Skip to main content

SPECIÁL Far Cry 5: Osobnost kultu - kde hra čerpala inspiraci?

Jak může někdo v reálu obsadit americké městečko.

Antagonistou v brzkém Far Cry 5 je náboženský kult. V dnešním dílu našeho seriálu se podíváme na to, jak a kde se Ubisoft nechal inspirovat. Čtěte také: SPECIÁL Far Cry 5: Jak se Montana měnila v obrovské hřiště, SPECIÁL Far Cry 5: O zachycení krajiny a atmosféry amerického venkova.

Ke konci roku 2014 začal Ubisoft plánovat hru, která pak začala být známá jako Far Cry 5 (Alza.cz). Zatímco předchozí díly série Far Cry zkoumaly násilí v náboženství ve velmi vzdálených zemích či časových údobích, v případě Far Cry 5 chtěl tým vyzkoušet něco jiného. Tento díl bude mít kořeny v americké kultuře, v srdci středozápadu. Motivy budou stejné, ale tentokrát nabídnou jedinečný pohled na Spojené státy.

„Myslím, že to první, co jsme chtěli udělat, bylo velmi prosté. Je to skoro jako western, kde někdo zastaví a prohlíží si město, jedno jak veliké. Pro mě to byl moderní ekvivalent tohoto zážitku. To byl ten úplný začátek," říká výkonný producent Far Cry 5 Dan Hay. Pak vyvstala otázka: jaká hrozba by dokázala vytvořit moderní western? Co za skupinu by dokázalo vytvořit kapsli anarchie a bezpráví v dnešní Americe? To by se přece ve skutečnosti nemohlo stát, nebo ano?

„Jakmile nás napadl kult - tento koncept postavy, která věří a má takový kvocient víry - začalo to všechno být velmi skutečné. V minulosti jsme udělali postavy, které byly v podstatě šílené. Byly šílené jen proto, aby byly šílené. Tentokrát jsme to chtěli udělat tak, aby ta postava oplývala tímto konceptem víry - tou ideou, že má pravdu a že účel světí prostředky. Jakmile jsme to tak začali vnímat, začali jsme se učit o kultech a pochopili jsme představu přitažlivého vůdce, začalo to být velmi reálné," říká Hay.

Když se řekne „kult", nejspíš se vám vybaví pop kultura. Mola Ram v Indianu Jonesovi a Chrámu zkázy, jak před obří sochou vyřezává srdce z obětí. Lovecraftův tajuplný Esoterický řád Dagona. Rašící kult kolem Hydry od Marvel Comics. „Když si představíte ,kult' - nebo aspoň když si já představím kult z doby před Far Cry 5, nosili takové ty divné druidské róby a pořád drmolili nějaké zaříkávání. Když jsme kulty zkoumali, zjistili jsme, že je to organizace. Je to proces, je to projekt. Lidé mají své úkoly a plní je proto, aby ten proces fungoval," říká Hay.

Otec a jeho ovečky

Záporákem ve Far Cry 5 je The Father (Otec). Věří, že konec se blíží, a pokud má lidstvo přežít, musí se jeho rodina začít připravovat a zachraňovat duše. Svou velkolepou vizi se Otec rozhodne realizovat ve fiktivním Hope County v americké Montaně: hodlá konvertovat obyvatele městečka, ať už se jim to líbí, nebo ne, a vybudovat nutnou infrastrukturu, aby jeho skupina dokázala přežít předpovídanou apokalypsu. Touto skupinou je Project at Eden's Gate.

V čele kultu stojí Otec a pod ním je jeho pěstounská rodina. Děti, které vyrůstaly společně v bezútěšné situaci a v dospělosti se semkly do úzké skupiny. Hra se detailně zaměřuje na každého člena rodiny. Malá sestřička Faith Seed se stará o to, aby bylo shromáždění zdrogované a šťastné. John Seed je tváří kultu, má na starosti pozvánky, konverzi a nátlak. Jacob je starší bratr, svalovec, který má na starosti výcvik svatých vojáků kultu a ochranu celé skupiny.

Rodina

Situace ve Far Cry 5 by se dala připodobnit k děsivému policejnímu zátahu na komplex Davidiánů v texaském Wacu. Pořádkové složky se rozhodly zakročit a část kultu zpacifikovat. Mají zatykač na Otce. Vy hrajete za zelenáčského zástupce šerifa, který se ocitá mezi mlýnskými kameny - jedním je federální maršál, který chce tvrdý zákrok, a tím druhým váš šerif, který by dal přednost mírnějšímu provedení. Každopádně pro Otce si jde zákon, což kult donutí provést paravojenské obsazení městečka.

