SPECIÁL Far Cry 5: Jak se Montana měnila v obrovské hřiště
Vypadá hezky, ale co tam budete dělat?
Far Cry 5 si v novém díle série pohrává s novým prostředím: fiktivní Hope County v moderní Montaně v USA. Tato série se vždy snažila vtáhnout hráče do nového exotického hřiště, ale Ubisoft měl pocit, že další díl Far Cry by díky Severní Americe mohl nabídnout něco jedinečného. Přestože náš předchozí článek byl o tom, jak vývojáři zachycovali vizuální ráz Montany, tentokrát se podíváme na to, co v Hope County budete moct dělat.
K čemu je nádherná a propracovaná hra, když tam nemáte co na práci? Stálice série Far Cry musí být ve Far Cry 5 samozřejmě přítomny, ale tentokrát s výrazným „montanským" nádechem. Autenticita není jen ve vzhledu, ale i v hratelnosti.
„Musí to být zábavné. Musí to naplňovat hráčovy představy, které o tom všem má. Ale také to musí dávat smysl z hlediska toho, ve které části světa se nacházíme. Musí to dávat smysl z hlediska Montany," řekl vedoucí programátor Far Cry 5 Raphael Parent. „Chtěli jsme, aby naše aktivity působily dojmem, že tam patří."
Pole a potoky
Klíčovou součástí Far Cry od Ubisoftu byl vždy lov a ten se tentokrát vrátí s kompletním systémem zaměřeným na lov všech zvířat až po vysokou. Jsou tu vlci, medvědi, losi, býci, kachny, jeleni, skunkové a dva nesmírně kruté druhy: rosomák a krocan. Rosomák zaujímá místo medojeda z Far Cry 4, což byla malá zuřivá koule, která šla po krku úplně všem.
Naprostou novinkou v sérii je rybaření, neboť Ubisoft si všiml, že rybaření je „opravdu velkou součástí" montanské kultury. Ubisoft chtěl, aby rybaření působilo skvěle, a tak k průměrné minihře „nahoď a navíjej", kterou najdete v ostatních hrách, přidal určitou úroveň komplexnosti. Jsou zde různé návnady a různé ryby podle toho, kde v Hope County jste. Pokud Ubisoft své sliby splní, hráči se budou muset vážně hodně snažit, pokud budou chtít chytit větší kousky.
„Opravdu jsme chtěli, aby to bylo něco, co by mohlo hráče zabavit na celé hodiny, pokud budou chtít. Dokonce jsme měli testera, který rybařil, zatímco jeho nájemní zabijáci likvidovali předsunutou základnu," řekl Parent. Vedoucí programátor Far Cry 5 Raphael Parent.
Po zuby ozbrojený
Když už je řeč o likvidaci základny, ve Far Cry 5 se budete muset spolehnout na řadu výrazně amerických zbraní. Zbraní, které dávají smysl ve vnitrozemí Spojených států, jako je třeba brokovnice D2 s krátkou hlavní, klasická pistole M1911 a stará dobrá americká baseballová pálka. Je tady SIG Sauer P226, což je zbraň, kterou skutečně používají pořádkové síly v Montaně. Základní zbraní vašich protivníků, kultu Project at Eden's Gate, je AR-C, fiktivní útočná puška ve stylu moderního Remingtonu GPC. Ubisoft dokonce přidal i MP40, což je sice německá zbraň, kterou si ale řada veteránů přivezla z druhé světové války, a tak skončila i ve Far Cry 5.
„Samozřejmě tu máme různé typy zbraní, ale chtěli jsme to udělat tak, aby budily dojem, že do Montany patří," řekl Parent. „V každém díle Far Cry jsme měli klasické zbraně, které dávaly smysl v kontextu toho, kde jsou."
Spolu s moderním kladkovým lukem se vrací i lukostřelba, neboť té dnes často využívají lovci. Ubisoft také přidal prak Slingshot, který se poprvé objevil ve Far Cry Primal. Tentokrát to ale není pravěká zbraň ve stylu praku, který musíte roztočit, ale natahovací prak, který najdete v outdoorových obchodech. Velké posily se dočkaly kontaktní zbraně. Hráči mohou zápasit holýma rukama, ale kromě baseballové pálky tu jsou zbraně nablízko jako lopata, motyka a kovová trubka. Pokud je to váš šálek čaje, každá z nich má vlastní dorážecí animace a Ubisoft dokonce všechny zachytil pomocí motion capture.
Nastartujte motor
Ve Spojených státech a zejména na Středozápadě by všechno, co má motor, mělo být pořádně velké. Řev motoru, pod kapotou pořádné stádo koní a obrovská síla tahačů. Ve hře je aut a tahačů celá řada, včetně několika statných kousků, ale vozidla ve Far Cry 5 jdou ještě dál. Je tady traktor - ke kterému můžete vepředu připojit mulčovač -, což dává smysl vzhledem ke zdejším rozsáhlým polnostem. Velkou roli ve Far Cry 5 hraje i letadlo, které hráčům umožní podívat se na Hope County seshora.
