ROZBOR grafiky Battlefield 4: PC vs. PS4 vs. Xbox One
Jak nextgen konzole Microsoftu zaostává za ostatními?
Je to tady. Konečně se objevil první titul, u kterého je možné porovnat jednotlivé verze na konzolích nové generace, a konečně máme možnost vidět, jak si na tom stojí v porovnání Xbox One a PlayStation 4. Všichni vědí, že PlayStation 4 má v útrobách rychlejší a silnější hardware, ale bude to poznat na skutečných multiplatformních hrách? Odpovědí je, že ano a pro Xbox One to nevypadá příliš dobře.
Ale hezky popořadě.
Redaktoři hardwarové sekce Digital Foundry z Eurogameru byli pozváni do švédského Stockholmu, kde dostali redaktoři možnost náležitě otestovat Battlefield 4 a to jak na PC, tak také na Xbox One a PlayStation 4. Jak sami upozorňují, na konzolích nové generace netestovali definitivní kód hry, který půjde do prodeje až za měsíc, ale EA je nijak neomezovalo a tvářilo se, že jde téměř o hotovou hru, takže nelze očekávat žádné zásadnější změny. A jak to tedy dopadlo?
PC verzi měli nastaveno na "ultra" grafické nastavení v rozlišení 1080p a zjistili, že ačkoli na tomto nastavení hra vypadá samozřejmě ze všech verzí absolutně nejlépe, PlayStation 4 zase tolik nezaostávalo. PC je po vizuální stránce na vrcholu, ale je si třeba uvědomit, že cena za nabušené PC (v tomto případě osmijádrový procesor AMD FX-8350, 8 GB RAM a dvě HD 7970) je mnohonásobně větší než cena konzole PS4.
Další srovnání:
Podívat se, kromě osmiminutového video srovnání jednotlivých verzí, můžete také na obrovskou galerii čítající 60 srovnávacích obrázků.
Xbox One v porovnání zaostává už v tom nejzákladnějším - v rozlišení. Battlefield 4 běží na Xbox One v rozlišení 1280x780 a při přepočítávání na Full HD rozlišení pak vytváří v obrazu absolutně nejvíc aliasingových efektů ze všech verzí. PlayStation 4 verze má na druhou stranu rozlišení 1600x900, což je o celých 50 procent více pixelů, než má Xbox One. Díky tomu není na PS4 verzi patrný aliasing v takové míře, ani kmitání vzdálených objektů, jako na konzoli od Microsoftu.
Rozdíly ale nekončí jen u rozlišení. Při přepočítávání rozlišení na Full HD se stalo, že PS4 verze vypadá méně ostře na obrázcích, než Xbox One verze, která při přepočítávání používá nějaký proces, při kterém obraz doostřuje. To ovšem, jak je vidět na obrázcích, způsobuje dost ošklivé deformace obrazu a navíc to zvýrazňuje aliasing.
Další zajímavou věcí, kterou naši kolegové z Digital Foundry zjistili, je rozdíl v gamma úrovních. U všech verzí nastavili třicet procent jasnosti a zjistili, že u Xbox One, podobně jako tomu bylo u Xbox 360, jsou více saturované barvy a černější černá. Upozorňují ale, že to může být způsobeno záznamovým zařízením.
Redaktoři si také všimli velkých rozdílů v různých efektech, zejména pak v efektu nazvaném "ambient occlusion", což je metoda stínování, která dává vizuální hloubku objektům. Použití tohoto efektu na PS4 je srovnatelné s PC verzí na ultra nastavení, ale na Xbox One verzi absolutně chybělo. Johan Andersson z DICE ale tvrdí, že ve finální verzi pro Xbox One tento efekt bude.
Co se vizuální kvality týče, next-gen konzole se lehce přibližují PC verzi na high nastavení. PC verze s ultra nastavením je daleko před nimi, ale je na jeho plynulé rozeběhnutí třeba mít pořádné vybavení. A proč nemá Battlefield 4 1080p rozlišení? Mohlo by, kdyby se v DICE smířili s tím, že hra poběží na standardních 30 snímcích za sekundu. Oni se ale rozhodli, že next-gen verze hry poběží v 60 fps.
Battlefield 4 a rychlost na konzolích
DICE vytvořili Frostbite 3, aby plně využíval osm jader v procesorech Xbox One a PS4. A proto ve všech módech běží Battlefield 4 v 60 snímcích za sekundu s v-sync. V relativně krátké čtyř až pětihodinové kampani se obě verze na konzolích víceméně 60 fps drží, nejméně pak hra klesá na 50 snímků za sekundu.
Nejenže ale konzole od Sony má lepší vizuální kvalitu, také v rychlosti předčí svého konkurenta. Nejlépe je to demonstrováno v cutscénách jako v řece v Šanghaji, kde má oproti Xbox One konzole PS4 výhodu 2 až 4 fps. Snímky za sekundu trochu více skáčou v multiplayeru. Na Conquest mapách pro 64 hráčů jako Lancang Dam nebo Flood Zone skákaly mezi 40 až 60 fps.
Co říci závěrem? Pokud máte silné PC a chcete maximální vizuální kvalitu, rozhodně si musíte pořídit Battlefield 4 na osobní počítače. Co se konzolí nové generace týče, PlayStation 4 je na tom o poznání lépe než Xbox One. Nejenže má o 50 procent vyšší rozlišení, ale i lepší efekty (což se může do finální verze změnit) a i více snímků za sekundu. To pro Xbox One, zejména takhle v počátcích, nevypadá příliš pozitivně. PS4 má ale také problémy, zejména s upscalingem, který vytváří méně ostrý obraz, než by bylo příhodno, a než by konzole podle odborníků v Digital Foundry měla zvládnout.