Skip to main content

Risen 2 z pohledu Gothicáře

TÉMA: Na co se těší a čeho se obává pravověrná Piraňa?

Neexistovat Gothic, neexistoval by ani Risen. Risen byl duchovním nástupcem a de facto pokračováním gothické trilogie mnohem více, než "pro širokou veřejnost přístupná" Arcania: jakoby-Gothic IV. Na Gothic navazoval tělem i duší, a každý znalec a fanoušek originálu ihned po spuštění věděl, která bije. Co lépe, hra se díky tomu prodávala dostatečně dobře, aby vzniklo pokračování. Piranha Bytes dělají dobře, že ani v příští týden vycházejícím Risen 2: Dark Waters nezapomínají na své věrné, silné a početné komunitní jádro (kdo myslíte, že ještě pět let po vydání opravoval Gothic 3?), jen aby se zalíbili, řekněme, "zhýčkaným" hráčům, kteří hledí zejména na produkční hodnoty. Přesto se nyní autoři chtějí s Risen 2 od série Gothic výrazněji odlišit...

Sám chovám k sérii Gothic silný vztah. Ostatně, nebýt jí, v životě bych zde na Eurogameru nikdy nepublikoval ani čárku (vyjma rýpání v diskuzích, přirozeně). Risen 2: Dark Waters nevyhlížím kvůli pěkným oficiálním screenshotům nebo vývojářským deníčkům, ale prostě proto, že jde o duchovního nástupce Gothicu od skutečných autorů Gothicu. Bezesporu nejsem sám a tak se pojďme, drazí Gothicáři, naladit na společnou vlnu a načrtnout, co naše specifická krevní skupina od Risen 2 očekává.

1) Dobrodružné objevování prostředí

Doteď s sebou nosím vzpomínky z bezcílného bloumání a zvědavého objevování světa všech tří Gothiců. Piraně si vždy daly záležet na rozmanitosti a bohatosti hrací plochy (pravda, trojka už trochu vybočovala - špatným směrem), která vlastně ani nebyla jen nějakou plochou v doslovném slova smyslu. Zejména trestanecká kolonie a okolí města Khorinis bylo plné kopců, skal, a úzkých stezek, které se klikatily kamsi vzhůru. Ve spoustě zákoutí, do nichž jsem se musel, někdy skoro horolezecky, vyškrábat, sídlily poklady různé hodnoty (kdo našel měšec se zlaťáky na střechách Khorinisu?). Piranha Bytes vždy uměly hráče krásně motivovat k cestování - a vždy jej férově, bohatě odměňovaly.

Risen 2 tedy musí mít krásný, rozmanitý a obsahem napěchovaný herní svět. Jinak se neznám! Ještě štěstí, že tomu tak asi opravdu bude, dobrodružné šmatlání po ostrovech a jejich zákoutích jsem si v hratelné verzi užíval. Jen mne trochu děsí celé to rozkouskování kulis hry na několikero menších ostrovů, které se svou velikostí nemohou rovnat ani mapě Gothic I. Rozumějte, i kdyby byl svět překrásný a zábavný a i kdyby člověka chytil za nos a táhl úplně mimo questovou destinaci, stejně takové dobrodružství nebude mít přílišného trvání, když po chvíli dorazí na mokrý konec, na druhou stranu ostrova.

Víte, že v těchto dnech vyšla kompilace Gothic Collection?

2) Krutá fauna - lidská i zvířecí

Výše zmíněné, byť splněné do puntíku, však stále nestačí, aby se Gothicář ve světě Risen 2 cítil jako doma - on totiž, masochista jeden senilní, také potřebuje dostávat přes papulu. Opakovaně. Požaduje krutou faunu, lidskou i zvířecí. Pokud by mé pirátské alter-ego mohlo i na nejvyšší obtížnost hned od začátku pobíhat světem, aniž by mu hořela koudel za zadelí, bylo by velice smutné a nenaplněné. Zvláštní to požadavky, jistě, ale copak doteď s láskou nevzpomínáte na své první skolení Stínové šelmy v Gothic I nebo na frenetické sprintování skrze skřetí obléhání hradu v Gothic II?

