Dojmy z bety SimCity
Starostou města se smyslem pro detaily.
Vydání nového dílu SimCity je sice už za dveřmi, ale kdo by odolal nabízené možnosti vyzkoušet si v předstihu první uzavřený betatest. K němu bylo nutné se včas přihlásit a být zařazen do užšího okruhu účastníků, které vybralo EA, v čemž jsme měli jako novináři malou protekci. Hraní probíhalo po relativně krátkou dobu, neboť přístup byl umožněn pouze od pátečního večera do pondělního rána (koncem ledna).
Trochu mě zamrzelo, že pátek i sobotu provázely spouštění a chod hry technické problémy, které se projevovaly častými výpadky herních serverů. V EA aspoň měli možnost tyto problémy řešit v testovací zátěži (od toho betatesty ostatně jsou) a snad se tak vyvarovat podobným excesům při ostrém startu. Na druhou stranu se ale hned projevila kritizovaná závislost na neustálém internetovém připojení. Stejně jako betaverzi ani finální hru si totiž nezahrajete jinak než v online režimu.
Aby toho nebylo málo, betaverze měla poměrně velká omezení, která dovolovala jen malou ochutnávku. V zásadě bych to přirovnal k časově omezenému demu. Kromě tutoriálu, který sympatickým způsobem přiblížil základní herní principy, byla možnost hrát pouze jednu menší mapu a to pevně daných 60 minut. Po uplynutí časového limitu se hra se mnou rozloučila (samozřejmě bez možnosti cokoli uložit). Sice jsem poté mohl scénář znovu rozjet, ale jen na té samé mapě a se stejnými omezenými možnostmi.
I přesto jsem si po pár hodinách strávených s touto betou udělal poměrně dobrý obrázek o tom, jakou cestou se nový díl SimCity vlastně ubírá. Je zde vidět mnohem větší smysl pro detaily, hlavně co se týká jednotlivých obyvatel a života ve městě vůbec. Cokoliv se ve městě odehraje, má tedy nějaký skutečný důvod. Pokud například policisté vyrazí do akce, tak proto, že se ve městě opravdu něco děje (třeba přepadení banky). Auta se po silnicích také nepohybují jen, aby město nevypadalo mrtvě, ale protože každý dopravní prostředek má svůj opravdový start a cíl své cesty. Simáci jezdí z práce a do práce, kamióny přiváží uhlí pro vaši elektrárnu za městem, popeláři odváží nepořádek z ulic apod.
Začátek jakékoli výstavby v nově založeném městě stojí a padá s dálniční přípojkou. Ta tvoří pomyslnou pupeční šňůru, bez které se k vám nedostane ani noha, natož noví obyvatelé či investoři. Vždy, když jsem rozjel scénář, bylo nutné nalinkovat první silnici a připojit se k dálnici a až pak začít řešit, kde a jak rozmístit jednotlivé zóny.
Silnice vůbec hrají veledůležitou roli. Autoři sáhli k razantnímu zjednodušení v oblasti výstavby inženýrských sítí. Elektřina, voda, kanalizace - to vše je vedeno automaticky skrze silnice. Jakmile tedy položíte vozovku, máte zároveň hotové i veškeré rozvody. Zapomeňte tedy na výstavbu elektrického vedení nebo piplačku s napojováním potrubí v podzemí z dřívějších dílů.
Stavební zóny známé z dřívějška (zelená rezidenční, modrá komerční a žlutá průmysl) zůstaly zachovány, jen už člověk neřeší manuálně předpokládanou hustotu zástavby ani hloubku parcely. Opět je zde úzká vazba na cesty, protože všechny stavební zóny se umísťují pouze na kraj silnice. To, jestli vám nově postavená budova bude zasahovat od silnice 2 nebo 5 čtverečků, už je v režii hry samotné. Základní rozvrstvení půdorysu města je tedy svižnější záležitostí, ale nemyslím, že by to byla změna vyloženě k horšímu.
Eurogamer v pátek večer rozdával klíče do víkendové bety, díky čemuž jste se do ní mohli zapojit i vy.