Policejní akci proti Otci považuje Eden's Gate za první znamení konce světa. Je to jejich Noe, který buduje bunkry, z nichž vyrazí, jakmile apokalypsa nastane. Ale místo zvířat shromažďuje kult lidi - ať už to chtějí jít, nebo ne. Členové kultu se domnívají, že jakmile svět skončí, všichni ti lidé jim poděkují za jejich prozíravost a vhled. A právě v tomto okamžiku hra začíná...

Jak se plánuje obsazení amerického městečka

Jakmile měl Ubisoft jasné „kdo", začal se soustředit na „jak". Jak dokáže kult zabrat celé město ve Spojených státech? Nevletěly by na ně hned místní, státní a federální úřady, aby je kleply přes prsty? I v případě odlehlého města či země by obsazení kultem vyvolalo pozornost a řešení by na sebe nenechalo dlouho čekat.

„Jak může kult převzít kontrolu nad okolím? Jak to funguje? Když se zamyslíte nad tím, nakolik je to věrohodné, bylo by uvěřitelné, aby to místo obsadili celé?" ptá se Hay. Koncept Ubisoftu byl vlastně docela prostý. Hay naznačuje, jak snadno může velká skupina obsadit lokální infrastrukturu a udělat si z ní základnu.

„Představte si, že máte statek a z ničeho nic vidíte, že váš soused vyvěsil ceduli ,Na prodej'. Ta cedule najednou zmizí a pak se vedle vás nastěhuje 700 lidí. Hodnota vašeho pozemku jde tím pádem okamžitě do háje. Když klesne hodně a kromě těch 700 lidí ho nikdo jiný nechce koupit, prodáte ho jim. A oni se pak šíří jako rakovina," říká Hay.

Kult si pak pomalu najde cestu na špici místní komunity: na radnici. Nasadí své členy do místní policie či místní nemocnice. Nakonec se členy kultu úzce pracují i ti obyvatelé, kteří sami členy nejsou. Buďto se s tím smíří a budou spolu vycházet, anebo se odstěhují - a celé město se zakrátko ocitne pod nadvládou kultu. Právě tohle se stane v Hope County. Tým stojící za Far Cry 5 zjistil, že takhle se to děje i v reálném životě. Ubisoft potřeboval odborníka, a tak si jednoho sehnal. Na scénu vstoupil Rick Ross.

Rick Ross, odborník na kulty.

Když se řekne „Rick Ross", asi se vám nejspíš vybaví rapper. Tohle je ale Rick Ross, odborník na kulty. Svou kariéru zahájil v roce 1982 jako aktivista vystupující proti kultům. Dodnes provedl přes 500 zásahů a snaží se všemi silami dostávat lidi z jejich spárů. Je to soudní expert na téma kultů, certifikovaný na úrovni federálních soudů ve Spojených státech. Ross založil Cult Education Institute (Ústav pro vzdělávání v tematice kultů), jednu z největších webových databází o kultech. Ross také napsal knihu Cults Inside Out: How People Get In and Can Get Out (Kulty zevnitř: Jak se lidé dostávají do nich a jak se mohou dostat ven), která vysvětluje jeho zkušenosti s kulty a zároveň poskytuje praktické rady. Pokud jde o toto téma, ví, o čem mluví. Takže jak probíhá obsazení města kultem v reálném světě? Od Hayova vysvětlení se to vlastně ani moc neliší.

„Z vlastních zkušeností vím, že skupují obchody a podniky. Pokrývačskou firmu, stavební firmu... Začnou zaměstnávat spoustu lidí. Stanou se významným přispěvatelem daňové základny. Přestěhují se do oblasti potýkající se s ekonomickou krizí, oblíbený začal být například severní New York. Díky svým členům přestaví pozemky a obrátí je ve svůj prospěch. Začnou být opravdu životaschopnou součástí dané oblasti," říká Ross. „Z místních obyvatel si udělají zdroj politické moci. Ti mohou přispívat k jejich kampani a takto se určité skupiny dostaly i do místní vlády a do zastupitelstev. Je to prostě součást historie." „Mohl jsem ten nápad nadhodit ostatním a oni na to: ,To by se nikdy nestalo.' Když jsme se bavili s Rickem, bylo fajn, že nám mohl potvrdit, že naše nápady se zakládají na pravdě. Museli jsme to prokázat, takže jsme vyrazili do Montany a vrhli se na to," říká Hay.

A stalo se. Ubisoft poslal na dva týdny svůj tým do Montany. Producent vysvětluje, že i když tam byli na výzkumném výletě, všiml si, že mu nefungoval telefon. Aniž by kdokoliv udělal cokoliv, jedno životně důležité spojení s jeho rodinou bylo najednou přerušené. Hay dodává, že tým „udělal pár věcí" kvůli výzkumným účelům, a uznává, že „lidé nevěděli, kde jsme". Byli naprosto odříznuti od zbytku světa.

