Srovnání Alan Wake na PC a X360
Podívali jsme se pod kapotu oběma verzím i nové odbočce.
Vydání Alana Wakea na PC přivítala spolu s námi řada hráčů a tak se při této příležitosti Eurogamer podíval na zoubek jak čerstvé PC verzi, tak i xboxovému Alan Wake's American Nightmare, aby porovnal, jak si na tom oba stojí oproti staršímu xboxovému originálu. Kvůli široké škále sestav a rozlišení PC hráčů, v Remedy vycházeli z nativního rozlišení xboxové verze 960 x 544 bodů. Nicméně oproti prvním technologickým vzorkům PC enginu zase dvojnásobně navýšili vyhlazování na 4x MSAA. Ubralo se naopak u transparentního bufferu s nízkým rozlišením, ale i tak nezůstala PC verze zcela prosta poklesků frameratu a občasného tearingu.
Stále výborně vypadající xboxovka Alan Wake ale oproti PC běží pouze s minimálním screen space ambient occlusion (SSAO) a slabšími volumetrickými světly, přičemž stíny a level of detail (LOD) jsou nastaveny na střední úroveň proti standardu na PC, včetně anisotropického filtrování, uplatněného pouze na výběrové textury (na PC bez omezení). Nicméně třeba dohlednost je na obou platformách identická. Je tak jasné, že pokud si můžete na PC dovolit maximální grafiku, hra vypadá ještě o dost lépe než na xboxu. A to i přes občasné textury v původním nízkém rozlišení, které nebyly modernizovány.
"Alan Wake na PC nově umožňuje využít plného potenciálu výkonných počítačů: vysokého rozlišení, plných AA a SSAO efektů, eliminaci tearingu a uzamčených 60FPS."
Na plynulý běh PC varianty má velký vliv volba vyhlazování mezi FSAA a MSAA, stejně jako nastavení SSAO, nicméně místo honění pixelů za nejvyšším rozlišením je možná lepší zaměřit se na dosažení plynulého snímkování 60 FPS, jak ukazuje následující video:
Alan Wake je ovšem stále "pouze" konverze z konzolí, takže si s sebou díky tomuto nese i pár much na jinak velmi pěkné tvářičce. Např. všechna videa na PC zůstala renderovaná stále v původním režimu 720p a pouze ve 30 FPS. A taktéž při přechodu mezi střihovou sekvencí a hratelnou částí občas dochází k propadu snímkování ještě pod obecnou linii těch 30 FPS.
V zrcadle PC verze původní hry je ovšem zajímavé, že Remedy u nové stahovatelné odbočky Alan Wake's American Nightmare poměrně důkladně přepracovali celý engine tak, že tato hra nyní běží nativně ve vyšším rozlišení 1120 X 585, oproti dřívějšímu 960 x 544, což je nejvíce vidět na detailnější postavě samotného Alana. Z první hry zůstalo stejné vyhlazování 4x MSAA, ale nově jej Remedy zkombinovali i s druhým typem FXAA, takže obraz je nyní o něco hladší než dříve.
Alan Wake's American Nightmare pak na Xboxu 360 běží ve 30 FPS s poloaktivní V-synchronizací podle automatického algoritmu (Remedy tomu říkají Smart V-Sync), takže tearing spatříte pouze v minoritních scénách, kdy dojde k přetečení renderovacího bufferu. A k tomu dochází jen velmi sporadicky. Hra se hýbe velmi plynule a přitom stále skvěle vypadá, což je i po dvou letech od originálu výborná vizitka.
"Alan Wake plynule běží na většině současných PC, nicméně pro max. grafiku zcela bez kompromisů potřebujete výkonný hardware s nejlepší grafikou na úrovni GF GTX-580 a čtyřjádrový procesor."
Nicméně hra nabízí jednu unikátní funkci alespoň na konzolích, totiž možnost V-synchronizaci přímo vynutit volbou v nastavení hry. Tím se pak zbavíte tearingu prakticky navždy, ale musíte se zase smířit s občasnými propady FPS, kdy konzole nestíhá, což se bohužel stává hlavně ve vypjatých soubojích, kdy je hbitá odezva na pokyny joypadu důležitá. Nicméně zase globálně dostanete vynikající obrázek vesměs zcela bez artefaktů. Takže si vlastně můžete vybrat, jestli raději zvolíte vyšší framerate s tearingem a artefakty obrazu, nebo nižší s vylepšeným podáním grafiky. Za implementaci ovládání synchronizace do konzolové hry Remedy upřímně tleskáme!
Musí se tak uznat, že tvůrci v Remedy jsou rozhodně šikovní. Prakticky ve stejný čas dokázali dokončit jak vymodlenou PC verzi původní hry, která vypadá lépe a jemněji než originální konzolovka, tak i opět citelně vylepšenou stahovatelnou odbočku na původní konzoli Xbox 360. Obě hry přitom nejsou jen technicky identickým titulem, pouze přeneseným na jinou platformu, resp. ozřejměným pouze novým příběhem a lokací. Naopak, jsou po technické stránce poměrně citelně vylepšené, což překvapí hlavně u Alan Wake's American Nightmare, jenž dostal kupodivu ještě lepší grafiku, než jeho předchůdce.