ROZBOR GRAFIKY O víně a krvi pro Zaklínač 3
Přiblížila se nová oblast nasvícení E3 dema?
Brzký datadisk O víně a krvi (recenze) pro Zaklínače 3 nabízí jedny z nejatraktivnějších lokací, které zatím běžely na REDenginu 3 - pro ty, kteří finální hru považovali za krok zpátky v porovnání s předváděčkou na E3, to znamená velký comeback. Odehrává se v bohatě detailním, růžemi zdobeném Toussaintu a zámek v hlavním městě je svým způsobem obdobou rušného Novigradu ze základní hry. Původní Novigrad před vydáním prošel úpravou - slouží jako příklad toho, jak se herní vize CD Projektu RED časem změnila. Může Toussaint pro studio představovat spásu?
Vraťme se zpět na E3 2014, kdy nás Geralt z koňského hřbetu provázel neuvěřitelným Novigradem - žijícím pestrým přístavem překypujícím postavami. Mnohého jsme se ve finální hře opravdu dočkali, bylo však těžké přehlédnout některé nedostatky. Osvětlení bylo po přesunu z herního výstaviště na hráčské monitory výrazně plošší a chyběl nám ostřejší a sytější vzhled, který jsme si na první pohled oblíbili. Také herní objekty prošly změnou - dostali jsme podlahové textury v nižším rozlišení a vykreslovací vzdálenost se také napříč celým městem držela na uzdě. Kompromis byl zřejmý.
Dokonce ani na maximální detaily jsme se na PC nedostali na úroveň původního Novigradu. Se změnami enginu, které má nejnovější datadisk přinést, je však vyhlídka na realizování těchto ambicí mnohem pravděpodobnější. V nedávném rozhovoru pro Eurogamer nám Len de Gracia, která má na starosti tvorbu prostředí, vysvětlila, že tento datadisk přistupuje k vykreslování prostředí Zaklínače 3 zcela novým způsobem. Tým začal od píky v budování všech detailů tohoto regionu - od sluncem zalitých kamenných oblouků až po růžové keře vinoucí se kolem zámku - aby uvedenou metodu plně využil.
Na finální PC verzi je vidět, že se to vyplatilo. Tento nový systém v podstatě seskupuje jednotlivé složky (jako třeba textury, geometrii a shadery) ve větší shluky, což odlehčí procesoru ve všech mašinách. Právě díky chytřejší správě zdrojů je možné dosáhnout vizuálního vylepšení hry a zároveň nižší výkonové ztráty, když je zrovna hra zpomalována procesorem.
„Používáme metodu, kterou jsme do základní hry neimplementovali. Dříve měl každý objekt svou vlastní texturu, což pro hardware představuje další práci, ovlivňuje to výkon. Tentokrát jsme však věděli, že budeme seskupovat věci, které reprezentují stejnou texturu. Načítáme toho méně, ale tím větší kvality můžeme dosáhnout."
V současnosti nejsou tyto optimalizace uplatněny v základní hře, ta stále využívá původní metody streamování objektů. A skutečný test efektivity budou představovat konzole - PS4 a Xbox One po vydání základní hry horko těžko držely stabilních 30 FPS (zatím máme k dispozici pouze PC verzi datadisku). Je jasné, že konzolové verze mají problém s komplexnější geometrií velkých měst jako Novigrad, kde objekty, textury a dokonce i postavy doskakují těsně před hráčem. Každá další činnost procesoru způsobuje chvilkový záškub, ale nový přístup CD Projektu RED by to mohl do jisté míry minimalizovat - a zároveň otevřít brány krásnějším vizuálům.
Dosahuje však O víně a krvi dříve slibované úrovně z E3? Když vezmeme to nejlepší, čeho můžeme na PC docílit, tak hlavní město Toussaintu je nepochybně nádherná oblast. Překypuje barvami více než jakákoliv jiná lokace, v tomto ohledu tedy přímé srovnání s novigradským přístavem není úplně férové. Ale úroveň detailů a živá paleta barev jsou v takovém rozsahu na poměry PC her nevídané - a to hlavně z hlediska množství materiálů. Je jasné, že nově adaptovaná metoda týmu otevřela cestu k odvázanějším nápadům a větší rozmanitosti.
Tohle zčásti Zaklínači 3 při vydání chybělo. Beauclair, hlavní město Toussaintu, je inspirováno jižní Francií a unikátními detaily se to zde jen hemží - zdi jsou lemovány propracovanými nástěnnými malbami, cesty jsou zdobeny unikátními vzory a přeplněné skleníky jsou postaveny z nového matného skla. Každá oblast je odlišná a svým způsobem vyvolává ten samý údiv, jaký jsme zažili při dřívějších prezentacích hry.
S každým dalším krokem je v tomto datadisku stále co objevovat. Vyhlídky pro poslední přídavek k Zaklínači 3 vypadají dobře - jedná se o nejmalebnější část hry a velké rozloučení od studia, než se přesune na Cyberpunk 2077. Pokud jde o technickou stránku, naše záběry z Toussaintu jsou pořízeny v maximálních detailech na PC a grafická karta Titan X zajišťuje 60 FPS. Ale ta pravá výzva pro CD Projekt RED samozřejmě bude rozjet tuto oblast bez záseků na PS4 a Xboxu One. Když vezmu v potaz dřívější zkušenost s konzolovou verzí - a množství patchů, které měly za cíl problémy napravit - tak bude zajímavé sledovat, jak se tomuto novému regionu bude dařit.
Speciální poděkování české fanstránce o Zaklínač 3.