Skip to main content

Shaun White Skateboarding

Jak jeden skejťák dokáže změnit svět!

Byl jsem rád, že na podzim opět nevyšlo Skate. Přeci jen minulý ročník byl až moc podobný dvojce a další porce prkénkaření v režii EA by mě nebavila. Mezírku na trhu ale bleskurychle vyplnil Ubisoft a „svou značku" Shaun White přesunul ze snowboardu právě na skejt. A mimochodem to opět kvituji s povděkem, protože jak byl první sněhový Shaun White perfektní Wii Balance board hra, dvojka mě vysloveně nudila. Nicméně skateboarding od slavného sportovce jsem nehrál na Wii, ale na Xboxu 360.

Hned zpočátku musím říci, že Shaun White Skateboarding není čistokrevná skejťácká hra. Sice je plná ollie, backflipů a salt na U rampách, a ačkoliv je ovládací model docela podobný Skate, nejde v žádném případě o seriózní simulaci. Nejlépe bych ji charakterizoval jako akční adventuru na čtyřech kolečkách a zahnuté desce. Navíc je zasazená do alternativní budoucnosti s důrazem na příběhovou kampaň.

V úvodním videu sledujete, jak všemocné Ministerstvo právě chytilo Shauna Whitea. Vy, jako ctihodný občan vísky New Harmony, jste z nějakého důvodu posledním, kdo se s ním před cestou za mříže setká. A jen tak mimochodem od něj dostanete skejt. To vás ovlivní natolik, že se z uhlazeného občana rázem měníte v ujetého prknaře. Před dveřmi věznice vás čeká starší pán podobný G-manovi z Half-life. Je vaším mentorem, s nímž se budete často setkávat. Naučí vás nové dovednosti a směřuje vás k povstání proti Ministerstvu a osvobození Shauna z vězení.

Abyste chápali, město New Harmony je jako vystřižené z románu George Orwella - 1984. Ze světa zmizely barvy, všichni občané poslušně chodí z práce domů, hodiny zírají do předepsaného obrázku, nosí stejné šaty a snaží se nevyčnívat, protože: „Být průměrný je skvělé". A právě vaše skejťácké akce, triky a skoky přetvářejí ulice a domy opět v pestrobarevnou džungli velkoměsta se spoustou příležitostí k dovádění.

Ježděním a triky nejenže oživujete polomrtvý svět a na svou stranu v boji proti Ministerstvu získáváte ostatní, ale rovněž plníte flow. To je mana tohoto světa a čím lépe jezdíte, tím vyšší flow získáváte, což je vidět na ukazateli v dolní části obrazovky. Flow má tři stupně a pro určité akce, jako například znovuotevření skejťáckých obchodů, ho potřebujete mít maximum. Pro jiné, například pro přetváření prostředí, stačí mít dílek jeden nebo dva. Místa, která svým ježděním můžete ovlivnit, jsou označena světélkujícími obdélníky. Když v jejich blízkosti s nabitým flow provedete trik, od prkna vyletí tlaková vlna a změní dané místo. Rovné zdi se zakulatí, na silnicích se vytvarují boule, nebo se schody vyhladí na nakloněné plošiny.

To je velký rozdíl oproti sérii Skate, kdy jste při přejíždění mezi úkoly sice mohli provádět na prkně skopičiny, ale herně ani vizuálně to nemělo valný smysl. Naopak zde se snažíte rozzářit všechna zákoutí a změnit šedý svět ve skejtové nebe. Při tom nabíjíte flow, které se vždycky hodí pro posunutí v příběhu. Díky tomu, že všechno co děláte, vás určitým způsobem posunuje vpřed, hratelnost příjemně plyne. U Skate jsem musel plnit přesně zadané úkoly typu: „na tomhle zábradlí udělej tři triky v tomhle pořadí..." Zde vás nikdo k ničemu nenutí a hra vám dává naprostou svobodu.

Mimo hlavní úkoly můžete hledat skryté předměty, které vám přidají nějaké to tričko nebo jiný design prkna, nebo zkoušet výzvy, za něž získáváte zkušenostní body. Ty už sice přesnější zadání mají, ale nikdy ne tak striktní. A právě na tomto místě se láme chleba. Nad zlehka plynoucí hratelností spousta příznivců skejtových her zlomí hůl. Primárně totiž nejde o ježdění na prkně, protože to je jen prostředek ke splnění cílů, nikoliv jádro hry. A to jsme teprve na začátku seznamu arkádově adventurních vlastností.

Po první polovině hry, která pluje po klidných vodách celkem realistického skateboardování, se přeneseme do skejtového sci-fi. Kromě flow je velmi podstatným prvkem takzvané šejpování (shaping). Nejprve se naučíte jezdit po jakýchsi zelených kolejnicích, které se pod vaším prknem kroutí a stoupají na šílená místa. Podobně statické jsou i urychlovací čtvrt-rampy, které vytvarujete prostým najetím na jejich symbol. Tyhle první speciality nemůžete nijak ovlivnit, ale ty další už ano.

Najetím na začátek cesty se pod prknem rozvlní zelená hmota, kterou ohýbáte nahoru nebo dolů. Tím se dostanete na další dříve nedostupná místa. Posléze se ze zmíněných kolejnic stanou plně tvarovatelné cesty. Najedete na rouru a analogovým joystickem ji prostě směrujete, kam potřebujete. Zelené trubky na sebe navazujete a vytváříte desítky metrů nad zemí surrealistické skejtové cesty.