„Bylo to skutečně děsivé. Spousta z nás má pocit, že jsme neustále propojení. Bylo zvláštní ocitnout se na místě a po 24-48 hodinách si uvědomit, že jste zcela odpojení, a že pokud by se něco stalo, nikdo by vám nepřišel na pomoc. A pak vám dojde, že existují lidi, kteří tam dobrovolně jezdí právě z tohoto důvodu," říká Hay.

Ubisoft chtěl hráčům tento pocit předložit. Je to moderní western, ale vývojáři chtějí, abyste si připadali osaměle, až se chopíte ovladače a vydáte se do Hope County. Pro tento pocit je klíčové to, aby vybudovali svět takovým způsobem, že bude odpovídat určité realitě. A kult je toho velkou součástí.

Jak se tvoří kult

Ross podotýká, že takový vůdce kultu, jako je Otec, není ve skutečnosti žádná anomálie. Proces, kterým vůdce kultu uplatňuje svou moc, nazývá „nátlakové přesvědčování" či „reforma myšlení", přičemž izolace a indoktrinace jsou primárními součástmi toho, co se dá v podstatě označit jako vymývání mozku.

„Z velké části to závisí na tom, jak kult ovládá své prostředí," říká Ross. „Najdete skupiny, které ovládají informace a vytvářejí bublinu s ozvěnovou komnatou, kde slyšíte jen to, co kult chce, abyste slyšeli. Pokud dokážete ovládat všechno, co se dostává do mozku, dokážete ovládnout i samotný mozek." A tohle se může stát komukoliv. Ross říká, že během pár svých zákroků musel deprogramovat i vysoce vzdělané doktory. Kdysi musel zasáhnout, aby z kultu vytáhl klinického psychologa. Může se to stát komukoliv, zejména s dnešní technologií. Svůj cíl izolujete, tlačíte do něj své informace a pak počkáte na nouzovou situaci (anebo ji vytvoříte) - situaci, na kterou budete mít odpověď pouze vy. Vaší spásou je vůdce.

„Ten člověk je v krabici a ta jediná možnost, jak se z té krabice dostat, spočívá v tom, že někdo dokáže tou kontrolou nad informacemi proniknout a přimět ho, aby věci viděl z jiné perspektivy. Což začne být nesmírně těžké v případě extrémních skupin, které mají komplexy, které mají pod palcem bydlení a komunikaci," vysvětluje Ross.

Jakmile kult dosáhne kontroly, stoupenci už nemyslí sami za sebe. Tohle platí nejen v případě skutečných kultů, ale i v případě Otce ve Far Cry 5. Díky Johnovi a Faith dokáže Project at Eden's Gate docela dobře přesvědčovat lidi k tomu, aby se ke kultu přidali, a pak je drží pod svou kontrolou. Ti, proti kterým budete ve hře stát, jsou pravověrní věřící. Myslí si, že dělají správnou věc, protože to je všechno, co vědí.

„Destruktivní kult si můžete představit jako lidské tělo: má paže, nohy a trup, ale jen jednu hlavu. Tou hlavou je vůdce - charismatický vůdce, který funguje jako mozek. Tam to začne být děsivé. Mozek totiž myslí za celé tělo. Když ten mozek začne propadat přeludům - jako třeba že věrné přichází zničit Satan anebo že se sem z vesmíru řídí mimozemské bytosti - dokáže mozek stáhnout celé tělo."

Děsivá realita kultu

Ross předkládá děsivou pravdu, která většinu lidí ani nenapadne. Tohle není jen historie nebo myšlenkový experiment. Tohle se v současnosti děje. „Je to velmi běžné. Ve Spojených státech jsou Hilldale v Utahu a Colorado City v Arizoně zcela pod nadvládou jedné autoritářské skupiny, jejíž vůdce Warren Jeffs je nyní ve vězení. V Texasu vybudoval velký komplex jménem Yearning for Zion Ranch (Touha po sionském ranči), který byl naprosto obrovský, a vyděsil tím obyvatele texaského El Dorada. Nejdřív si mysleli, že ten pozemek kupuje jako loveckou rezervaci. Zabral si velkou část této oblasti," vysvětluje Ross. „Podobných komplexů je po Spojených státech celá řada," dodává Ross.

Ross podotýká, že ve Spojených státech kvůli tomu dochází k justičním potížím, neboť pořádkové síly v těchto regionech spadají pod tu samou skupinu. Kult, který páchá protizákonné skutky, se může zákonům jednoduše vyhnout, pokud tyto zločiny místní policie vůbec nenahlásí. Ross říká, že k situacím, jakou je fiktivní scénář Far Cry 5, dochází „pořád dokola", a to nejen ve Spojených státech. Ross tvrdí, že Ubisoft dokázal načnout tuto historii a vykreslit děsivý obrázek pro lidi, kterým nedochází, že podobné činy jsou až příliš běžné. Ale na rozdíl od Far Cry 5 nebývá řešení v realitě snadné.

