Preview SimCity se všemi informacemi
Počkat, to už je vážně třiadvacet let?
Nové SimCity sice fanoušci na internetu označují pořadovým číslem pět, ve skutečnosti se ale bude jmenovat jen SimCity, bez číslovky, jak je v éře dnešních rebootů herních sérií zvykem. První zásadní změna: zbrusu nový grafický engine Glassbox, v němž můžete volně manipulovat s kamerou a sledovat dění na mapě buďto z výšky, nebo jakoby z pohledu první osoby přímo na uliční úrovni.
Město bude od rána do noci žít svým vlastním životem: v obchodním domě se bude nakupovat, na policejní stanici pracovat, v továrně se simíci potkají na oběd a když jim nevytvoříte dost pracovních míst, sejdou se na demonstraci.
Jednotlivé budovy i celkový vzhled města si půjde přizpůsobit, jiné se promění samy - po deseti dopadených zločincích se rozroste policejní velitelství a s rostoucí populací města přibude patro zase v hasičské stanici.
Z původního SimCity (1989) přežilo jedině rozřazení částí města na obytné, obchodní a industriální čtvrti, akorát že budovy už se nebudou umísťovat jedním kliknutím. Když zadáte příkaz ke stavbě, na místo dorazí stavaři a skutečně barák postaví od základů - teprve poté před domem zaparkují stěhováci a vyloží nábytek nových nájemníků.
Podobné detaily si užijete i při stavbě továrny na kraji města: míra přiblížení, jež herní engine dovolí, je taková, že na výrobním pásu za oknem uvidíte cestovat i jednotlivé kusy uhlí.
Jestli se divíte, proč takovou informaci doprovází jen rendery zalomené kolem článku, odpověď je jednoduchá: hra je hotová teprve ze 30% a engine Glassbox se ještě musí vyladit, než ho bude smět spatřit veřejnost.
V singleplayerové i síťové složce hry se budete o událostech ve městě dozvídat díky okresním novinám SimCity Wire, které vás také upozorní na to, co se právě děje.
Zatímco jeden Simík se vesele projíždí v náklaďáku a poslouchá heavy metal, jinému začal hořet dům a tak mu nezbylo, než - dokonce v hořícím oblečení - vyskočit na střechu. Na tomto příkladu autoři demonstrují, co se stane, když ve městě včas nevybudujete policejní sbor, který by žháře ohlídal.
Síťová složka hry má vycházet z odkazu SimCity 2000 Network Edition (z roku 1996), v němž mohli primátoři jednotlivých měst sdílet poznatky nebo zápasit o to, kdo postaví lepší město. Se svými přáteli budete i v novém SimCity spravovat celý okrsek a navzájem se navštěvovat, případně obchodovat na souši, po moři či leteckou dopravou.
A stejně jako v singleplayeru si sami rozhodnete, zda chcete obyčejné město nebo úzce specializovanou metropoli - pokud je váš soused největším vývozcem uhlí na světě, proč byste si zbytečně ničili ovzduší stavbou továren? Postavte si jednu obrovskou obytnou čtvrť svých snů a uvidíte, že zájemců o bydlení bude habaděj.
Úspěchy jednotlivých primátorů mají poměřovat globální žebříčky, kde půjde srovnat hrubý domácí produkt, export atd. Pro odemčení jakéhokoliv achievementu však musíte zariskovat: když na radnici rozhodnete, aby se vybudoval důl, sice vytvoříte nová pracovní místa, zničíte si ale ovzduší. Půjdete-li na ruku lobbistům a vystavíte-li kasino, logicky stoupne zločinnost.
A stejně důležité je i to, jak se k občanům budete stavět v roli primátora. Někdo bude létat v soukromém vrtulníku, což se odrazí na tom, jak jej vnímá veřejnost, jiný bude pilně navštěvovat školy a sbírat politické body. Někomu je blahobyt obyvatel ukradený, jiný usiluje o to, aby do města přitáhl co nejvíce turistů apod.
Podle svých rozhodnutí se můžete propracovat ke zcela rozdílným výsledkům: vytvoříte sice zcela čisté město, nad nímž by každý ekolog zaplesal, ale váš městský rozpočet bude věčně hrozit bankrotem. Anebo si město zastavíte továrnami tak, že obyvatelé začnou kvůli nemocem a špatnému ovzduší houfně hynout.
A pokud budete občany zvlášť zanedbávat, může se vám to vrátit - z nezaměstnaných se někdy stanou jen žebráci v parku, jiní se ale dají na zločineckou dráhu nebo se z nich stanou žháři. A při větší koncentraci kriminálních živlů, které včas nepodchytí policie, půjde hodnota vašich pozemků strmě dolů.
Lucy Bradshaw z Maxisu dále slibuje možnost stavět pořádně křivé a divoce zakroucené ulice nebo šanci přizpůsobit si domečky jednotlivých obyvatel tak, že budou srovnatelné s detailem známým z The Sims.
Import celých domů ze Sims ale na pořadu dne není - z technických důvodů to prý není možné.
No vidíte - a to bylo řečí, že bez duchovního otce série Willa Wrighta to nepůjde. Jenže bez něj se obešel v podstatě již čtvrtý díl hry a hlavně poslední SimCity Societies (2007, na přání EA je vyvíjelo studio Tilted Mills). Nyní má Wright navíc plné ruce práce s designováním hraček a vymýšleních televizních pořadů a je dopředu jasné, že na novém SimCity se nijak nepodílí.
To, co z Maxisu v roce 2013 vyleze (odhadem na PC i konzole), má tedy současně na triku jen a jen producent Kip Katsarelis. Doufejme, že na letošní E3 (dá-li bůh, pak dokonce již příští týden na GDC) nám ukáže třeba i trochu těch sněhových bouří, padajících meteoritů, výbuchů a vůbec všech přírodních katastrof, které k sérii SimCity neodmyslitelně patří už celých...
Počkat, to už je vážně třiadvacet let?