Silent Hill: Downpour
Prorazí čeští vývojáři se svým hororem?
Špinavý, zaprášený bufet plný rezavého nádobí a rozvrzaných žídlí. Murphy, statný muž v trestaneckém obleku a s podezřívavým výrazem na tváři, se rozhlédne kolem sebe a pak si uvědomí, že mu do nosu vlétl podivný pach sulfuru, zřejmě z kuchyně. "Je tohle ten plyn?" ptá se, když v další místnosti najde kohoutek a pokusí se jej utáhnout. V tu chvíli z trubek vyšlehnou plameny, okamžitě pohltí celou místnost a zatímco Murphy lapá po dechu překvapením, stejně rychle se ze stropu spustí nouzové zařízení a začne místnost kropit vodou.
Ale ne, už zase voda, pomyslí si Murphy. Voda je totiž klíčovým prvkem nové hororové akce Silent Hill: Downpour - a jak brzy pochopíte, tak i živel, kterého se člověk rychle naučí nenávidět.
Během vteřiny se totiž realita rozplyne, zdi i strop kuchyně odlétnou několik desítek metrů směrem do zapomnění a interiér místnosti vyplní staré trubky, obrovité a hypnoticky klidné větráky, dokonce i kočičí hlavy na černobílé podlaze. Nenápadná sprška ze stropu se změnila v hotový liják, podle kterého se hra ostatně jmenuje, a Murphy má nyní vodu až po kolena. Teď je třeba rychle najít další kohoutek, což se hrdinovi o pár chvil později skutečně podaří. Voda ustoupí a uvolní tak cestu ke dveřím, které se navzdory všem fyzikálním zákonům i základům perspektivy ohýbají jako z nějakého Escherova obrazu.
V další místnosti to nevypadá o moc lépe: zdmi proniká sytá černá mlha, na každém kroku praská elektřina a v jedné z chodeb začne Murphyho s šíleným jekotem pronásledovat jakási neforemná bytost. Vyděšený hrdina utíká koridory, strhává přitom police i knihovny a snaží se příšeře zatarasit cestu. V jednu chvíli si všimne, že na stropě teče voda jako řeka obrácená naruby - a právě v ten moment, kdy Murphy zvedne hlavu, se svět obrátí o 90 stupňů a hrdina rázem klouže po stěně a naráží do všeho, co předtím příšeře strčil do cesty.
Nakonec ho jako na tobogánu vyplivne jedna zvlášť velká trubka a prostředí se zase kompletně změní: je tu útulná místnůstka s červeným koberečkem, gramofon a houpací křeslo. Podivné, ale alespoň jste se zbavili svého pronásledovatele. Murphy za křeslem překvapivě najde další kuchyňský kohoutek a odkryje si tak cestu do chodby, u jejíhož stropu se zlověstně houpají malé lampičky. Zdá se, že schodiště vede nahoru, jenže s každým dalším krokem se na konci vyrobí nový schod!
Murphy to ještě chvílí zkouší, pak otráveně sleze dolů a ke svému překvapení tu objeví nové dveře, za nimiž se opět skrývá ten samý bufet jako na začátku, tentokrát už bez dalších záludných překvapení nebo hororových příšer. Byl to sen nebo přelud? Tak jako tak jste se právě vrátili do reality. Vězte, že už po pár desítkách minut hraní vám budou tyhle chvilky připadat jako neskonalá úleva.
Tento poněkud obsáhlejší úvod ilustruje, co lze čekat od v pořadí již osmého dílu horovové série Silent Hill. Tentokrát by měli čeští a slovenští fanoušci série být zvlášť napjatí, protože Konami vývoj hry svěřilo nenápadným brněnským vývojářům Vatra Games. Ti mají na svém kontě doposud jen konzolovou arkádu Rush 'N Attack, což je ale v žádném případě nediskvalifikuje z tvorby nástupce celosvětově proslulé akční hry. Naopak, Vatra jsou tu v pozici, kdy mohou jedině překvapit - a nebylo už na čase, aby ve světě prosluli další čeští vývojáři?
Jádro týmu pod vedením lead designéra Marka Berky přitom tvoří někdejší zaměstnanci Illusion Softworks, kteří mají zkušenosti z práce na Mafii, Hidden & Dangerous nebo třeba Vietcongu. A že nový díl Silent Hillu vzniká v Brně se ostatně líbí i americkým producentům, kteří v prvním vývojářském deníčku nadšeně rozmlouvají o starých zbrojovkách na okraji Brna nebo o mumiích v podzemních katakombách.
Kdo má s touto herní sérií nějaké zkušenosti, neměla by ho změna hlavního hrdiny překvapit. Ostatně podle Konami je jedinou konzistentní postavou celého Silent Hillu právě stejnojmenné nenápadné městečko, které je pro někoho příjemnou lázeňskou oddychovkou a v jiném probudí ta nejhorší traumata a dětské noční můry. Ačkoliv tentokrát budete svůj čas trávit především na jihovýchodním cípu města, který předchozí díly ignorovaly, čeká vás prostředí rozsáhlejší než v kterémkoliv předchozím Silent Hillu. Dokonce tak velké, že autoři museli do hry implentovat podzemku, kterou se rychleji přemístíte z jednoho konce na druhý.