Skip to main content

Nenaplnění cílů Hitmana a Sleeping Dogs zlomilo vaz prezidentovi Square Enix

Dokázaly prodat miliony kusů, ani to však nestačilo.

Špatná zpráva pro krabicovky, pro doznívající éru staré generace konzolí, pro recenzenty i pro nákladné oživování dávných sérií. Naopak v Activision se dnes mohou poplácávat po ramenou, jak se kdysi správně rozhodli, když v jejích očích neperspektivní True Crime v Hong Kongu zabili, ačkoli tak černobíle vše vykládat nelze.

Tři poslední velké tituly pod hlavičkou Square Enix, bývalého Eidosu - Sleeping Dogs, Hitman: Absolution a Tomb Raider - navzdory převažující chvále od kritiků nenaplnily stanovené prodejní cíle. Zvlášť v Severní Americe se jim nedařilo, když dvě třetiny jejich prodejů zařídili zákazníci v Evropě.

Situace dokonce zašla tak daleko, že kvůli enormně špatným výsledkům hospodaření Square Enix dnes musel odstoupit jejich prezident Yoichi Wada. Dopředu totiž odhadoval zisk 37 milionů dolarů, ale uplynulý fiskál skončil naopak s vysokou ztrátou 137 milionů dolarů, s nedobrou vyhlídkou do budoucna a Thiefem ještě daleko. Krk mu nezachránilo ani odvolání se na pokles celého herního trhu v souvislosti s koncem životnosti PS3/X360.

U srpnových Sleeping Dogs s průměrným skóre 81% si Square Enix původně malovali více než celkově dosažených 1,75 milionu kusů (od září doteď přibylo jen 250 tisíc kusů, pravděpodobně prodaných za pár šupů). Už déle není tajemstvím, že hráči si tuto městskou akci moc nekupovali, přesto se musí ocenit, že je až dosud podporována mnoha přídavky. Každopádně tento evidentní neúspěch zhoršuje naděje na jakékoli budoucí klony GTA, speciálně jde-li o novou značku.

Listopadovému Hitmanovi se s 80% na Metacritic podařilo dosáhnout na solidních 3,6 milionu kusů, což je rovněž méně, než Square Enix čekali. Navzdory těmto dobře vypadajícím číslům byly tržby malé prý kvůli tlaku trhu na rychlé slevy a existenci ochrany skladu u nejaponských obchodů. Mezi řádky je tak zdůrazněno, že počet kusů není vším, klíčové jsou prodeje za plnou cenu, nikoli za polovic pouhý měsíc dva po vydání, což se děje čím dál častěji. Nicméně Hitman jako série tedy určitě nekončí, jen na to asi příště půjde jinak, s menšími náklady, kratší dobou vývoje a jinou distribucí, o což by se mohl pokusit třeba ten projekt od Eidos Montreal už bez Agenta 47?

Tomb Raiderovi se za úvodní čtyři týdny povedlo udat 3,4 milionů kusů, což je solidní, avšak opět horší než vedení vydavatele předpokládalo. Podle našeho názoru to je hlavně selhání se sběrem předobjednávek, v zimě uvadlou marketingovou kampaní i nadsazení cílů. Protože jestli Square Enix doufali, že se z něj takto "bez práce" stane druhý Assassins Creed 3 se 7 miliony kusů za první měsíc, tak to bylo dost přestřelené. U návratu Lary Croft je jinak na závěry ještě brzo, statistiky počtu hráčů i Metascore 86% svědčí o její popularitě.

Co to znamená do budoucna? Square Enix kvůli tomu hodlají provést zásadní restrukturalizaci svých aktivit, což obvykle značí propouštění nebo rušení projektů, ač zatím nic konkrétního neoznámili. Nejvíce se chtějí zaměřit na přehodnocení svých obchodních modelů, což není nic jiného než upozadění krabicovek a důraz na Free-2-Play nebo digitální distribuci. Čili hardcore hráči nemusejí smutnit, nebudou hozeni přes palubu (jako třeba u Disney), na tyto výsledky doplatí hlavně kamenné obchody a obří projekty, které za mnoho let spolknou moc peněz na vývoj i marketing, že ani miliony kusů nezajistí jejich ziskovost, což trochu připomíná stav u EA (viz cíle Dead Space 3).

Read this next