Skip to main content

Recenze druhého přídavku Hearthfire pro Skyrim

Stavíme svůj sen na samotce u lesa.

Necítíte se ve Skyrimu jako doma? Přespávání pod mostem na karimatce mrtvého bandity je vám proti srsti? A ve městech si nemůžete z nabídky nemovitostí vybrat, ať již kvůli pochybné historii domu, nebo vám třeba nesedí sousedé? S druhým přídavkem je všem těmto trablím konec. Konečně si můžete od základu vybudovat své vlastní sídlo hezky na samotce u lesa a tam se oddávat vašim alchymistickým pokusům, bez stížností sousedů na rušení nočního klidu.

Obsahově je Hearthfire úplně něco jiného, než nedávno recenzovaný první přídavek Dawnguard. Zatímco ten se zaměřovat na množství obsahu a příběh, Hearthfire obsahu přidává méně a natahuje jej, jak jen to jde. Cílem se spíše o něco posílit celkovou atmosféru a vžití do herního světa.

Po instalaci nového balíčku si vás ve hře najde kurýr a dozvíte se, že se uvolnilo několik pozemků, o které možná budete mít zájem. A dostanete dopis, který vás nasměruje do sirotčince v Riftenu, kde se případným zájemcům o adopci rozdávají sirotci. Od té chvíle si můžete jít zakoupit dostupné pozemky a na nich postupně začít budovat. Nejprve malé chatky, které se později rozrostou na větší sídla.

Budování domu je relativně lineární. Každý dům může mít až pět částí. Z čehož u tří z nich si můžete vybrat, kterou místnost budou obsahovat a stavět je v libovolném pořadí. Okolo domu lze postavit několik různých drobností od včelínů po zahradu, kam si zasadíte, co potřebujete, takže v rozestavěné fázi se mohou jednotlivé domy dosti lišit. Ale když porovnáte dva plně vybavené baráčky dvou různých hráčů, příliš odlišné nebudou. Leda tak poházeným harampádím z dungeonů.

Celý postup je úmyslně natahován nutným grindováním. Každá část domu se staví v několika krocích. Nejdřív například základy, poté zdi, klenba na středu, střešní krytina a na závěr dveře. Do té doby nemůžete danou místnost ani používat. Může to znít jako otrava, ale stavění je rychlé. Tedy pokud vlastníte materiál. A je poměrně hezké vidět, jak stavba roste před očima. Přišlo mi to lepší řešení, než když by se před vámi instantně vyloupl hotový kus nového domu.

Každá stavební etapa stojí materiál. Stejně tak jako každý nový kus nábytku a vybavení, který poté vyrábíte pro již hotové místnosti. A zde právě nastává ta zdlouhavější část - shánění ingrediencí. Těch kompletně vybavený dům potřebuje tuny. A ještě více, pokud domů budujete najednou několik.

Ani veteráni, kteří již mají nahrané stovky hodin a plné truhlice materiálů, nejsou úplně za vodou. Většina surovin pro stavbu domů je v datadisku Hearthfire zcela nová, takže je musíte začít shánět od nuly. A čeká vás tak spousta těžení, obíhání obchůdků a výroby polotovarů u kovářů.

Neřekl bych, že se jedná přímo o zápor. Rychlost stavebních prací je zde zpomalena tak, že si svou luxusní vilu musíte odedřít v průběhu delšího hraní. Což mě přivádí k hlavnímu bodu recenze....a to, že tento datadisk není pro každého. Pokud již máte hru dohranou a od přídavků čekáte, že vám herní dobu natáhnout a budou zábavné samy o sobě (například čistě procházení příběhem Dawnguardu bylo zábavné, i když jste již všechny ostatní questy splnili), v takovém případě budete Hearthfire zklamáni. Dočkáte se pouze předlouhého sběratelského questu, kde výsledek nebude stát za ty hodiny námahy.

Trailer ze Skyrim: Hearthfire

Pokud jste ale ve Skyrimu někde na začátku, nebo jej plánuje rozehrát znovu a tomuto přídavku se tedy nebudete věnovat naplno a exkluzivně, nýbrž pouze občas, když budete mít cestu okolo, tak se podíváte, co nového si můžete dovolit postavit. Když si v průběhu celé základní hry pomalu vybudujete a zabydlíte svůj baráček, pak si nový obsah budete asi chválit. Umožní vám se lépe vžít do světa a mít pocit, že jste v něm i něco vytvořili.

Sledujte úvodní minuty z rozehrávání Hearthfire na videu.

Takový hotový domek je potom radost navštěvovat, protože se stane bohatým zdrojem různých surovin. Třeba i těch hůře sehnatelných. Ale podobně jako jsem již zmínil v předchozích odstavcích, plody své stavební práce sklidíte pouze, pokud budete Skyrim hrát i nadále. Pokud již máte hru dohranou a pouze chcete rychle zbouchnout barák, podívat se jak vypadá a hru zase odložit, potom přijde vaše práce celkem vniveč a žádné odměny se nedočkáte.

Pokud baráček dostatečně rozšíříte a vybavíte, můžete do něj přestěhovat svoji manželku či manžela. A pokud toužíte po rodině, tak vyrazíte do ulic adoptovat nějaké osiřelé dítě. Hra vás sama nasměruje do sirotčince. Ale s trochou snahy a hledání lze dělat hodného strýčka i pár ušmudlancům z ulice. A když vydržíte, možná se vaše rodina rozroste i o nějakého toho domácího mazlíčka.

Někoho můžete zamrzet, že děti lze pouze adoptovat a nelze si udělat vlastní. Ale ono to má asi svůj význam. Dny ve Skyrimu plynou relativně pomalu, takže byste celou dobu pečovali o novorozeně. A to by mělo minimum interakcí. Hlavní výhoda plné rodiny spočívá v lepších bonusech, které dostanete za přespání ve vašem domě.

Zdá-li se vám sídlo stále prázdné, není problém si do něj najmout sluhu, který pomůže se sháněním některých materiálů. Dále třeba barda, pokud se vám nechtějí navštěvovat po hospodách. A možností je i soukromý vozka, který má smysl pouze pro role-play hráče. Ostatní stejně použijí rychlé cestování zdarma a tato volba jim tedy nic moc nového nepřinese.

Druhé DLC Hearthfire pro Skyrim vyšlo minulý týden na X360, asi s měsíčním odstupem lze čekat i PC verzi (ta PS3 je ve hvězdách).

Osazenstvo domu tu tedy spíše hraje roli interaktivnějšího vybavení domu. Nejsou s nimi spojené nějaké větší questy nebo třeba celá questová linie. Pouze si několik starých typů NPC můžete sesypat pod jednu střechu. Poskytnou vám nějaké výhody, jako je poobchodování pár surovin. Někdy totiž pomohou v boji proti občasným nájezdům nepřátel, kteří si zamanuli vaše sídlo násilím obsadit, když jim dáte příkaz typu "Následujte mě".

VERDIKT: I když je mi jasné, že ne každého tento přídavek nadchne, tak je příjemné vidět, že Bethesda s každou novou hrou přináší více obsahu. Tento datadisk je opět krokem vpřed oproti těm z Oblivinu, kde šlo nové domky stáhnout také. Ale každý hezky zaplacený zvlášť a již hotový. Bez jakékoliv interaktivity a herního cíle. Tím, že zde máte všechny nové ubikace v jednom balíčku a ještě se podílíte na jejich vzniku, mi to přijde jako slušný posun kupředu. Datadisk se navíc prodává za lidových 100 Kč, což mi přijde tak akorát.

6 / 10

Read this next