her pro Xbox One, byť s několikadenním zpožděním proti vydání hry ve zbytku Evropy.
Vítěz: PlayStation 4
VERDIKT: Po "hráčském" srovnání v těchto kategoriích nám tedy vychází těsné vítězství Playstation 4 nad Xbox One a to poměrem 4:3. Dokonale to odráží mé celkové pocity z několika týdnů strávených s intenzivním používáním obou konzolí. Ano, Playstation 4 je lepší... ale ne o tolik, jak si řada lidí myslí. Bude tedy zajímavé sledovat, zda podobně dopadne dlouhodobě také prodejní úspěch těchto konzolí (výsledky za listopad v USA). Tedy vítězstvím PS4, které však nebude s tak výrazným náskokem, jak to vypadalo po oněch oznamovacích konferencích na začátku roku, kdy předobjednávky údajně dosáhly poměru 9:1 ve prospěch PS4. Nehledě na nižší prodejní cenu PS4 (10 790 Kč) oproti Xbox One (okolo 15 000 Kč). Každopádně bychom jako hráči měli být rádi za existenci obou strojů, jelikož díky jejich vzájemnému konkurování si se v budoucnu dočkáme lepších her, produktů či služeb i na jiné platformy, bude-li herní průmysl orientovaný na hardcore hráče po rychlém rozšíření PS4/X1 vzkvétat.