Revoluce v ovládání her
Zapomeňte na Wii, s Project Natal jste ovladačem vy!
Pamatujete na loňské spekulace o pohybovém ovladači pro Xbox 360, který trochu připomínal držák světelného meče? Microsoft jej nakonec na E3, ani nikde jinde neoznámil. Dobře udělal. Pohybový ovladač si totiž schoval na letošní konferenci a jako třešničku na dortu jej ukázal až na samotném konci. Při představení tohoto ovladače trefně narážel na Nintendo Wii – s tímto ovladačem prý jen nesedíte na gauči a neinterpretujete přednastavená gesta. Tím ovladačem jste totiž vy samotní!
Speciální kamera snímá nejen celé vaše tělo, ale i výrazy v obličeji, prostor kolem vás, vaše gesta a rozpoznává i váš hlas. Při prezentaci bylo ukázáno praktické využití od jednoduchých úkonů, až po téměř virtuální realitu. K těm základním patřilo automatické rozpoznání člověka a následné přihlášení do služby Xbox Live pouze na základě těchto údajů. Přihlášený uživatel poté na pódiu předváděl navigaci skrze xboxová menu pomocí gest rukou. Šoupnete rukou do leva, nabídka se posune do leva. Všechno bez jakéhokoliv plastového ovladače. Všechny pohyby hráče také interpretoval v reálném čase avatar na Xbox Live.
Hlasové ovládání bylo společně s gesty rukou použito v 3D aplikaci pro malování – kamera snímá celou postavu, která si řekne o barvu a tu pak postava (vy) nahazuje na virtuální plátno. Rozpoznávání hlasu fungovalo bez problému a během několika málo minut byl svérázný obraz namalován. K malování se přidal i druhý člověk a Natal bez problémů začal snímat dva lidi najednou
Technologie Natal byla samozřejmě předvedena i s hrami – závody ve formulích, kdy hráč imitoval držení volantu a zatáčel, bojové hry kdy kamera rozpoznává každý váš pohyb – jak rukou, nohou, tak i celého těla. Představen byl i fotbal nebo cvičení v jakési virtuální tělocvičně, což byla na první pohled kombinace Eye Toy her, Boom Bloxu a Wii Fit. Kamera opět snímala bezchybně celé tělo hráče, které poskakovalo a odkopávalo vhozené míče do jakési struktury.
Natal ale nereaguje pouze na vás. Můžete používat obyčejné předměty, které si Natal „vyfotí“ a aplikuje je pro hru. Ukázán byl příklad, kdy teenager vzal obyčejný skateboard, Natal si jej vyfotila a klučina pak poskakoval na prázdném koberci, přičemž ve hře se tytéž pohyby prováděly na virtuálním skateboardu. Konkurence pro Tony Hawk Ride? Podívejte se na vše popisované v pohybu.
To nejlepší ale nakonec – nový projekt Petera Molyneuxe bude využívat právě technologii Natal. Kdo čekal hru, byl zklamán. Molyneaux představil malého chlapce jménem Milo – spojení skvělé umělé inteligence, rozpoznávání hlasu, gest, výrazů a celého těla předvedlo video. V tom reálná žena přišla k televizi, kde běžel na Xboxu360 Milo – zrovna se houpal na houpačce. Žena (Claire) na něj začala mluvit, jako by to byl normální chlapec. Milo hbitě reagoval, odpovídal, konverzoval. Nebál se ukázat emoce, nebál se reagovat.
Pro mnohé bylo ovšem „wow“ momentem, když Claire nakreslila na papír obrázek a „podala“ jej Milovi (natáhla ruku ke kameře). Kamera okamžitě rozpoznala papír, Milo se pro něj natáhl a okomentoval její výtvor. Chytání ryb bylo snad ještě působivější – Milo hodil Claire potápěčské brýle, což bylo tak uvěřitelné, že Claire po nich instinktivně chňapla a začaly interaktivní vodní hrátky. Čeření vody rukama, obrazce na hladině a chytání ryb. Všechno jen pomocí gest před televizí. Virtuálně-reálná a reálně-virtuální interakce je tady, dámy a pánové. Podívejte se sami na E3 předváděčce Mila.
Peter Molyneaux říkal, že na projektu Milo pracovali v Lionheadu několik měsíců. Jen si představte, Natal v rukou podobně schopných vizionářů, kteří s ní budou pracovat několik let. Steven Spielberg a dříve i CliffyB si stěžovali, že herní ovladače jsou pro nehráče příliš složité. Spousty tlačítek, které takové lidi děsí. Teď to jde i bez tlačítek. Teď jste ovladačem vy.
Nezapomeňte se také podívat na oficiální E3 video.