3) Loading ano, ale férový

Pečlivé plánování, využívání služeb žoldáků či parťáků, spousta oťukávání a ještě více loadování - to vše k prvním dvěma Gothicům odjakživa patřilo a, věřte nebo ne, mne opakované nahrávání pozic v tomto případě nikdy nefrustrovalo. Asi proto, že člověk s tou zubatou tak nějak stále počítal, a že pravidla byla od začátku jasně vytyčená.

Na druhou stranu, nerad bych se z virtuálního záhrobí vracel kvůli lajdáctví nebo prosté nekompetentnosti vývojářů, jako tomu občas bylo v Gothic 3. Kolikrát se do mne "zakouslo" divoké prase takovým způsobem, že než jsem vůbec stihl udělat úkrok, nedej bože protiútok, bylo málem po mně. To bylo vysloveně nefér a doufám tudíž, že soubojový systém bude v Risen 2 odladěný, plynulý, intuitivní a především spravedlivý. Hratelná verze Risen 2 naděje v tomto ohledu nezvedla kdovíjak vysoko, ale hřeším na to, že byla příliš krátká, abych stihl své bojové dovednosti citelně rozvinout.

4) Volba dresu

Zároveň jsem zatím neměl možnost řádně okusit členství ani v jedné ze dvou nabízených frakcí. Inkvizice, nebo voodoo klan? Volba dresu byla v dvojici prvních Gothiců prakticky nejdůležitějším rozhodnutím v celé hře. Zásadně určovala váš styl hraní (magie, nebo zbraně?), vaše vzezření, vaši reputaci i směr vašich kroků po světě, neb ke každé frakci se vázal hutný balík unikátního questování.

Málokrát mne hry donutily k opakovanému hraní jenom kvůli "nějakému" rozhodnutí v průběhu - Gothic I&II však patřily mezi mne. Je to ale už nějaký ten pátek, takže loňský Zaklínač 2, který byl v tomto ohledu ještě o úroveň výš, mne pěkně vykolejil. Člověk pomalu nabyl dojmu, že RPG s velkými vidličkami ve scénáři vymřela.

5) Opět proroctví o konci světa?

Nejeden hráč-pamětník by si dnes postěžoval, že vymřely i tituly příběhové, což je prohlášení dosti subjektivní a sporné, nicméně právě netradiční dějovou zápletku bych, zejména po zkušenostech s prvním Gothicem, viděl moc rád. Pirátské zasazení samo o sobě slibuje svěží, mořskou solí nasáklý odklon od zajetých fantasy kulis, leč samotný úvod Risen 2 mne trochu zarazil. Hnedle jsem se stal svědkem zádumčivého vyprávění o prastarém proroctví a konci světa, což jsem v bledě modrém slyšel už mockrát, ale třeba to Piraně dokáží nějak hezky zaonačit. A i kdyby ne, halda vedlejších, sympaticky přízemních vedlejších questů, chuť určitě spraví.

Risen 2 pro PC v češtině vyjde příští pátek (PS3/X360 verze odloženy) a Eurogamer zveřejní recenzi už v pondělí 23. dubna.

rezervovat na Xzone

Čeho se však již nebojím a co nakonec skutečně vítám, je ona zmiňovaná pirátská atmosféra. Úvodní screenshoty v mnohých evokovaly spíše Fable než hardcore evropské RPG, leč tyto obavy bych již teď rozprášil. Převařenou cukrovou vodu a.k.a rum sice dvakrát nemusím, této německé servírce si však s chutí řeknu hned o celý tác. Snad po něm nebude třeštit hlava.

A dál? Bylo by troufalé, ba takřka nemožné, pokoušet se narýsovat všechny linky spojující ságu Gothic a Risen. Navažme tudíž v diskuzi dole. Jak vyhlíží Risen 2: Dark Waters ostatní zdejší Gothicáři?

Read this next