Skupování studií konglomeráty škodí, navezl se bývalý šéf Sony do akvizic Microsoftu
+ stále mu nevychází matematika Game Pass vs. rostoucí náklady PS5 her.
Když podobně o neudržitelnosti vystoupil před rokem, vyvolal vášnivou polemiku, která nakonec vedla ke zvýšení cen u nextgen her.
Nyní Shawn Layden, bývalý ředitel PlayStation, promluvil před poradním sborem Streamline Media Group na to samé téma, i co ho trápí v herním průmyslu jako celku, reportují GamesIndustry.
Podle něj jsme poslední dobou svědky konzolidace trhu, která škodí pestrosti her. Bere totiž spoustu figurek z pomyslného herního stolu, ty jsou vcucnuty do obřích aglomerátů a končí to potížemi, že hry jsou na jedno brdo, resp. kutí se jen určité žánry a typy pokračování či remaků.
"Hudba tvoří v tržbách jen pětinu toho co hry, ale její kulturní dopad je stokrát větší než hraní. Některé mé oblíbené kousky nemají šanci dostat se na pódium, namísto toho po této konzolidaci trhu budeme pořád mluvit jen s těmi samými lidmi a hrát ty samé příběhy tím stejným způsobem co minule."
Je očividné, že tím narážel hlavně na kroky dříve konkurenčního Microsoftu, jako byla jeho akvizice Bethesdy, ale i řady jiných studií. Sony sice občas někoho koupí také, ale nemá takové finanční možnosti a spíš si pod sebe jen bere studia jako Insomniac či Housemarque, se kterými dlouhá léta spolupracovala na exkluzivitách.
Veterán Layden je také znepokojen ohledně rostoucích nákladů na vývoj PlayStation exkluzivit i menších nezávislých titulů, kterým už dnes nestačí rozpočet 15 tisíc dolarů a požadují více peněz. S každou novou generací se prý náklady skoro zdvojásobí.
Zatímco PS4 tituly stálo vyvinout asi 100 až 150 milionů dolarů, u PS5 her nebude těžké překonat hranici 200 milionů dolarů. Navíc klesne počet firem, které budou schopny takové drahé hry připravit.
Prý proto bude velmi složité až nemožné přejít na model předplatného typu Xbox Game Pass s účtováním jen 10 dolarů měsíčně za nové AAA pecky. Museli byste totiž mít 500 milionů předplatitelů, aby se investice vůbec pokryla. Jenže zákazníků na konzolích je celkově jen asi 250 milionů, takže právě o toto v příštích letech půjde - jak k takovému hraní dostat více lidí, třeba formou streamování, aby si obsah mohli užít i bez typické konzole v obýváku.