Jinde totiž vývojáři zase naopak šli více do hloubky. Příkladem jsou určité typy budov, u kterých si jde pěkně vyhrát s modulárním systémem. Větrná elektrárna se díky tomu skládá ze základní budovy a přilehlého pozemku, na který jsem mohl podle potřeby umísťovat jednotlivé stožáry s vrtulemi nebo ty stávající odebrat a zmodernizovat výkonnějším agregátem o dvojnásobném výkonu. K elektrárně šlo dokonce dokoupit i reklamní billboard, který jsem si mohl u elektrárny vztyčit. Podobně to fungovalo i u dalších městských budov. Přecpané škole jsem tak dostavěl dalším modulem nové křídlo, ke starostově (mojí) radnici přilepil dodatečné finanční oddělení apod.
Líbila se mi i potřeba umísťovat stavby znečisťující ovzduší nejen v určité vzdálenosti od obytných zón, ale také podle toho, jakým směrem obvykle foukal vítr. Taková čistička odpadních vod umístěná byť daleko ale po větru, měla horší následky, než když byla blíže k obydlím, ale vítr foukal směrem pryč od města.
Bohužel v testované betě byly nedostupné jakékoli pokročilejší stupně ekonomiky a mapa dovolila vybudovat v podstatě jen menší město, rozhodně žádnou metropoli. Přesto bylo patrné, že i v novém SimCity je nezbytné udržovat vazby s okolními městy. Když uhelná elektrárna vyčerpala místní zdroj uhlí, musel jsem zařídit, aby se potřebné palivo mohlo dovážet z oblastí mimo domovského města. To samé lze řešit třeba s dodávkami vody. Pokud pitnou vodu sami nemáte nebo je výhodnější přivádět vodu od sousedů, nemusíte vůbec provozovat vlastní vodárnu.
Hodně mě zaujaly specializace města. V zásadě jde o to přizpůsobit své město určité průmyslové či komerční oblasti. Betaverze měla otevřenou pouze specializaci "gambling", která dovolila stavět budovy provozující hazardní hry. Jak jsem si odzkoušel, přineslo to větší výdělky, ale zároveň se hodně zvedla kriminalita. Zamčené specializace nicméně představovaly další možné alternativy, jak zaměřit své město například na těžbu, obchod, kulturu či výrobu elektroniky.
Plocha s vybudovaným městem je součástí širší mapy regionu. V ní se mohou nacházet další již fungující města nebo jiné volné oblasti, kterých se můžete sami ujmout (v betě opět nedostupné) a vybudovat další město s odlišným zaměřením. Některé plochy umožňují vybudování tzv. "Great works", což jsou nákladné stavby (1 mil. §) typu mezinárodní letiště, solární farmy či vesmírné středisko. Není pochyb, že to bude mít velký vliv na fungování celého regionu. Sám si dokážu představit, že když vystavím město na způsob Las Vegas, budu nutně potřebovat dovážet turisty, kteří si přijdou zahrát a utratit své úspory. V takovém případě bude mezinárodní letiště doslova k nezaplacení.
SimCity pro PC vyjde s českými titulky už 6. března za 1249 Kč.
rezervovat na Xzone
Ještě pár slov k vizuální podobě. Jak sami vidíte z okolních obrázků, nové SimCity hodně hýří pastelovými barvami. Já to ale neberu jako výtku, sám za sebe nemám nic proti, protože stylizace nové hry se mi prostě a jednoduše líbí. Oceňuji kladení důrazu pro všemožné detaily a hlavně možnost tvořit dle libosti ulice jak podle pravítka nebo naopak zakroucené či nekonečně klikaté. Super jsou geometrické pomůcky, které se vám zobrazují při snaze vytvořit různě tvarované ulice. Není problém je nasázet vždy v požadovaném úhlu nebo vytvořit opakující se zakřivení. Je to vyloženě drobnost, ale zvlášť perfekcionalisty potěší maximálně.
Z toho, co jsem zatím viděl a mohl si vyzkoušet, si myslím, že je vše na velmi dobré cestě a nové SimCity bude výbornou budovatelskou strategií. Doufám jen, že servery opravdu ustojí počáteční nápor hráčů při březnovém ostrém startu. Další technické problémy EA by rozhodně na popularitě nepřidaly, a pokud mají hráči zkousnout nutnost neustálého online připojení, musí prostě herní servery stabilně fungovat. Slibným znamením je, že v druhé betě konané uplynulý víkend již k technickým potížím nedocházelo.