Fotka ze soudu vůdce kultu Warrena Jeffse od NY Daily News.

„Je to bordel. Pokud přijmete jejich politický přínos a kult začne být důležitou součástí ekonomie, začnete mu být zavázáni. Z Yearning for Zion Ranch bylo odebráno 400 dětí, protože byly zneužívány. Ale co s nimi mohli dělat? Nakonec je museli vrátit, protože soud nevěděl, co jim kult provedl. To jsou situace, které začnou být velmi chaotické," říká Ross.

Řada vládních úředníků váhá zakročit, protože z toho může snadno vzniknout právnická bažina. Co můžete udělat a kde se máte zastavit? Spousta náboženských kultů ve Spojených státech využívá věcí, jako je osvobození od daní a první dodatek Ústavy, přičemž pomocí toho druhého osočují vládu z toho, že napadá jejich neodcizitelné právo. Podle Rosse mnozí řeknou, že „kritika znamená pronásledování", i když jejich svaté rituály mohou být ve skutečnosti protizákonné. A jestli vám to zní jako sociální sítě a internet, Ross přitakává.

„Není pochyb o tom, že skupiny, které jsou označovány jako kulty, rekrutují lidi prostřednictvím YouTube anebo se propagují na sociálních sítích. Používají Twitter, používají Facebook. Chápou, že všechny tyto nástroje mohou sloužit k náboru a udržení nových členů. Tyto skupiny to neignorují. Existují i takové, které jsou téměř čistě webové. Jejich členové se ani osobně nestýkají," říká mi.

Jak to dostat do hry

Vzhledem k tomu, jak závažná je tématika skutečných kultů, ptáme se Rosse, jestli třeba taková hra jako Far Cry 5 nemůže být tím nejlepším způsobem, jak tento koncept prozkoumat. Zatímco skutečná verze je plná komplexnosti a nuancí, ve Far Cry jde o pouhou střílečku. Jakožto referenci uvádí Ross svou konzultační činnost pro film Jako dým s Harvey Keitelem.

„Myslím, že Far Cry 5 je hodně zajímavé, protože film jen sledujete, ale do hry se vložíte přímo. Je to něco úplně jiného. Vstoupit do tohoto světa je podle mě opravdu fascinující," říká Ross „Film Jako dým byl tak trochu komedie. Chtělo to básnickou licenci. Hra Far Cry se do toho ale položila a udělala ten kult tak reálný, jak jen to bylo možné. Chtěli, aby to reálně vypadalo, působilo i páchlo. Podle mě si udělali velmi zevrubný výzkum. Když se podívám na Far Cry 5 a vidím tu hierarchii vůdcovství a to uspořádání struktury skupiny, opravdu se mi to líbí."

Ross zdůraznil, že hra od Ubisoftu musela ukázat, že členové kultu dokážou být v některých případech opravdu dobří lidé. Mohou to být idealisté a mohou hluboce věřit v to, co dělají. Oni své činy nevnímají jako špatné. Existuje zde symbiotický vztah mezi vůdcem kultu a stoupenci, který překračuje morální a etické hranice.

Lidi v Eden's Gate označuje Ross za „směsku" různých kultů z reálného světa. Nic z toho, co tato skupina dělá ve hře, není přitažené za vlasy a ve většině případů to už některý kult skutečně udělal. Ross se koneckonců domnívá, že i když Far Cry 5 zpracovává toto téma docela zjednodušeně, přesto do určité míry odráží realitu.

„Existují skupiny, které nemáme rádi. Nelíbí se nám to, čemu věří, ani to, co dělají. Ale když poruší zákon, zkrátka překročí určitou hranici. A pokud zákon poruší opakovaně, nakonec jim někdo zaklepe na dveře se zatykačem," říká Ross. „Historicky vzato se některé skupiny vzdaly mírumilovně. Ale jiné skupiny, které jsou těžce ozbrojené, mohou způsobit konflikt, jaký vidíme ve Far Cry 5. Tohle se historicky stalo. Úřady se občas musely potýkat s podobnými skupinami a občas se dopustily chyb. Myslím, že tohle Far Cry 5 reflektuje."

Far Cry 5 vyjde na PlayStation 4, Xbox One a PC s českými titulky už příští týden, 27. března (Alza.cz). Tato série článků vznikla na základě pozvání do studia UbiSoft Montreal.

Nejnovější hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex ExtremeGamer.

Read this next