Skip to main content

Sega zveřejnila důkazy, proč za falešnou propagaci Aliens Colonial Marines může Gearbox

Neuvěřitelný příběh marketingu AAA hry.

Zvenčí se takřka každý domnívá, že při tvorbě AAA hry podle takového legendárního filmu pod dohledem 20th Century Fox musí všechno odsýpat jako hodinky. Že zainteresovaní jsou dokonalí profesionálové, kteří dodržují dohody, umějí se ovládat, jejich jednání probíhají zásadně slušně, nedochází k žádným tahanicím a že plánování marketingu neprobíhá amatérským způsobem. Ale jak to trefně komentoval jeden nejmenovaný vývojář, jsou to také jenom lidi.

Z nových podkladů dodaných pro soudní při ohledně zavádějící reklamy Aliens: Colonial Marines, která jinak už byla uzavřena dohodou se Segou, se totiž na veřejnost dostaly neuvěritelné věci. Sega se v nich snaží přesvědčit, že odpovědnost za problémy nese studio Gearbox, který se z toho před měsícem snažilo vyvléknout, že prý s klamáním zákazníků nemělo nic společného.

Jenže ze zápisků z porad, kde se spřádaly plány na propagaci hry, vyplývá, že hlavní osobou za inkriminovanou prezentací na veletrhu E3 2011 byl právě Randy Pitchford z Gearboxu. Docela tvrdě prosazoval před zástupci Segy, že dokáže připravit předváděčku, kterou ohromí jak obchodní partnery, tak novináře. To se sice tehdy stalo a i autor tohoto článku odcházel z temné místnosti s otevřenou pusou (viz dobové dojmy), ale neodpovídalo to za pár let vůbec podobě finální prodávané hry.

Pitchford se dle spisu také dost montoval do aktivit Segy, když například kritizoval její znovuoznámení hry a chtěl ji promovat slůvky "nová" namísto "jiná než Alien vs Predator". Ptal se také partnera po důvodech, shazoval význam ocenění E3 Awards (protože se nepromítly do odbytu Epic Mickey) a v sepsané dohodě si vymohl určitou svobodu v PR aktivitách. Zdůvodňoval to tím, že prý "je celebritou, která má garantované místo v titulcích napříč světovými médii".

Později to vyústilo v potyčku mezi vývojářem a vydavatelem, když brand manažer Segy poslal po úniku informací o hře naštvaný email kolegům, podle nějž si prý Randy Pitchford "kurňa dělá, cokoli chce", ačkoli ho před tím opakovaně varovali a chtěli vše nejprve schvalovat. Souvisí to i s pověřením bývalého novináře Steva Gibsona z Gearboxu, který je prý "talentovaný v dojednávání pokrytí na webech ovlivňujících očekávání hry".

Z tohoto unikátního nahlédnutí za oponu marketingu velkých her se také dozvíte jiné perličky z dohody obou firem: že při nastání nějaké kauzy či vynoření se negativní zprávy musí promptně a bez ostychu vše komentovat, že chtějí správně načasovat vypuštění efektních obrázků a videí, že budou tlačit 24-hodinové exkluzivity pro maximalizaci potenciálu nebo že musejí udržet trvalý rozruch kolem hry, zejména po 120 a 180 dnech od vydání, aby si tím zajistily zachování prostoru v kamenných obchodech.

Výborným čtivem je i dokument o tom, na jaký typ zákazníků mělo být Aliens Colonial Marines primárně cíleno: Tací prý rádi stráví celý večer koukáním na sci-fi biják a trénují headshoty v Modern Warfare 2, ale zároveň jsou podezřívaví vůči novým značkám. Pro oslovení tohoto publika prý "nejde šlápnout vedle s badass střílečkou". Mezi argumenty, čím tyto hráče přesvědčit k důvěře ve hru, bylo mimojiné odvolávání se na "kvalitního vývojáře, který ujistí, že jde i o kvalitní hru" - ve skutečnosti přitom vývoj outsourcovali najatí TimeGate Studios.

Read this next