Rozhovor se zakladatelem Eurogameru
Šéf celoevropské sítě se ohlíží za milníky.
V roce 1999 si dva bratři žijící v Anglii založili vlastní web určený pro komunitu hráčů, jejíž se cítili být členy. Nyní o 10 let později je již Eurogamer vedoucí nezávislé herní médium v Evropě s celou sítí mezinárodních poboček. O rozmachu Eurogameru si povídal britský magazín MCV s jedním ze zakladatelů, Rupertem Lomanem:
Jak vlastně celý Eurogamer vznikl?
Můj bratr Nick a já jsme jako hardcore hráči trávili mnoho hodin u online zápasů ve hře Quake II. I když jsme především rádi vyhrávali, začali jsme také pořádat LAN párty a online ligy v této hře. Později jsme se s pomocí několika přátel z online komunity rozhodli vytvořit webovou stránku, na které jsme se chtěli v komunitě bavit i o jiných hrách, než jen o našem oblíbeném Quakeovi. Nu a tak vlastně vznikl Eurogamer.
Ovšem nebrali jsme to tenkrát jako dobrý byznys nebo výdělek, protože na webu jsme tehdy ani neměli místo pro reklamu. Jenže jak se okruh čtenářů rozšiřoval, tak o náš web začali mít zájem distributoři, kteří chtěli propagovat své hry před našimi čtenáři. Když jsme tak vydělali první peníze, mohli jsme si již dovolit zaměstnat nějaké autory a začali jsme tak více růst až do nynější podoby.
Jaký se vám osvědčil recept na velké mediální hráče jako je IGN, nebo Gamespot?
Možná to bude znít jako klišé, ale my jsme se nikdy nesoustředili na to, jak to dělají ostatní. Lidé se prostě sami přesvědčili, že máme trochu jiné zaměření, než ostatní online média. A já to ani nepovažuji za nějakou bitvu, nyní se nám daří velmi dobře.
Eurogamer se rozšířil i do mnoha evropských států. Můžeme v budoucnu očekávat expanzi ještě do dalších zemí?
Nyní máme národní redakce ve všech pro nás klíčových zemích, takže nějaké další velké rozšiřování zatím neplánujeme. Nicméně pokud uvidíme vhodnou příležitost, rozšíření určitě nevylučujeme. Všechno je to o tom, najít v každé zemi vhodného partnera, protože bez něj to není možné vůbec provést.
Nyní se hlavně zaměřujeme na koordinaci společného pan-evropského redakčního systému, obsahu a marketingu. Naše lokální evropské pobočky dosáhly mety dvou milionů uživatelů, přičemž si uvědomte, že většina z lokálních portálů není starších více než jeden rok.
A co třeba takový USgamer nebo Asiagamer? Tedy rozšíření za hranice Evropy?
V tuto chvíli takové plány vůbec nemáme, ale úplně to nevylučujeme.
Závěrem, jak odhaduješ, že bude pro Eurogamer Network vypadat dalších deset let?
Je nemožné věštit, co se stane v příštích deseti letech. Pokud se ohlédnu zpět do roku 1999, nedokázal bych předpovědět ani zlomek toho, co se všechno realizovalo. Nyní připravujeme několik novinek ke spuštění, které jsou něco úplně jiného než dosud a jsem z nich nadšen.
Milníky Eurogameru
4. 9. 1999 – U příležitosti výstavy ECTS v Londýně bratři Lomanové spouští portál Eurogamer ve Velké Británii.
Září 2001 – První placená reklamní kampaň na Eurogameru.
Září 2002 – Eurogamer má poprvé vlastní stánek na výstavě ECTS.
Květen 2005 – Kompletní změna designu stránek, která zčástí přetrvává dodnes.
Listopad 2005 – Eurogamer dosáhl 977 000 unikátních uživatelů.
Prosinec 2005 – Spuštěna Eurogamer TV – část portálu zaměřená na video.
Květen 2006 – Jako první webová stránka z Británie je Eurogamer TV dostupná skrze službu Xbox Live.
Srpen 2006 – Zprovozněna první místní pobočka v Německu – Eurogamer.de.
Duben 2007 – Vzniká komunitní služba Eurogamers.
Říjen 2007 – Eurogamer poprvé získává prestižní cenu Games Media Awards.
Leden 2008 – Šéfredaktorem britského EG se stává Tom Bramwell.
Květen 2008 – Rozjeta portugalská pobočka, jež patří mezi ty nejlepší a která byla impulsem pro vznik té české.
Červen 2008 – Komunita Eurogameru má 250 tisíc registrovaných uživatelů.
Leden 2009 – Celoevropská síť Eurogameru dosahuje mety 3,7 milionu unikátních návštěvníků v posledním nezávislém auditu ABC.
Červen 2009 – Spouští se česká odnož Eurogameru, následovaná tou dánskou a belgickou.
4. září 2009 – Eurogamer slaví 10 let od svého vzniku.