Pokud jde o vozidla ve Far Cry 5, přichystal si Ubisoft hezké malé překvapení: možnosti úprav. V sérii už jsme pár omezených možností viděli, ale Ubisoft hodně přitlačil na to, abyste si mohli přetvořit vozidlo k obrazu svému.
„Úplně poprvé si budete moct vozidla přizpůsobit podle svého," řekl Parent. „Budete moct přidávat palebné věže, mulčovač na traktor, různé nátěry. Byla to jen otázka toho, dát tuto kontrolu hráči. A jak hluboko že to jde? No, všechny detaily vám ještě prozradit nemůžu."
Občas si musíte hrát uvnitř
Když přišla řeč konkrétně na souboj, bylo potřeba vzít v potaz rozsáhlé interiéry Hope County. Nešlo tady jen o to, aby se hráč vyznal v domě či obchodě v Hope County a mohl se tam pohybovat, ale navíc to musela dokázat i umělá inteligence. Interiéry znamenají dveře a dveře ve Far Cry 4 existovaly jen v bezpečných úkrytech. Dveře, které se v předchozích hrách otevíraly automaticky, lze nyní otevírat dynamicky a proplížit se dovnitř. Takže umělá inteligence musí vědět, co jsou dveře, musí se umět pohybovat v interiéru a vědět, kde se může krýt. Musí být schopná dívat se okny a chápat, co se děje uvnitř domu. To si vyžádalo přestavbu základního systému Far Cry.
„Jelikož jsme nikdy moc interiérů nedělali, museli jsme tomu v naší hře přizpůsobit hratelnost. Museli jsme pořešit okna, dveře a všechny tyhle věci," řekl Parent. „To všechno se muselo při tvorbě interiérů brát v potaz. Pár jsme jich už měli, ale nebyla to velká součást hry." Další zádrhel s četnými interiéry ve Far Cry 5 přišel v podobě přídavku letadel a vzdušných soubojů.
„Jelikož máme letadla a vrtulníky, které mohou ovládat i nájemní vojáci či nepřátelská umělá inteligence, musíme mít umělou inteligenci, která reaguje na to, co se děje venku. Jedna dobrá reakce, když vám někdo hází bomby na hlavu, je schovat se dovnitř. To je další místo, kde jsme museli UI upravit," řekl Parent.
Jedním z hlavních zdrojů krytí bylo ve Far Cry odjakživa křoví, ale kvůli nové montanské krajině musel Ubisoft přidat nový typ krytí: vysokou trávu. Když si kleknete ve vysoké trávě nebo v kukuřičném poli, nepřítel vás nevidí, takže můžete pole používat jako vstupní bod na nepřátelské území. Další zajímavou změnou v umělé inteligenci Far Cry 5 je souboj na dálku. Montana je plná plochých polí, zatímco tato série vždy vynikala tím, že skýtá různorodé převýšení, zejména v horách Kyratu ve Far Cry 4 nebo v údolí Oros ve Far Cry: Primal.
„Museli jsme přepracovat způsob, jakým střely létají na velkou vzdálenost. Takže nyní máme ve hře snos," vysvětlil Parent. „Kdykoliv na někoho vystřelíte, po chvíli začne střela klesat. Takže když chcete někoho zastřelit na dálku, musíte to brát v potaz a míření tomu přizpůsobit."
To samé platí pro vaše nepřátele. Ti musí být schopni rozlišit, jestli jste zranitelní na otevřeném prostranství, anebo se rozhodnout, že musí vylézt na nějakou vyšší pozici, aby na hráče zaútočili. Pokud jste v letadle, naučí se používat výbušniny a pušky jako protiopatření. Pokud jde o sérii Far Cry, jsou to všechno novinky.
Tohle všechno do hry přibylo proto, že Montana je modernější prostředí než vzdálené či historické lokace z předchozích dílů Far Cry. Některými těmito aspekty se Ubisoft nemusel nikdy zaobírat, například designem interiérů či brandingem. Kvůli letadlům musel tým také zvažovat, jak to všechno vypadá seshora, což vedlo ke zlepšení designu a enginu.
„Myslím, že předtím jsme se bez těchto novinek obešli," řekl Parent. „Ale když je budeme mít připravené pro budoucnost série Far Cry, budeme v lepší pozici. Umělá inteligence, která na silnici jezdí vpravo - to jsme mohli udělat ve Far Cry 4, ale nepřišlo nám to užitečné. Ať už uděláme cokoliv, všechny tyhle skvělé novinky se nám budou hodit. Snažíme se opětovně využívat většinu toho, co jsme použili v předchozích dílech."
Na hru Far Cry 5, která vyjde na PlayStation 4, Xbox One a PC s českými titulky, si ale budeme muset počkat trochu déle. Hra měla původně vyjít koncem února, ale byla odložena o měsíc na 27. března 2018. Tato série článků vznikla na základě pozvání do studia UbiSoft Montreal.
Nejnovější hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex ExtremeGamer.