Recenze datadisku Dawnguard pro Skyrim
Nenásilné zasazení vlkodlaků a upírů do původní hry.
Přestože jsou datadisky pro Skyrim spojeny s problémy, jako jejich (ne)rozchození na PS3 nebo nemožnost legálně koupit jejich PC verzi z ČR (na tom se má tento měsíc něco změnit), je potřeba uznat jednu věc. A to že Bethesda ušla pořádný kus cesty od dob koňských brnění či podobných nesmyslů.
Upírem i vlkodlakem můžete být i v základním Skyrimu (recenze, 10/10), ale pouze ve zjednodušené formě. První větší přídavek Dawnguard obě možnosti zpracovává hlouběji. Jak po herní, tak po příběhové stránce. Po nainstalování přídavku již vampirismus není jen otravná choroba. A vlkodlactví neznamená pouze možnost dočasné transformace. Krom příběhového zpracování dostává každá mutace svůj strom schopností, takže máte mnohem více motivace využívat svých speciálních vlastností.
S novým obsahem je spor obou stran mnohem reálnější a interaktivnější díky dvěma novým frakcím, které mezi sebou vedou odvěkou válku. Jenže v poslední době se upíři ukazují mnohem častěji, než je obvyklé. Jako by měli za lubem něco velkého. Přidáte se na jejich stranu a pomůžete s jejich plánem? Nebo se spolčíte s lovci upírů a překazíte jim jejich akci, ať už se jedná o cokoliv?
Volba je jen na vás. A není příliš snadná. Podobně jako ve válce Imperiálů a Stormcloaků, nebo v možnosti hrát alternativní linii Temného Bratrstva, se můžete přidat jen k jedné straně. Pokud chcete vidět, čím se liší obsah za druhou stranu, musíte si hru zahrát znovu.
Dvě verze hlavní linie nejsou to jediné, co přídavek Dawnguard nabízí. Dočkáte se samozřejmě i několika různě obsáhlých vedlejších úkolů. Oficiální možnosti bojovat na koni (když nepočítáme PC mody). Několika nových typů dungeonů. A navíc alespoň částečné rozšíření hry téměř ve všech ohledech. Ve světě narazíte na nové náhodné události, prolistujete si v nových knihách, sejmete nové typy nepřátel nebo naleznete nové předměty a zbraně. Z nich lze vyjmenovat kompletně nový typ střelných zbraní v podobě kuší či dračí set výzbroje nablízko. Na mapě jsem narazil i na nějaké úplně nové lokace, které se neváží ke questům a čekají pouze na náhodné odhalení.
Co se mi na novém datadisku líbilo nejvíce, je jeho nenásilné zasazení do původní hry. Již se nejedná o klasický samostatný datadisk, který se odehrává ve zcela separátní lokaci, jako tomu bylo v Oblivinu a obou nových Falloutech. Dawnguard není nový obsah, který by ležel odděleně zcela bokem. Naopak je kompletně implementován do původní hry, kterou rozšiřuje.
To znamená, že celá hra se odehrává na původní mapě a nejste nuceni hrát nové questy mimo původní hru. Ale lze je hrát normálně v průběhu hry jako jakoukoliv jinou frakci. Dawnguard samozřejmě nabízí mnoho nových lokací. Některé opravdu rozsáhlé. Ale ty jsou zpracovány formou nových dungeonů, které leží na existující mapě.
Krom toho na nový obsah nenarazíte pouze v nových lokacích. Ale byl provázán i s původní hrou. Takže i při návštěvě starých dungeonů z původního Skyrimu narazíte na nové knihy, nepřátele či předměty. Svázanost původní hry a datadisku se zdařila na jedničku. Pokud by někdo hru spustil až s datadiskem a na internetu si předem nepřečetl, jaký obsah patří k Downguardu, tak ani nepozná, kdy hraje datadisk a kdy původní hru, což se mi velmi líbilo a dávám za to obří plus.
Pro mě osobně se jedná o mnohem lepší řešení, než třeba v New Vegas, kde při cestě do nové lokace naskočila ošklivá tabulka s textem: "Právě vstupujete do nové lokace. Dokud ji nedohrajete, nebudete se moci vrátit. Ideální level pro hraní tohoto obsahu je 20-25. Přejete si opravdu vstoupit?" Řešení Dawnguardu mi přijde mnohem přirozenější a tím i nabízí lepší celkový zážitek.
Dawnguard vyšel pro X360 začátkem prázdnin a tento týden na něj navázal druhý přídavek Hearthfire.
Délka přídavku se těžko hodnotí. Záleží, zda pojedete jen nové questy, nebo zda v průběhu budete plnit jiné úkoly. I na tom, kolik světa máte již prozkoumáno. A zda k novým dungeonům budete muset utíkat pěšky. Nebo využijete možnosti quick travel. Odhaduji však, že dobrých 6 až 8 hodin vám hraní zabere, což myslím není vůbec špatné.
VERDIKT: Dawnguard je opravdu povedený přídavek. Nejen, že přidává dvě nové frakce, ale hru, alespoň částečně, rozšiřuje snad ve všech ohledech. Takže na novinky narazíte, i když zrovna nepleníte nově přidané dungeony. Přesto se jedná spíše o novinky, které pouze rozšiřují existující herní prvky. Ale novinek, jako je třeba boj na koních, tu příliš nepotkáte. Takže čekejte starý dobrý Skyrim s delší herní dobou. Nečekejte výrazně obohacenou hratelnost. Ta zůstává stejná, jen si ji užijete v nových lokacích a questech.