Sony: Nepotřebujeme platit za exkluzivity
Jak těží ze současné vedoucí pozice?
Ve světle kauzy okolo Tomb Raidera na Xboxu každého zajímá, jak se k tomu staví Sony. I ona si totiž s řadou studií domlouvá časovou exkluzivitu, akorát to nikdo tolik neřeší. Na rozdíl od Lary Croft obvykle nejde o tak významné hry a také je Sony momentálně mnohem oblíbenější firmou než Microsoft, tudíž ji řada totožných činů bez povyku projde.
"Jestli mám pocit, že si potřebujeme kupovat exkluzivitu? Pravděpodobně ne," prohlásil šéf evropské PlayStation Jim Ryan pro CVG v reakci na kroky Microsoftu. Jsou totiž v úplně jiné pozici: jednak jsou s 10 miliony prodaných PS4 lídrem na trhu a také mají spoustu vlastních studií, která jim vyrábějí exkluzivní hry.
Nevíme tedy se stoprocentní jistotou, jestli Sony nikdy v posledním roce nezaplatila za exkluzivitu nějakému známému third-party studiu za jeho slavnou sérii na PS4. Ale podle jejích vyjádření k tématu se zdá, že tak nečiní, protože podobné dohody prý řeší barterem. Odkazuje třeba na partnerství s Activision ohledně Destiny, z nějž velmi těží obě strany a především koncoví hráči.
A pak je tu ještě jedna nezanedbatelná věc, dodává Ryan: "Tvrdě pracujeme na tom, aby naše platforma byla co nejvíce přístupná menším vývojářům, abychom omezili byrokracii, neměli striktní pravidla, papírování či složitý přístup k vývojářským kitům. Čili tento přístup nás činí přátelskými vůči nezávislým studiím, kterým pomáháme, jak se dá - ať už to je finanční podpora či jejich vzetí na pódium během E3 konference, jako třeba u No Man's Sky."
Samozřejmě, když je PS4 tak úspěšná, vše jde Sony snáze a všichni ji nadbíhají, přiznává. Její šéf také říká, že už nemusí tolik zvažovat každé rozhodnutí, jestli do něčeho investují peníze nebo ne (velká změna oproti éře PS3, u níž udělali spoustu chyb).
Zároveň si ale prý dávají pozor, aby nezpychli, což prý dokládala jejich konference na Gamescomu. Z ní na poslední chvíli vyhodili některá oznámení nových her (asi i video z Uncharted 4), která si schovají na zářijové Tokyo Game Show, protože nyní chtěli upřednostnit nové ukázky z Bloodborne a The Order 1886.
A strategie Sony s PlayStation 4 na příští rok? "Jak jste si asi všimli, začínáme přemýšlet o cílení na nové publikum. Některé hry z naší konference byly určeny pro masovější publikum než předtím, například Tearaway," zaznělo v rozhovoru na sesterském GamesIndustry. Polovina obsahu Tearaway Unfolded na PS4 prý bude úplně nová, co nebyla v předloze na VITA.
Zapomínat se nebude ani na hardcore hráče či technologické inovace (viz Project Morpheus či PS Now), protože klíčem k úspěchu je prý pestrost nabídky pro uspokojení všech typů hráčů, což signalizuje i zaměření se na různé menší projekty. Také vám to celé trochu evokuje uvažování Microsoftu s Kinectem, když už měl na X360 početnou základnu uživatelů a potřeboval na něco přilákat nové publikum?