ROZHOVOR s tvůrci obávané protipirátské ochrany Denuvo
Vyvrací mýty a oceňují její dlouhé neprolomení.
Pokud někdo vytvoří produkt, který internetová komunita diskutérů vyloženě nesnáší a piráti zuří, že si kvůli němu nemohli nebo stále nemohou stahovat hry jako FIFA 15, Lords of the Fallen či Dragon Age Inqusition (jako kdykoli jindy), nemá obvykle koule na to, aby se té překypující nenávisti postavil čelem a o jeho práci veřejně promluvil.
Ne tak tvůrci obávané protikopírovací ochrany z rakouské firmy Denuvo. Poskytli Eurogameru exkluzivní rozhovor, ve kterém ocenili trvanlivost jejich řešení a také vyvrátili časté mýty. Statečný odpovídající ale raději nechtěl zveřejnit jeho skutečné jméno, aby mu tato publicita nepřivodila obtíže, což se dá chápat. Jeho odpovědi jsou pod každým nadpisem:
Jak vlastně funguje Denuvo?
Nejedná se o řešení DRM (Digital Rights Managment) v pravém slova smyslu. Úkolem Denuvo je zabránit debugování, reverznímu inženýrství a změně spouštěcích souborů. Stručně řečeno, zastavuje manipulaci s hrami, říkáme mu Anti-Tamper, ale přesný způsob samozřejmě zůstává obchodním tajemstvím. Pokud náš systém přidáte ke hře bez DRM, jako je Steam, bude nečinný. Funguje pouze v kombinaci s nějakým již existujícím DRM systémem.
Co říkáte na těch několik týdnů, po něž vaše ochrana odolala u Dragon Age Inquisition PC?
Jsme extrémně potěšeni s výsledky naší práce. Mějte na vědomí, že většina PC her je cracknuta a zpirátěna hned v den vydání, pokud ne dříve. Takže ochránění her ze 100% před piráty po dobu několika týdnů nebo dokonce měsíců je v herním průmyslu bezprecedentní úspěch.
Vedete si nějakou statistiku?
Víme, že každá chráněná hra bude jednoho dne cracknuta. Ale neustálé inovace našeho systému zařizují, že jsme o krok napřed a že dovolujeme našim zákazníkům (výrobcům her), aby jejich duševní vlastnictví zůstalo v bezpečí. Například u FIFA 13 trvalo 13 dnů, než byla naše Anti-Tamper ochrana cracknuta. Proto jsme ji vylepšili a u FIFA 14 to pak trvalo 46 dnů. Letos u FIFA 15 jsme opět učinili nějaká vylepšení a už se blížíme 90 dnům bez existujícího cracku (u Dragon Age Inquisition trvalo čínské pirátské skupině 3DM celý listopad, než ochranu od Denuvo prolomila a vydala funkční verzi).
Co je pravdy na tom, že řešení od vaší firmy Denuvo poškozuje SSD hardisky, jak se spekulovalo?
Jde o kompletní nesmysl, čerpající pouze z toho, co někdo napsal do diskusních fór (info). Naše Anti-Tamper technologie neprovádí žádné operace pro zápis a čtení na harddisk během chodu hry. Nedávalo by to žádný smysl pro bezpečnost a mělo by to pouze negativní vliv na výkon hry.
Nezvyšuje tedy vaše ochrana HW náročnost her, jak někteří tvrdí?
Ne, nemá žádný negativní vliv na výkon her a ničím hardware navíc neždímeme, jak se spekulovalo zejména u Lords of the Fallen. Toto je jeden z nejdůležitějších požadavků od vydavatelů her, aby jejich běžní platící zákazníci nebyli ochranou nijak ovlivněni. Pouze se snažíme zpozdit zpirátění hry. (pozn. red.: i nezávislý HW rozbor od Digital Foundry potvrdil, že ochrana u Dragon Age nijak nezhoršuje chod hry).
Jak se stavíte k zvěstem, že Denuvo je údajně necracknutelné?
Některé tiskové zprávy nazvaly naše Anti-Tamper řešení jako necracknutelné, ale jsme v herní branži dostatečně dlouho na to, abychom měli realističtější pohled na věc. První hrou s naší technologií byla FIFA 13, což jsou teprve dva roky, ale náš tým tvoří stejní lidé jako předtím Sony DADC DigitalWorks. Pouze jsme nyní nezávislou společností, což nás činí pohotovějšími, co se týče důležitých rozhodnutí. Uvnitř ale máme nádech startupu.
Jaké máte další plány - myslíte si, že jste po Lords of the Fallen, Dragon Age a FIFA 15 přesvědčili herní průmysl?
Zaznamenáváme zvýšený zájem od herních vydavatelů, stejně tak od vlastníků duševního vlastnictví mimo hry (pozn.ed. - Rockstar s GTA 5 ale mezi nimi nakonec není).