DiRT 3
Vyhoví všem hráčům a vykašle se na amerikanizaci.
Je to pár let, co Codemasters vydali DiRT 2. Tehdy byl žánr rallye úplně jinde, jenže vzrůstající popularita tzv. extrémních sportů X-Games nebo oblíbených videí Kena Blocka na Youtube postavila vývojáře do úplně jiné pozice. S šéfdesignérem hry Paulem Colemanem ze společnosti Codemasters jsme se bavili o tom, zda bude DiRT 3 spíš arkáda nebo simulace, co si autoři odnesli z práce na F1, nebo jestli dokážou najít adekvátní odpověď na konkurenční službu Autolog ze série Need for Speed.
Rallye po několika letech zažívá malou renesanci. Závody WRC se sice trochu okoukaly, protože každý rok vyhrává Sébastien Loeb, a počet fanoušků i návštěvníků každým rokem klesá, ale letos se všechno změní. Vloni se do WRC dočasně vrátil Ken Block, letos už tu bude nastálo a to rallye postaví na nohy. Při tvorbě DiRT 3 na tohle myslíme a chceme fanouškům nabídnout extra obsah, o který si říkají.
Tentokrát jsme se pokusili o profesionální rallye hru s prvky pouličních závodů, Gymkhany a spojení dvou nejvýraznějších vlastností předcházejících her: toho ryze profesionálního rázu DiRT 1 a trochu extrémnější variace v podobě DiRT 2.
Normálně bychom mezi dvěma dalšími díly DiRT udělali další hru GRiD, ale poprvé jsme dostali příležitost udělat dvoje DiRTy za sebou. Díky tomu jsme víc zapracovali na fyzice a povětrnostních podmínkách, které jsme vyvinuli původně pro F1 2010.
Při vývoji jsme využili mnohem víc konzultantů z ranků skutečných jezdců rallye. Pomohlo nám, když nám Kris Meeke nebo Ken Block vysvětlili, co to známená být rallye závodníkem a jak se tahle auta opravdu chovají. Můžete si klidně závodit ve Walesu nebo strávit den za volantem Fordu Escort Mark II, ale dokud tahle auta neumíte využít na maximum a dohnat až do limitu, neoceníte ty drobnosti.
Ze simulátoru F1 2010 jsme převzali hlavně systém povětrnostních podmínek, jenže zatímco tam ho bylo potřeba kvůli změně počasí během závodu, teď ho používáme spíš k nastavení různého počasí na konkrétních tratích. Chceme, abyste během hraní cítili nějaký posun a vývoj a zjistili jsme, že s každou tratí nejlépe funguje jeden druh počasí na jednu jízdu. Ale přesto můžete začít závodit ráno, pak projezdit deštivé odpoledne, zažít pěkný západ slunce a nakonec skončit v noci se zapnutými světly. V rallye navíc hraje roli i typ povrchu: něco jiného je spustit déšt na trať plnou bláta, trávy, nebo štěrku.
Musíme myslet na ty, kteří chtějí spustit hru a hned závodit, ale zároveň také na hráče hledající skutečný simulátor. Díky změnám ve fyzikálním modelu se teď auta chovají mnohem více realisticky. Pérování funguje lépe a díky posunutému centru gravitace v autě můžete s vozem třeba smýknout do rohu, udělat efektní skandinávskou otočku zleva doprava a využít té koncentrované síly k tomu, abyste vyjeli další zatáčku. Na těchto tricích se také nejlépe naučíte mód Gymkhana.
DiRT 3 nabídne vylepšenou fyziku a lepší ovládání, ale přitom bude obsahovat i spoustu asistence pro nováčky. Kdo s rallye nemá zkušenost, bude si moci zapnout neustálou pomoc s řazením, bržděním, vyvažování vozu, nebo si třeba nechat ukázat ideální vyjetou trať. Ve finále by na nováčky měla hra působit arkádovějším dojmem, zatímco hardcore hráči ocení náš model simulace.
Neodebrali jsme ostatní disciplíny, jen jsme přidávali převážně rallye závody. V DiRT 2 jste v celé hře měli jednačtyřicet tras, teď jich je tu přes sto, a z toho 60% je čisté rallye. Díky různým povětrnostním podmínkám a denní době hra získá na pestrosti, takže nebudete stále opakovat identickou trať dokola jako ve druhém díle.
Měli jsme jasně definovaný cíl a tomu jsme podřídili všechno, od menu, až po hudbu, typ závodů, nebo způsob, jakým probíhala interakce s ostatními hráči. Mělo to prostě připomínat extrémní závody, protože se nám líbilo, jak závodníci jako Travis Pastrana, Ken Block nebo Dave Mirra do rallye vnáší soupeřivost.
Zpětně jsme se možná nechali unést. Teď jsme zrovna absolvovali tiskové konference v USA a dokonce i tam si hráči stěžovali, že jim v DiRT 2 chybělo víc rallye. Svým způsobem je to ale dobře, protože ta část našich vývojářů, která si dřív stěžovala na příliš velkou amerikanizaci hry, má teď šanci udělat opravdu hardcore rallye. Navíc si vezměte, že Travis se už věnuje výhradně závodům Nascar, takže se můžeme vesele posunout blíž k evropštějšímu stylu závodů WRC a nemusíme už mít strach, že ztratíme americké hráče.
Nechali jsme se inspirovat tím, jaký měl Ken Block úspěch na Yotube se svými Gymkhana videi, které si pustilo přes devadesát milionů lidí. Tímhle směrem půjde i DiRT 3: hráči budou moci nahrávat replaye ze hry přímo na internet přes speciální Youtube tlačítko. Na síti to pak naši lidé protřídí a vyberou nejlepší srážku, nejlepší předjetí a možná rozdělí i nějaké ceny. Hráči budou moci sdílet videa i přes sociální sítě jako Facebook nebo Twitter.
Slibujeme si od toho, že to k DiRTu 3 přitáhne i úplné nováčky - lidi, kteří si budou jen tak brouzdat po Facebooku a když najednou uvidí, že jejich kamarád nahrál vážně povedené video z Gymkhany, začnou se o tuhle hru zajímat.
Musím uznat, že Autolog od EA nás vážně zaujal, ale tou dobou už jsme byli příliš daleko ve vývojovém procesu, než abychom na to mohli adekvátně reagovat. Ale v našich příštích závodech se téhlě veci určitě hodláme věnovat.
Také jsme si z DiRTu 2 přetáhli systém statistik, které snad bude zpracovávat zvláštní aplikace na Facebooku. Když proti sobě budou zápasit dva hráči s facebookovými účty, výsledek jejich klání se bude ukazovat i na internetu, kde pak může rivalita pokračovat. Na síti si budete moci založit i vlastní automobilový klub a vůbec používat Facebook jako takové místo pro hráčská setkání, i když nakonec se všichni opravdu sejdou až v DiRTu 3. Zkrátka makáme na tom, ale tak integrované a propojené jako u EA to přece jenom nebude.
DiRT 3 pro PC/X360/PS3 vyjde už 24. května a v EG indexu očekávanosti českými hráči je na 24. místě.