ROZDÍLOVÁ RECENZE Grand Theft Auto 5 PC
Tentokrát už výborná konverze, která chutná jak zamlada.
Pětkovému "gétéáčku" se tady na Eurogameru věnujeme maximálně a velké penzum informací jste jistě přečetli. Já na to nyní navážu osobními zkušenostmi z hraní PC verze, protože nemá cenu opakovat již vyřčené z našeho vyčerpávajícího pokrytí. Hru jsem si stáhl skrze Steam, když nainstalovaná na disku zabírá macatých 60,6 GB. Kromě Steamu je samozřejmě vyžadována instalace ještě Rockstar Games Social Clubu s jehož účtem (kromě Steamu) se GTA V prováže.
Také mi hra nešla na mém Windows účtu Michal Jonáš spustit, přejmenování dle očekávání nepomohlo, vytvoření nového Windows účtu GTA již ano. Hra jako taková je prakticky totožná s moderními konzolovkami na PS4 a X1 (recenze z listopadu), ani graficky se od nich zas tak moc neliší. Tedy pokud používáte porovnávatelné FullHD rozlišení 1920x1080 bodů a nikoli vyšší. Pak je grafika samozřejmě ještě jemnější. Osobně jsem ani nějak extra vylepšený obraz nečekal, přece jen je hra již docela stará a nezapomeňme, že původně vyšla ještě na staré konzole PS3 a X360 (recenze originálu ze září 2013).
Těžko můžeme očekávat, že tvůrci totálně předělají 100 % textur a objektů. Nicméně i přesto je PC verze jasně nejhezčí, podstatně ostřejší a v přímém porovnání s originálem na X360 samozřejmě podstatně detailnější a barevnější. Osobně jsem velmi spokojen, obrázek s více animacemi okolí a citelně prodlouženým výhledem je opět nádherný a zdejší svět krásně živý. Nová je také podpora 3D zobrazení.
Obzvláště flóra je nyní viditelně detailnější a hýbe se více a častěji, než kdy dříve. Podobně očekávaná je také větší hustota obyvatel i vozidel, přičemž dle tradice si lze zalidnění a provoz přizpůsobit vlastnímu gustu a výkonu počítače v menu nastavení. Hodně textur ale zůstane i na maximální nastavení v původním nízkém rozlišení, což se týká zejména cedulí, nápisů a poutačů. Co mi ovšem udělalo velkou radost, je v této sérii nevídaně profesionální optimalizace!
Pamatuji ještě na doslova zmetkovité GTA IV, které bylo hned po vydání naprosto nehratelné, cukající, extrémně nenažrané a s plným pytlem chyb. Nikoli u GTA 5. Na mé starší konfiguraci s i5 3570K na 3,4 GHz, 16 GB RAM a GTX 660 2 GB mi prográmek GeForce Experience nastavil ve FullHD většinu voleb grafiky na High a textury na Normal při zapnutém FXAA, plné populaci, provozu a dohledu. Se sporadickými záškuby na toto nastavení hraji jinak víceméně plynule kolem 50 FPS.
Žádných velkých chyb, jakými trpěl čtvrtý díl, jsem si nevšiml, snad jen mi hra jednou spadla do Windows, jinak ji vidím stejně dobře hratelnou, jako na konzolích. Volitelný ovladač je tak namapován úplně stejně jako na konzolích a na klávesnici si navíc můžete svobodně rozvrhnout tlačítka dle libosti. Podobně široké je také přizpůsobení myši. Opět stejně jako dříve umí GTA 5 přehrávat vaši oblíbenou muziku v MP3 na disku, navíc napočítáte o jedno rádio více, než na starých konzolovkách. Už dříve známou změnou je kamera z interiérů všech vozidel (a pohled z první osoby při chůzi), ale už se běžně neví, že se nejedná o další nový pohled v autě, ale volitelně si lze v menu hry přepínat právě mezi kapotou a interiérem.
Vše o Grand Theft Auto 5 na Eurogameru
- Návod v češtině na všechny mise ve hře
- Velká recenze z loňské PS3 verze
- Recenze online části z X360 verze
- Další názory redakce na hru
- Recenze vedlejších aktivit
- Speciál o herním světě
- Speciál o nedostatcích hry
- Oficiální videosrovnání PS4 a PS4 verze
- Jak GTA 5 využije funkce DualShocku na PS4?
- Porovnání obrázků mezi oldgen a nextgen verzí
- Potvrzen přelomový FPS režim v GTA 5
- Dvacítka screenshotů z remasterovaného GTA 5
- Současní majitelé GTA 5 dostanou při upgradu nový obsah
- Balení GTA 5 s PS4 oficiálně potvrzeno
- GTA 5 s 30 minutami nové hudby
- Oficiální termín vydání PS4/X1 verzí a odklad PC na leden
- 1. část podcastu o Grand Theft Auto 5
- 2. část podcastu o Grand Theft Auto 5
Noví gangsteři si nevšimnou, ale staří harcovníci z konzolí jistě ano: už od začátku příběhu potkáte na silnicích poměrně dost nových automobilů a motocyklů, které konzolové verze vůbec nemají. Přičemž to jsou občas opravdu velmi pěkné modely, zčásti vymodelované z vozového parku ve starých dílech GTA. Sám jsem takových nových přibližovadel na silnicích jen zkraje příběhu napočítal více než deset. A když už se nejedná přímo o nový vůz či motocykl, tvůrci také pozměnili laky a cedule na stejných vozidlech, takže např. dodávky mají občas nové reklamy a nápisy.
Asi jedinou opravdu velkou novinkou je Rockstar Editor, tedy nástroj pro tvorbu jednoduchých video klipů a jejich sdílení na YouTube. Přitom jeden zdrojový klip, jenž musíte nejdříve před úpravou natočit, má maximálně do půl minuty. Následně lze takovýto hrubý klip snímat z různých kamer, hrát si s barvami, dodávat různé efekty a další úpravy.
Obecně je ale počítačové GTA 5 prakticky zcela stejnou hrou, jakou už konzoloví hráči dávno hrají, takže o vynikajícím příběhu i obrovskému obsahu a rozlehlém světu nemá cenu znovu mluvit. Důležité ale je, že se čekání na PC verzi bohatě vyplatilo. Hra dostala zbrusu nový obsah (třeba ta vozidla a všechny updaty do GTA Online, jež má nyní kapacitu až 30 hráčů), již v základu má v sobě všechny přídavky a updaty, které zatím vyšly, vypadá a šlape i na slabších sestavách velmi dobře a je prosta obrovských chyb svého číselného předchůdce.
Možná se tak ptáte, proč není zlatá medaile, když oproti originálu je hra hezčí a s vícero obsahem v základním balení? Kdyby PC verze byla první, určitě by se zlatila, ale vzhledem k tomu, že je to již "pouze" druhá konverze už starší hry, tak nám přijde doporučení jako vhodnější nálepka. Pročež zlatou medaili si schováváme pro ty výjimečné nové hry, což GTA 5 na PC není (více v článku o zrušení starého systému hodnocení).